| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

با ترجمه سید هادی خسروشاهی؛


دومین چاپ کتاب «اسلام و هیئت» منتشر شد

کتاب «اسلام و هیئت» نوشته علامه سید هبه الدین شهرستانی، با ترجمه و توضیحات سید هادی خسروشاهی از سوی بوستان کتاب قم به چاپ دوم رسید.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، در قرآن و احادیث، مطالب گوناگونی درباره آسمان، زمین، ستارگان، خورشید، ماه و دیگر مسائل مربوط به «علم هیئت» آمده است.

طرح همین موضوعات باعث شده تا دانشمندان اسلامی درباره این موضوع بیندیشند و تفسیر خود را از آیات و روایات، متناسب با دستاوردهای علمی روز، ارائه کنند. یکی از دانشمندان، علامه سید محمدعلی هبه الدین شهرستانی که حدود صد سال پیش، در اثر حاضر، دیدگاه های خود را موشکافانه آورده است. این اثر در روزگار خود سرشار از نکته های بدیع درباره علم هیئت بوده، از همین رو شگفتی همگان را برانگیخت و در کشورهای اسلامی با استقبال روبرو شد و به زبان های مختلف ترجمه گردید.

کتاب «اسلام و هیئت» پیش از این توسط شخصیت های معروفی چون محمدباقر میرزا خسروی، استاد  دکتر محمود شهابی و اسماعیل فردوس فراهانی به فارسی ترجمه شده است که بعضی از آنها در همان شصت ـ هفتاد سال پیش چاپ و منتشر شد، اما در این ترجمه جدید حداقل اضافاتی به مقدار نصف مجموع مطالب چاپ اول را دارد که از روی آخرین متن عربی کتاب به عمل آمده و دهها پاورقی مسبوط و مشروح در توضیح مطالب مؤلف محترم و با توجه به آخرین اکتشافات علمی در زمینه نجوم و آسمان شناسی، همراه عکس های جدیدی که توسط مترجم به آن افزوده شده است.

استاد خسروشاهی، مترجم باتجربه اثر در مقدمه ویرایش جدید می نویسد: ما ترجمه جدید این کتاب را که یک قرن پیش تألیف و چاپ شده و در زمان خود، یکی از مهمترین کتاب ها محسوب شده است، امروزه به عنوان «بخشی از تاریخ علم هیئت» از دیدگاه یک عالم بزرگوار اسلامی، به علاقه مندان علم هیئت عرضه می داریم…» و در ادامه می افزاید که «در عصر ما، برای بررسی علم هیئت از دیدگاه اسلام، تألیف کتاب جدیدی با همکاری دانشمندان اسلامی و پژوهشگران علوم گوناگون، لازم و ضروری است…»

محتوای کتاب

کتاب «اسلام و هیئت» در چند مقدمه و سه بخش تنظیم و تدوین شده است. در مقدمه اول، نامه سید احمد حسینی، صاحب امتیاز نشر این کتاب به استاد خسروشاهی است که آخرین نسخه عربی این کتاب را برای ترجمه به استاد می رساند. سپس به چگونگی ترجمه این کتاب و زندگی و فعالیت های حاج سراج انصاری ـ از فعالان فرهنگی و مذهبی دوران معاصر ـ می پردازد و سپس ترجمه مقدمه سید احمد حسینی در چاپ سوم متن عربی این کتاب می آید.

«هدف های چهارگانه و چند مقدمه» عنوان بخش اول این کتاب به قلم علامه هبه الدین شهرستانی است که این مقدمه ها در چاپ های نخستین عربی نیامده بودند و استاد خسروشاهی آنها را از روی آخرین چاپ متن عربی کتاب ترجمه کرده است.

«اسلام و هیئت» بخش دوم این کتاب هستند که نویسنده محقق آن را در ۱۴ مسأله مورد بررسی قرار داده است که بیش از ۳۵۰ صفحه از کتاب را به خود اختصاص داده است، در این بخش مسائلی چون حقیقت فلک و معنای آن، پایه و پیکره زمین، حرکت زمین، زمین متعدد است؟!، سیارات نه گانه و زمین های هفت گانه؟، حقیقت آسمان ها و زمین ها، ترکیب آسمان ها و زمین ها، مرکزیت خورشید، تحقیق در صفات خورشید، چگونگی ماهف تعداد سیارات، حیات در سیارات، شهاب ها و دنباله دارها، در تعدّد عوالم و تطامات تشریع و تبیین می شود.

بخش سوم این کتاب «ده گفتار» از مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج میرزا مهدی سراج انصاری است که به عنوان «مقدمه ای در موخره» می آید و به شرح حال علامه شهرستانی، علت تألیف این کتاب و غرض از نشر این ک تاب و تفریظ های دانشمندان دربارۀ آن و ترجمه های آن و متن نامه مؤلف به ایشان و مکتوبی از عباسعلی واعظ چرندانی می آید که حدود یک ششم حجم کتاب را در بر می گیرد و آگاهی های مهمی دربارۀ نویسنده و این کتاب در اختیار مخاطبان قرار می دهد.

مشخصات

چاپ دوم کتاب «اسلام و هیئت» در ۵۷۶ صفحه، قطع وزیری، جلد گالینگور، تیراژ ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۲۶۰۰۰ تومان منتشر شده است. برای تهیه این کتاب و دیگر آثار استاد خسروشاهی می ‌توانید در قم به فروشگاه های بوستان کتاب و انتشارات کلبه شروق و در تهران به فروشگاه کتاب موسسه اطلاعات واقع در خیابان انقلاب روبروی دانشگاه تهران مراجعه نمایید و یا با مرکز پخش کتب در قم به شماره تلفن ۳۷۸۳۸۱۴۴ (۰۲۵) یا سایت مرکز بررسی های اسلامی (www.iscq.ir) یا سایت پاتوق کتاب فردا (www.bookroom.ir) تماس بگیرید.


انتهای پیام/

کد خبر : 72953
تاريخ ثبت خبر : 3 مرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 14:09
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)