| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

حسینعلی رحمتی مطرح کرد:


ازسیره رضوی می‌توان مدل اخلاقی برای گفت‌وگوهای دینی طراحی کرد

با بهره‌گیری از سیره امام رضا(ع) در مناظره و گفت‌وگو می‌توان یك مدل (پارادایم) اخلاقی برای گفت‌وگوهای بین ادیانی و درون ادیانی طراحی كرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، حجت الاسلام والمسلمین حسینعلی رحمتی استاد حوزه و دانشگاه در مورد الگو بودن امام رضا(ع) در گفت‌وگوی میان ادیان و مذاهب گفت: تعامل و گفت‌وگوی رهبران و پیروان ادیان و حتی مذاهب گرچه امری بی سابقه نیست ولی امروزه به دلایلی چون انجام کارهای غیراخلاقی و غیرعقلانی به نام دین و مذهب در نقاط مختلف دنیا، و تشدید هجمه‌ها علیه دین و دین داری از سوی دیگر، ضرورتی دوچندان یافته است.
وی افزود: این گفت‌وگوها می‌تواند تا اندازه زیادی موجب کاهش سوءاستفاده یا سوءبرداشت از دین، کاهش نزاع‌های بی حاصل، رفع کدورت از چهره دین، و کاهش درد و رنج انسان‌ها شود. گفت‌وگو و تعامل ادیان و مذاهب، هم فعلی اخلاقی است هم بایستی با مراعات اخلاق گفت‌وگو و در یک فضای گفتمانی مبتنی بر عناصر مشترک و همگن انجام شود.
این محقق فلسفه اخلاق اظهارداشت: چهره بارز امام رضا(ع) در مناظره با دیگران ما را ملزم می‌کند که با بررسی سیره ایشان در مناظره و گفت‌وگو با دیگران، درس‌های لازم را در این زمینه فراگیریم و به کار ببریم. با بهره گیری از سیره امام رضا(ع) در مناظره و گفت‌وگو می‌توان یک مدل (پارادایم) اخلاقی برای گفت وگوهای بین ادیانی و درون ادیانی طراحی کرد.
وی تأکید کرد: اخلاق رضوی چون در درون گفتمان دینی جای می‌گیرد طبیعتا بهتر می‌تواند در خدمت گفت‌وگو و تعامل ادیان الاهی قرار گیرد چرا که عناصر مشترک فراوانی بین اعضای مختلف این گفتمان هست؛ عناصری چون اعتقاد به وجود خداوند، احترام به کتب آسمانی و پیامبران الاهی، مبارزه با مادیت، و تاکید بر معنویت گرایی و لزوم و امکان زیست دینی در دنیای جدید.
رحمتی تصریح کرد: مناظرات آن حضرت از نظر تنوع دینی و مذهبی مخاطبان، و موضوعات و مباحث مطرح شده دایره ای وسیع را در بر می‌گیرد. ایشان با فقها و متکلمان، ادیبان و چهره‌های سیاسی اعم از مسیحی، یهودی، مسلمان و حتی افراد بی دین احتجاج و مناظره داشته است. موضوعات بررسی شده نیز گستره ای وسیع از مسئله توحید و نبوت گرفته تا اوصاف امام، نقد دیدگاه‌های مخالفان اسلام، مسئله روح، و معاد را در بر می‌گیرد.
وی در پایان سخنانش تأکید کرد: این برخورد امام نشان دهنده آن است که بایستی تنوع و تفاوت دیدگاه‌ها را به عنوان یک «واقعیت» بپذیریم (هرچند با آن مخالف باشیم) و بدون واهمه از طرح آنها در جامعه، با بهره گیری از گفت‌وگوهای علمی و منطقی به نقد و بررسی آنها بپردازیم.

انتهای پیام/

کد خبر : 72851
تاريخ ثبت خبر : 3 مرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 08:36
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)