| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

پژوهشگر معارف اسلامی مطرح کرد:


هجرت حضرت معصومه(س) به قم گامی موثر در احیای تفکر شیعی

حجت الاسلام قطبی گفت: یکی از هجرت های موثر و جریان ساز تاریخ تشیع و احیای تفکر شیعی، هجرت حضرت فاطمه معصومه(س) است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، ویژه برنامه «حنیفا» به مناسبت فرارسیدن دهه کرامت و با موضوع زیارت نامه حضرت معصومه (س) با حضور حجت الاسلام و المسلمین هادی قطبی نویسنده، پژوهشگر و کارشناس معارف اسلامی از شبکه رادیویی گفت و گو روانه آنتن شد.

پژوهشگر معارف اسلامی در ابتدای مطلب اظهار داشت: در منابع اولیه حدیثی و روایی اشاره ای به زیارت نامه غیر معروف حضرت معصومه (س) نشده اما بنابر نقل مرحوم قمی در کتاب «انوار المشعشعین» زیارت نامه دیگری برای حضرت نقل شده است.

وی ادامه داد: عبارات این زیارت نامه پس از سلام به محضر مبارک پیامبر اکرم (ص)، امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا (س) و امام حسن (ع) و امام حسین (ع) خطاب به حضرت معصومه (س) ادامه می یابد.

حجت الاسلام قطبی خاطرنشان کرد: پس از سلام به حضرت معصومه (س) و بیان القاب ایشان، به حقانیت اهل بیت (ع) شهادت می دهیم و خود را زائر با معرفت به شأن و منزلت و عارف به حق او معرفی می کنیم.

کارشناس معارف اسلامی همچنین گفت: در ادامه این زیارت نامه، زائر خواسته های خود را با استفاده از عباراتی مانند عاقبت بخیری بیان می کند و از خداوند می خواهد که این دعا را به کرم خود اجابت کند. حاجت زائر از حضرت معصومه (س) در این زیارت نامه دور شدن از آتش جهنم و ورود به بهشت با شفاعت ایشان است.

وی بیان داشت: یکی از مقامات بلند خاندان عصمت و طهارت محدثه بودن آنها است. مقام محدث بودن ویژه کسی است که با خداوند و فرشتگان هم سخن می شود و به صورت مستقیم از امام معصوم (ع) نقل حدیث می کند.

حجت الاسلام قطبی تصریح کرد: نسبت دادن لقب محدثه برای حضرت معصومه (س)، به معنای این است که به مقامی رسیده بودند که حرفشان برای دیگران حجت بود. یکی از پنج حدیث معروفی که از حضرت نقل شده در رابطه با روز غدیر است که کتاب الغدیر علامه امینی نیز به آن اشاره کرده است.

پژوهشگر معارف اسلامی همچنین در ادامه مطلب گفت: یکی از هجرت های موثر و جریان ساز تاریخ تشیع و احیای تفکر شیعی هجرت حضرت فاطمه معصومه (س) است.  بر اساس یک روایت، ایشان پس از مدت یک سال از تبعید امام رضا به سمت مشهد حرکت کردند و بر اساس روایتی دیگر به فرمان امام رضا (ع) و در اجابت دعوت برادر سفر و هجرت خود را آغاز کردند.

وی یادآور شد: در سفر حضرت معصومه (س) به قم، در اثر تعقیب دشمنان و آزاری که به کاروان حضرت می رسد برادران و علویان همراه با ایشان به شهادت رسیده و ایشان نیز بر اثر اندوه ناشی از دست دادن اطرافیان و سادات علوی به بیماری مبتلا می شوند.

حجت الاسلام قطبی ادامه داد: بنابر قولی دیگر، در غذای ایشان سم ریخته می شود و حضرت در اثر مسمومیت به شهادت می رسند.

پژوهشگر معارف اسلامی بیان کرد: حضرت فاطمه معصومه (س) در آخرین روزهای عمرشان، از همراهان خود تقاضا کردند که مرا به قم ببرید چراکه از پدرم شنیدم که فرمودند: «قم آشیانه و خانه آل محمد و جایگاه شیعیان آل محمد است».

کارشناس معارف اسلامی ابراز داشت: با توجه به علم غیب و احاطه معنوی حضرت به آینده قصد داشتند که جایگاه مرجعیت شیعه در قم قرار گرفته و فرمایش پدرشان تحقق یابد و امروز به برکت دفن حضرت فاطمه معصومه (س) در قم، این شهر به ملجا و ماوای شیعیان تبدیل شده است.

حجت الاسلام قطبی در پایان برنامه حنیفا گفت: یکی از القاب معروف و شایسته حضرت معصومه (س)، لقب کریمه بوده که برگرفته از آثار و برکات ایشان بر شیعیان و عالم تشیع است. البته صفت کریمه بودن تنها به امور دنیوی خلاصه نمی شود بلکه این صفت اهل بیت (ع) در مباحث معنوی، اخلاقی و نجات بخش انسان جلوه بیشتری دارد.

انتهای پیام/

کد خبر : 72673
تاريخ ثبت خبر : 1 مرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 11:15
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)