| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی کتاب؛


انتشار کتاب «دفاع از سیدجمال‏‌الدین حسینی و سخنی با تاریخ‌نگاران عصر پهلوی»

کتاب «دفاع از سید جمال ‏الدین حسینی و سخنی با تاریخ نگاران عصر پهلوی» نوشته سیدهادی خسروشاهی از سوی انتشارات کلبه شرق قم منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، کتاب «دفاع از سید جمال ‏الدین حسینی و سخنی با تاریخ نگاران عصر پهلوی» نوشته سیدهادی خسروشاهی از سوی انتشارات کلبه شرق قم منتشر شد.

استاد خسروشاهی در مقدمه این بخش از کتاب می ‏نویسد: «غرض ما از نشر این رساله، آشنا ساختن نسل جوان با راه و روش سید جمال ‏الدین حسینی و روشن کردن گوشه‏ های تاریک زندگی این مصلح بزرگ و جواب گفتن به یاوه‏ ها و تهمت ‏ها و افسانه‏ ها و دروغ ها و شایعاتی است که برای جلوگیری از رشد فکری ملل آسیا و آفریقا و برای سلب نمودن اعتماد و اطمینان مردم مسلمان شرق زمین از رهبران بزرگ مذهبی، ناجوانمردانه درباره سید منتشر می ‏سازد.»

محتوای کتاب

کتاب «دفاع از سید جمال ‏الدین حسینی» از سه بخش تشکیل شده است: بخش اصلی کتاب نوشتاری از استاد سیدهادی خسروشاهی در دفاع از سید جمال ‏الدین اسدآبادی است که چاپ اول آن به شکل مقاله در سالنامه «مکتب تشیع» در سال ۱۳۴۳ درج گردید. چاپ دوم به طور مستقل در سال ۱۳۴۳ منتشر شد و چاپ سوم با تجدیدنظر و اضافات لازم، در اردیبهشت ماه ۱۳۴۸ در چاپخانه حکمت قم به چاپ رسید.

 نویسنده به علت تناسب موضوع، دو پیوست مرتبط را ضمیمه کتاب کرده است: پیوست اول با عنوان «مبارزات ضداستعماری سید جمال» که در رابطه با اباطیل و اکاذیب چند تن از نویسندگان وابسته به رژیم پهلوی علیه سید جمال ‏الدین حسینی است و پیوست دوم نیز درباره تاریخ ‏نویسان عهد پهلوی است که در راستای اهداف خاص رژیم، به تعریف تاریخ پرداخته و اسناد وزارت امور خارجه درباره این شخصیت بزرگ تاریخ معاصر به غارت بردند و در این رابطه حتی به یکدیگر نیز رحم نکردند و علیه یکدیگر به افشاگری پرداختند.

کتاب «دفاع از سید جمال ‏الدین حسینی» به موضوعاتی چون شخصیت سید جمال‏ الدین حسینی، سید جمال‏ کجایی بود؟، ارتباط سید با بریتانیا؟!، نقش سید جمال در نهضت مقاومت منفی مردم ایران، غربزدگی، رژیم قاجار، قتل ناصرالدین شاه قاجار به دستور سید جمال، نقش سید جمال در نهضت مشروطیت، آیا سید جمال بابی یا ملحد بود؟!، سید جمال ‏الدین و فراماسونری، مدارک دشمنان سید جمال، تحریف ‏گران تاریخ ، فراماسونری در ایران، حقوق ‏بگیران انگلیس، سرقت اسناد سید جمال از وزارت خارجه ، نقد آثار ابراهیم صفایی، شخصیت شجاع ‏الدین شفا و… پرداخته است.

 پیوست اول کتاب ـ «مبارزات ضداستعماری سید جمال» ـ در اصل مقدمه استاد خسروشاهی بر کتاب مبارزات ضداستعماری سید جمال ‏الدین اسدآبادی نوشته پرویز لوشانی بود. استاد در این نوشتار ضمن بیان مبارزات ضداستعماری سید جمال، به نقد آثار تاریخی ابراهیم صفایی (از جمله «رهبران مشروطه» و «اسناد سیاسی دوره قاجار») و کتاب «بازیگر انقلاب شرق» نوشته مهراب امیری و نقد کتاب «حقوق ‏بگیران انگلیس» نوشته اسماعیل رائین و… می ‏پردازد.

بی انصافی ابراهیم صفایی مورخ در حق سید جمال

استاد خسروشاهی در ابتدای پیوست اول می ‏نویسد: «تاکنون صدها کتاب و مقاله مشروح و مفصل درباره سید جمال‏ الدین اسدآبادی و افکار و عقاید او به زبان‏های گوناگون نوشته شده است، ولی نوشته ‏ای تأسف ‏انگیزتر از جزوه «رهبران مشروطه» که توسط ابراهیم صفایی درباره سید منتشر شده، ندیده ‏ام.»

استاد معتقد است که ابراهیم صفایی، لغزش ‏هایی نابخشودنی دارد و ناجوانمردانه ‏ترین و غیرمنصفانه ‏ترین حمله‏ها را به سید جمال‏ الدین و طرز فکر جهانی او می ‏نماید.

استاد در ادامه این بخش می ‏نویسد: «آقای ابراهیم صفایی در جزوه اول رهبران مشروطه، مسائلی به سید جمال نسبت داده که وجدان هر فرد باانصافی را آزرده می‏ سازد. آقای صفایی در مقدمه رساله خود که پی‏ریزی مشروطیت را با شهادت ناصرالدین شاه آغاز شده می‏ داند؛ از شاه شهید! خیلی دفاع می ‏کند… خیانت ‏های بزرگ ناصرالدین شاه را آقای صفایی، اشتباه می ‏نامد! ولی وقتی درباره کارهای سید صحبت می‏کند نسبت خیانت و جنایت! به او می ‏دهد.»(صص ۳۴ـ۳۵)

استاد خسروشاهی در بخشی دیگر از این کتاب می ‏نویسد: «یکی از مدارک عمده آقای صفایی در نوشتن رساله سید جمال ‏الدین اسدآبادی و رساله ‏های دیگر «کتاب آبی؛ گزارشات سفارت انگلیس» و کتاب «انقلاب ایران» تألیف پروفسور ادوارد بروان است. ادوارد براون که مأمور بریتانیا بوده و ارتباط تنگاتنگی با بابیه داشته و باب را مصلح و نجات دهنده جامعه معرفی کرده است.»

نظر جلال آل احمد درباره ابراهیم صفایی مورخ

استاد خسروشاهی ضمن نقد محتوایی آثار ابراهیم صفایی، در بخشی از این نقد، نظر زنده ‏یاد جلال‏ آل‏ احمد درباره این نویسنده و کتاب «اسناد سیاسی دوران قاجار» را به نقل از کتاب «در خدمت و خیانت روشنفکران» می ‏آورد: «تا انتشار این کتاب من گمان می ‏کردم ابراهیم صفایی، نویسنده بی ‏مسئولیتی است، اما با این کتاب دیدم که صاحب غَرَض هم هست.»

مشخصات

کتاب «دفاع از سید جمال ‏الدین حسینی» در ۱۳۲ صفحه، قطع رقعی، تیراژ ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۳۰۰۰ تومان منتشر شده است. تاکنون خاطرات مستند خسروشاهی درباره شخصیت ها و جریانات زیر منتشر شده است: علامه طباطبایی، آیت الله طالقانی، امام موسی صدر، آیت الله مشکینی، شهید نواب صفوی، استاد سید جلال الدین آشتیانی، آیت الله هاشمی رفسنجانی، دکتر ابراهیم یزدی، محمدعلی جمال زاده، احمد بن بلا (الجزایر)، دکتر حسن ترابی (سودان)، روژه گارودی (فرانسه)، نشریات مخفی حوزه علمیه قم، مشروطه مشروعه و علمای تبریز، تاریخ نگاری معاصر و کودتای ۲۸ مرداد، طرح مرکز فرهنگی اسلامی اروپا، حزب خلق مسلمان. به زودی خاطرات مستند ایشان درباره امام خمینی، مقام معظم رهبری، شهید مطهری، شهید بهشتی، شیخ آقابزرگ تهرانی و محمدحسنین هیکل (مصر) و سه مجموعه مفصل «خاطرات درباره شخصیت های علما و بزرگان حوزه»، «خاطرات درباره شخصیت های فرهنگی و سیاسی داخلی»، «خاطرات درباره شخصیت های بین المللی و نهضت جهانی اسلام» منتشر می شود.

برای تهیه مجموعه آثار و خاطرات مستند استاد خسروشاهی می ‌توانید در قم به کلبه شروق واقع در ابتدای خیابان صفاییه و در تهران به فروشگاه کتاب موسسه اطلاعات واقع در خیابان انقلاب روبروی دانشگاه تهران مراجعه نمایید و یا با مرکز پخش کتب در قم به شماره تلفن ۳۷۸۳۸۱۴۴ (۰۲۵) یا سایت مرکز بررسی ‌های اسلامی www.iscq.ir یا سایت پاتوق کتاب فردا www.bookroom.ir تماس بگیرید.

انتهای پیام/

کد خبر : 71888
تاريخ ثبت خبر : 23 تیر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 12:17
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)