| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

به قلم حمید پارسانیا؛


کتاب «اخلاق و عرفان» منتشر شد

کتاب «اخلاق و عرفان» نوشته حجت‌ الاسلام حمید پارسانیا از سوی انتشارات کتاب فردا منتشر ‌شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، کتاب «اخلاق و عرفان» نوشته حجت‌ الاسلام حمید پارسانیا از سوی انتشارات کتاب فردا منتشر ‌شد. پارسانیا، استاد دانشگاه‌های تهران و باقرالعلوم(ع)، مدرس فلسفه اسلامی در حوزه علمیه قم و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

کتاب «اخلاق و عرفان» مفاهیم و اصول موضوعه و صورت‌ بندی و شاکله دو دانش نظری اخلاق و عرفان عملی را معرفی می ‌کند و نشان می‌ دهد که چگونه این دو حوزه نظری به رغم مغایرت ‌ها، از زمینه ‌های معرفتی مشترکی برخوردار بوده، امکان همنشینی، گفتگو، ممازجت و آمیختگی با هم را دارند.

این اثر نشان می ‌دهد که رویکرد عرفانی، ظرفیت پذیرش و جذب علم اخلاق را در درون خود داراست؛ چنانکه رویکرد اخلاق ظرفیت تحول و ارتقاء به سوی مباحث عرفان عملی را دارد. این دو نیز با رویکرد حدیثی و تفسیری قابل جمع هستند. به لحاظ تاریخی نیز حوزه‌ های معرفتی مزبور به تدریج به سوی آمیختگی و امتزاج پیش رفته ‌اند؛ به گونه‌ ای که ترکیب نوینی از نظام اخلاقی و سلوکی را پدید آوردند؛ یکی از بهترین صور از این ترکیب را در کتاب «چهل حدیث» امام خمینی(ره) می ‌توان دید.

محتوای کتاب

کتاب «اخلاق و عرفان» از یک مقدمه و چهارده فصل و ضمایم تشکیل شده است. نویسنده در مقدمه خواندنی و ارزشمند خود به موضوعاتی چون رابطه اخلاق و عرفان عملی و نظری، معرفت علمی و معرفت ترویجی اخلاقی و عرفانی، ابعاد فردی و اجتماعی اخلاق و عرفان، تعامل اخلاق و سلوک عملی با نظامات و نهادی اجتماعی، حوزه های نظری اخلاقی و تربیتی جهان اسلام و جهان مدرن، دوپارگی معاصر اخلاقی و اجتماعی جهان اسلام و علوم اخلاقی و تربیتی در ایران معاصر و منازل هزارگانه سلوک می پردازد.

فصول چهارده گانه کتاب هم عبارتند از: ۱. علم اخلاق و علوم دیگر، ۲. مبانی تصدقی و مبادی تصوری علم اخلاق، ۳. سعادت، فضیلت و عدالت، ۴. فضائل و زذایل، ۵. عرفان و دانش های رقیب علم اخلاق، ۶. مفاهیم و مبادی تصوری عرفان، ۷. مصادیق، مراتب و اقسام تعینات هستی، ۸. نفس رحمانی و انسان کامل، ۹. مراتب ولایت و قرب نوافل و فرائض، ۱۰. اسفار چهارگانه و نبوت و شریعت، ۱۱. راههای سلوک و مقامات عارفان، ۱۲. منازل و مقامات اخلاقی، ۱۳. از اصول تا نهایات سلوک و ۱۴. نسبت اخلاق و عرفان.

در بخش ضمائم کتاب، گزیده هایی از شرح شمس الدین محمد تبادکانی بر منازل السائرین خواجه عبدالله انصاری ـ تسنیم المقربین  فی شرح منازل السائرین ـ افزوده شده است؛ تبادکانی هر یک از منازل صدگانه را به حسب اقسام ده گانه سلوک، در ده مرتبه و مقام تعریف کرده است؛ بدین ترتیب رقم منازل را به هزار منزل بالغ گردانیده است.

بخشی از کتاب: بدیل های مدرن علم اخلاق

نویسنده در بخشی از کتاب ذیل عنوان «بدیل های مدرن علم اخلاق» می نویسد: «در دنیای غرب به موازات شکل گیری فلسفه های مدرن، دانش ها و علوم نوینی پدید آمدند که رویکردی دنیوی و سکولار دارند و در مبادی و اصول موضوعه خود از روش ها و هستی شناسی عرفانی یا فلسفی اسلام بهره نمی برند، بلکه از معرفت شناسی، هستی شناسی، انسان شناسی و روش های علمی دیگری استفاده می کنند.

در علوم مدرن متناسب با موضوعات انسانی برخی از دانش ها که بدیل علم اخلاق اسلامی هستند نیز شکل گرفته اند؛ مانند روانشناسی، روانکاوی و علوم تربیتی؛  این دسته از علوم، آموزه های تربیت و بالینی خود را به منظور شناسایی و سازماندهی رفتار و اعمال انسانی ارائه می دهند که در بسیاری از موارد، بدیل و یا رقیب آموزه های عرفانی، اخلاقی ویا روایی دنیای اسلامی می باشد. رویکرد تبلیغی و ترویجی متناسب با این علوم نیز در ادبیات و هنر مدرن بروز می کند.»(ص۴۴)

مخاطبان کتاب

طرح اولیه کتاب «اخلاق و عرفان» به عنوان یک متن درسی برای آموزش مجازی جامعه المصطفی(ص) العالمیه در چهارده درس بوده است و چون درس محور و آموزشی نگاشته شده است، به عنوان برای دروس اخلاق اسلامی مرکز آموزشی دانشگاهی و حوزوی نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد. نگارنده با تجربه تدریس طولانی دروس اخلاق و معارف اسلامی در دانشگاههای مختلف و سابقه تدریس سنتی و مدرن در حوزه های علمیه و مراکز آموزشی و ارتباط فعال با دانشجویان و طلاب، دست به نگارش چنین کتاب آموزشی زد که برای همه اساتید حوزه و دانشگاه، به ویژه اساتید گروه اخلاق اسلامی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، دانش پژوهان رشته های مدرسی اخلاق اسلامی، علوم تربیتی، روانشناسی، عرفان اسلامی و… قابل استفاده است.

مشخصات

چاپ اول کتاب «اخلاق و عرفان» در ۳۰۸ صفحه، تیراژ ۱۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۵۵۰۰ تومان از سوی انتشارات کتاب فردا منتشر شده است. انتشارات کتاب فردا تاکنون کتابهای «جهان های اجتماعی»، «روش شناسی انتقادی حکمت صدرایی»، «انواع و ادوار روشنفکری» و «نماد و اسطوره» و دفتر نشر معارف کتابهای «حدیث پیمانه» و «هستی و هبوط؛ انسان در اسلام» را از این پژوهشگر منتشر کرده است.

انتشارات کتاب فردا از ناشران تخصصی در حوزه علوم انسانی است که در سال ۱۳۹۲ ناشر برگزیده کتاب سال حوزه شده است که «مردم ­شناسی تحول در علوم انسانی» (ابراهیم فیاض)، «مهندسی تمدن اسلامی؛ موانع و الزامات» (عبدالعلی رضایی)، «بینش تمدنی؛ بر اساس درس های محمدمهدی میرباقری»، «نظریه سیاسی شهید صدر» (طالب همدانی)، «تحول حوزه علمیه و روحانیت» (علیرضا پیروزمند)، «جستارهایی در فقه حکومتی» (عباسعلی مشکانی سبزواری)، «تأملاتی در فلسفه اسلامی» (سید یدالله یزدان ­پناه)، «هویت ما» (حسین کچویان)، «جهاد کبیر؛ مبانی دیپلماسی انقلابی در قرآن» (عباس عبداللهی)، «کتاب کتاب؛ منظومه فکری رهبر معظم انقلاب درباره کتاب» (مجید تقی زاده)، «کالبدشناسی فرهنگی فتنه ۸۸» (سید محمدمهدی میرباقری)، «آسیب شناسی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی» (حسین ایزدی) و «واکاوی بنیان­ های ایدئولوژیک سند ۲۰۳۰» (رضا حبیبی) از آن جمله محصولات این ناشر است.

برای تهیه این کتاب و دیگر آثار دکتر پارسانیا و محصولات انتشارات کتاب فردا، با شماره ۰۲۵۳۷۷۴۶۹۹۲ یا سایت اینترنتی Bookroom.ir می توانید تماس بگیرید. فروشگاه های معتبر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و فروشگاه های پاتوق کتاب در سراسر کشور (دفتر مرکزی ۰۲۵۳۷۷۴۰۰۰۴) نیز محل عرضه آثار این ناشر هستند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر : 71874
تاريخ ثبت خبر : 24 تیر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 16:05
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)