| امروز سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


تبیین و تحلیل مبانی انسان‌شناسی اسلامی تحول در علوم انسانی

پایان‌نامه کارشناسی ارشد «تبیین و تحلیل مبانی انسان‌شناسی اسلامی تحول در علوم انسانی و دلالت‌های تربیتی آن» توسط هادی انجمن سرخابی نگاشته و اکبر رهنما، استاد راهنما و مهدی سبحانی نژاد، استاد مشاور این رساله در دانشگاه شاهد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی بودند

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد «تبیین و تحلیل مبانی انسان‌شناسی اسلامی تحول در علوم انسانی و دلالت‌های تربیتی آن» توسط هادی انجمن سرخابی نگاشته شده است.

اکبر رهنما، استاد راهنما و  مهدی سبحانی نژاد، استاد مشاور این رساله در دانشگاه شاهد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی بودند.

چکیده:

پژوهش حاضر باهدف تبیین مبانی انسان‌شناسی اسلامی تحول در علوم انسانی، استخراج و استنتاج اصول تربیتی آن تدوین گردیده است. ازآنجاکه انسان در نگاه و اندیشه اسلامی دارای جایگاه ویژه و ممتازی است و از سوی دیگر موضوع و کانون مباحث در علوم انسانی ، انسان و مقولات مرتبط با او است؛ لازم است تا ضمن توجه جدی به این مسئله، تاثیر آن بر هر یک از حوزه‌های مطرح در علوم انسانی موردبررسی قرار گیرد.
یکی از حوزه‌های کلیدی و اساسی در علوم انسانی، رشته  فلسفه  تعلیم و تربیت است که ارتباط تنگاتنگی با مبحث انسان‌شناسی داشته و ضروری است با توجه به مبانی اندیشه  اسلامی و فرهنگ ایرانی، بازنگری اساسی در آن صورت پذیرد.

یکی از این اقدامات، تدوین اصول بر اساس مبانی انسان‌شناسی اسلامی هست که در این پژوهش سعی شده به آن‌ها اشاره نمود . دلالت‌های تربیتی ( اصول ) به‌دست‌آمده عبارت‌اند از :
۱- جامعیت و لایتناهی بودن انسان
۲- تشکیکی و تدریجی بودن تعلیم و تربیت
۳- پایان‌ناپذیری
۴- خودشناسی
۵- کرامت و فضیلت
۶- تقدم تزکیه بر تعلیم
۷- عزم و اراده متربی
۸- غفلت گریزی
۹- مسئولیت‌پذیری و تکلیف
۱۰- تأثیر متقابل اندیشه و رفتار بر یکدیگر
۱۱- پیرایش محیط
۱۲-  رعایت تفاوت‌های فردی .
پژوهش حاضر از نوع کیفی و روش مورداستفاده در آن ، روش توصیفی ـ تحلیلی است.

علاقه‌مندان می‌توانند متن کامل این پایان‌نامه را ازاینجاملاحظه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 71668
تاريخ ثبت خبر : 23 تیر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 11:33
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)