| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

به همت انتشارات کلبه شروق قم؛


«نشریات مخفی حوزه علمیه قم» کتاب شد

دوازدهمين دفتر از مجموعه «حديث روزگار» با عنوان «خاطرات مستند استاد سيد هادی خسروشاهی درباره‌ نشریات مخفی حوزه علمیه قم» از سوی انتشارات كلبه شروق مرکز بررسی ‏های اسلامی قم منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، این کتاب از یک مقدمه، تاریخ پیدایش نشریه بعثت، خاطراتی درباره نشریه انتقام، درباره اعلامیه‏ های فضلا و طلاب یا اسناد نهضت اسلامی ایران، اعلامیه ‏های مخفی و ضمایم تشکیل شده است. این کتاب خاطرات استاد درباره نشریات و اعلامیه‏ هایی است که پس از آغاز مبارزه روحانیت و مردم، علیه رژیم پهلوی به طور مخفی از سوی فضلا و یا طلاب حوزه علیمه منتشر می ‏گردید.

محتوای کتاب

بخش اول و دوم، مربوط به دو نشریه ماهیانه مخفی «بعثت» (با همکاری حضرات اکبر هاشمی رفسنجانی، سید هادی خسروشاهی، علی حجتی کرمانی و سید محمود دعایی) و «انتقام» (استاد محمدتقی مصباح یزدی) است که در آن شرایط بحرانی و خفقان استبداد پهلوی منتشر می‏ گردید.

فصل سوم، درباره چگونگی تهیه، تنظیم، تکثیر اعلامیه ‏های فضلا و طلاب حوزه علمیه قم می ‏باشد که مجموعه ‏‏ای از آنها به عنوان اسناد نهضت اسلامی ایران ـ اخیراً از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی در چهار جلد ـ منتشر شده ‏اند.

بخش چهارم، درباره چند اعلامیه و نشریه است که پس از توقف انتشار مرتب بعثت و انتقام، در مناسبت ‏های مختلف، توسط استاد خسروشاهی، تهیه و تنظیم و تکثیر منتشر شده‏ اند که با توجه به شرایط خاص آن زمان، از اهمیت ویژه ‏ای برخوردارند.

فصل پایانی، شامل سه اعلامیه، از سه «طلبه جوان» حوزه علمیه قم است که پیش از آغاز مبارزه فراگیر و نهضت اسلامی ایران، به عنوان نوعی مبارزه منفی علیه ارگان نظام شاهنشاهی و پیام هشدار با امضای رسمی، منتشر شده ‏اند. بررسی این اسناد و توجه به زمان و مکان صدور آنها می ‏تواند در ارزیابی و چگونگی مبارزه روحانیت و طلاب، با همکاری و پشتیبانی مردم ایران، روشنگر باشند: سه اعلامیه افشاگرانه درباره شهادت آیت ‏الله سعیدی، توطئه سازمان اوقاف، دفاع از حقوق اعراب مسلمان ـ به ویژه فلسطینیان ـ پس از تجاوز امپریالیسم غرب همراه ایادی صهیونیستی آن، که در پایگاه نظامی خود، به نام «اسرائیل» متمرکز شده ‎اند، تکثیر و توزیع شده ‏اند.

اعلامیه «نابود باد اسرائیل» که به دنبال آغاز جنگ ۱۹۶۷م علیه اعراب مسلمان و سکوت اغلب محافل مذهبی در ایران و در دورانی که اغلب اداره‏ کنندگان نشریه «بعثت و انتقام» زندانی، تبعید و یا فراری بودند، توسط استاد نوشته شده و با زحمت زیاد تکثیر گردیده که بازتاب وسیعی در حوزه‏ های علمیه و محافل مبارزه ‏ای داشت. 

مشخصات

چاپ اول کتاب در ۱۹۲ صفحه، قطع رقعی، تیراژ ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۳۵۰۰ تومان منتشر شده است. تاکنون خاطرات مستند خسروشاهی درباره شخصیت ها و جریانات زیر منتشر شده است: علامه طباطبایی، آیت الله طالقانی، امام موسی صدر، آیت الله مشکینی، شهید نواب صفوی، استاد سید جلال الدین آشتیانی، آیت الله هاشمی رفسنجانی، دکتر ابراهیم یزدی، محمدعلی جمال زاده، احمد بن بلا (الجزایر)، دکتر حسن ترابی (سودان)، روژه گارودی (فرانسه)، نشریات مخفی حوزه علمیه قم، مشروطه مشروعه و علمای تبریز، تاریخ نگاری معاصر و کودتای ۲۸ مرداد، طرح مرکز فرهنگی اسلامی اروپا، حزب خلق مسلمان. به زودی خاطرات مستند ایشان درباره امام خمینی، مقام معظم رهبری، شهید مطهری، شهید بهشتی، شیخ آقابزرگ تهرانی و محمدحسنین هیکل (مصر) و سه مجموعه مفصل «خاطرات درباره شخصیت های علما و بزرگان حوزه»، «خاطرات درباره شخصیت های فرهنگی و سیاسی داخلی»، «خاطرات درباره شخصیت های بین المللی و نهضت جهانی اسلام» منتشر می شود.

برای تهیه مجموعه آثار و خاطرات مستند استاد خسروشاهی می ‌توانید در قم به کلبه شروق واقع در ابتدای خیابان صفاییه و در تهران به فروشگاه کتاب موسسه اطلاعات واقع در خیابان انقلاب روبروی دانشگاه تهران مراجعه نمایید و یا با مرکز پخش کتب در قم به شماره تلفن ۳۷۸۳۸۱۴۴ (۰۲۵) یا سایت مرکز بررسی ‌های اسلامی www.iscq.ir یا سایت پاتوق کتاب فردا www.bookroom.ir تماس بگیرید.

انتهای پیام/

کد خبر : 71577
تاريخ ثبت خبر : 20 تیر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:00
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)