| امروز جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

محمدعلی لبخندان:


معرفی چهره علمی اسلام؛ مهمترین درس مکتب امام صادق(ع) برای حوزه

مدیر موسسه فرهنگی اندیشه‌های اسلامی سجادیه گفت: معرفی چهره رحمانی و علمی اسلام، مهمترین درس برای حوزه از مکتب امام صادق(ع) است، زیرا وهابیت بر خلاف این رویه چهره خشنی را به دنیا نشان داده است.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی لبخندان، مدیر موسسه فرهنگی اندیشه‌های اسلامی سجادیه با تسلیت فرارسیدن سال روز شهادت امام جعفر صادق(ع) گفت: یکی از خصوصیات امام صادق(ع) این است که ما مفتخریم مذهب شیعه به نام ایشان و با عنوان جعفری رواج دارد.

وی با بیان اینکه مذهب شیعه همان اسلام نابی است که پیامبر آن را بنیان گذاشته و ترویج کردند، افزود: امام صادق(ع) نقش مهمی در احیاء و ترویج این مکتب داشتند و به همین دلیل هم مذهب شیعه با عنوان مذهب جعفری(ع) شناخته می‌شوند.

لبخندان با اشاره به رواج مذاهب گوناگون اهل سنت و چهار فرقه اصلی آن‌ها یعنی حنبلی، شافعی، حنفی و مالکی در دوره امام  صادق(ع) بیان کرد:  در این دوره مذهب شیعه به شکلی مدون ترسیم شد که البته به معنای این نیست که ما در دوره ائمه دیگر این اعتقادات را نداشتیم.

مدیر موسسه فرهنگی اندیشه های اسلامی سجادیه با بیان اینکه در این دوره احکام فقهی و حکومتی شیعه به دنیا معرفی شد، اظهار کرد: الان همه مطالب علمی جدید و احکام را به اسلوب دوره این امام مطرح می‌کنیم و به همین دلیل امام را موسس حوزه شیعه می‌دانند.

لبخندان تصریح کرد: نهضت علمی شیعه از دوره امام باقر(ع) و امام صادق(ع) رواج بسیار خوبی یافت و در دوره امام رضا(ع) به اوج خود رسید؛ از این رو مهمترین، حساس‌ترین و اصلی‌ترین وظیفه حوزه‌های علمیه امروز این است که با الگوگیری از روش و منش این بزرگواران، به ترسیم چهره واقعی اسلام بپردازند که متاسفانه کمتر در این مسئله موفق بوده‌ایم.

وی افزود: امروز با شکل‌گیری گروه‌هایی مانند داعش و حمایت مالی و تسلیحاتی برخی کشورها از آنان، اسلامی در دنیا ترویج می‌شود که خشن و دور از محبت است که با چهره اصلی اسلام ناسازگار است، زیرا اسلام دین رحمت و مهربانی و محبت است و آنچه امام صادق(ع) هم به دنبال آن بودند، نشان دادن چنین چهره‌ای از شیعه به عنوان اسلام ناب بود.

لبخندان تاکید کرد: امام سعی کردند تا قرآن و سنت را طوری نشان دهند که جلوه‌های رحمانی و در عین حال متقن و علمی اسلام در قالب تربیت شاگردانی در ابعاد اخلاقی، اعتقادی و … نشان داده شود تا مردم جذب آن شوند و حوزه امروز هم این وظیفه را باید تداوم ببخشد.

این محقق و استاد حوزه در پاسخ به این سؤالی در این مورد که چرا برخی مسائل در دوره یک امام وجود دارد و در دوره امام دیگری نیست، تصریح کرد: البته در اذان شهادت به ولایت امام علی(ع) جزء واجبات دینی نیست، ولی نشانه یک فرد شیعه و معتقد به ولایت امام است، اما به هر حال ائمه(ع) متناسب با اقتضائات هر دوره به اقداماتی می‌پرداختند، یعنی ائمه ادامه‌دهندگان راه پیامبر و مروج دین او بودند و در مسائل فرعی دستوراتی داشتند که منافاتی با وحی و نبوت هم ندارد.

لبخنان ادامه داد: امام حسن(ع) با صلح توانست چهره پلید معاویه را نمایان و معرفی کند، ولی در دوره بعد از معاویه و حکومت یزید، برملاکردن پلیدی فرزند معاویه با صلح ممکن نبود لذا در مقابل اقدام یزید، امام نیز دست به شمشیر بردند.

مدیر موسسه فرهنگی اندیشه های اسلامی سجادیه بیان کرد: در دوره امام صادق(ع) و امام باقر(ع) نیز شرایط علمی ویژه‌ای حاکم بود و دشمنان با تشکیل فرقه‌ها و نحله‌های انحرافی دنبال شکست علمی شیعه و امام بودند و راه مقابله نیز ترویج صحیح مکتب تشیع و بیان مبانی و اصول آن بود.

وی افزود: امروز هم وهابیت از روش معاندان دوره امام صادق بهره می‌برند و به طرح شبهات در مورد شیعه اقدام می‌کنند تا افرادی را که مطالعه ندارند و دچار تشویش ذهنی هستند به سمت آنان جذب شوند که نمونه آن را در جذب نیروهایی که دارند و جنایاتی که می‌کنند، می‌بینیم.

مدیر موسسه فرهنگی اندیشه‌های اسلامی سجادیه با تاکید بر پویایی شیعه به خصوص در فقه، اظهار کرد: این پویایی است که سبب شده تا شیعه بماند و باز هم باید با در نظرگرفتن شرایط زمان و مکان به برداشت‌های دینی از اصول تشیع بپردازیم.

لبخندان همچنین به روایتی از این امام اشاره کرد و گفت: امام صادق(ع) در روایتی بر لزوم داشتن زهد و بی‌رغبتی نسبت به دنیا تاکید فرموده‌اند که به خصوص امروز و در شرایط کشور به این مسئله بیش از گذشته نیاز داریم.

وی تاکید کرد: ریشه بسیاری از مشکلات در دنیازدگی و دنیاپرستی و پول‌پرستی است و امام که در نقطه اوج انسان‌شناسی و توحید هستند، بر روی این نقطه کلیدی دست گذاشته‌اند و راز و رمز سعادت را در زهد و هدف قرار ندادن دنیا می‌دانند.

انتهای پیام/

کد خبر : 71530
تاريخ ثبت خبر : 19 تیر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 16:04
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)