| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

یادداشتی از علی دوست انوری؛


حمایت از تولیدات داخلی راه رسیدن به مدرنیزه شدن صنعت داخلی

واردات کشور باید نسبت به رویه مصرفی ملی باشد نه آن که فروش کالاهای مرتبط را هم به هم بزند، در نهایت حمایت از تولیدات داخلی یگانه راه رسیدن به مدرنیزه شدن صنعت داخلی است و فرجام این عمل به رشد و رفاه اقتصادی می انجامد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، علی دوست انوری، محقق و دانش‌آموخته دانشگاه اهل‌ بیت(ع)، یادداشتی با عنوان «تولید داخلی مسیری روشن برای رسیدن به استقلالیت کلی جامعه» نگاشته است که در ادامه می آید:

 محور اصلی اقتصاد مقاومتی عبارت از مولفه‌هایی است که با تعمیم آن، پیشواز فرایندی حمایت از تولیدات داخلی شروع می‌شود، یعنی در صورت ما شعار اقتصاد مقاومتی را به گونه عملی سر داده می‌توانیم که عملا دراصول اجرایی حمایت از تولیدات داخلی مان را در نفس کاری خود داشته باشیم که این اعمال از دیدگاه اقتصاد اسلامی به اصول جهاد اقتصادی بر میگردد که این فرایند از اصول شارع اسلام سرچشمه می‌گیرد که که فقط اهداف این مظهر نیکو به استقلالیت اقتصادی، سیاسی و خود کفایی حکومت و ملت اسلامی می انجامد.

البته این روند راهی به رستگاری از بردگی و غلامی حکومت‌های  خبیث غربی است، این عمل در نفس خود تاکید برخودکفایی است نه آن که غرب با تغیر این مودل انحصار را در بازاری گزینه خود خوانده قدرت اقتصادی می‌داند، خوشبختانه در مکتب اسلام مقدس هرمولفه اش سرمشق و اصول رستگاری است که همین نظریه اقتصاد مقاومتی تنها گزینه ای برای رسیدن به یک جامع مستقل، مرفع وسربلند است.

حمایت از تولید ملی بحث اصلی و کلیدی، برگرفته از اصول قدرت افزایی صنعت داخلی است که هر کشور الزاما برای توسعه پایدار، رونق و شکوفایی اقتصادی نیازمند امر حمایت از تولیدات داخلی در مقابل تولیدات خارجی است.

این اصول منحصر به مدل مزیت نسبی است البته مدل مزیت نسبی بر این تاکید دارد که تولیدات کالاهای هر کشور در تخصص، مواد خام، نیرویی بشری ارزان و در نهایت قیمت تمام شده، پایین داشته باشد تا بتواند در این زمینه با همه صنعت‌های همگن این کالاها رقابت نماید و در تولید کالاهای که به قیمت بالاتمام می‌شود باید وارد شود.

این واردات هم باید نسبت به رویه مصرفی ملی باشد نه آن که فروش کالاهای مرتبط را هم به هم بزند، در نهایت حمایت از تولیدات داخلی یگانه راه رسیدن به مدرنیزه شدن صنعت داخلی است و فرجام این عمل به رشد و رفاه اقتصادی می انجامد .

همان طور که قرآن کریم مظهر هدایت در زندگی فردی و اجتماعی بشر است در بخش هدایت‌های اقتصادی، آموزه‌های قرآن به کارتلاش ها و جستجو برای پیداکردن راهکارهای مناسب تاکید و راهنمایی نیز دارد.

از جمله در سوره ابراهیم آیه ۳۲ به صراحت از تسخیر ماه، خورشید، زمین و دریاها و سایر امکانات رفاهی و اقتصادی سخن گفته شده است که در این امور راهکارهای مناسب اقتصادی، اجتماعی و … در مورد زندگی بشر تاکید شده است و در بخش استقلالیت اقتصادی که منبع تضمین استقلال فرهنگی، دینی است، امور ارشادی آن مورد تاکید قرارگرفته است.

در این مورد می توان به نامه امیرالمومنین حضرت علی(ع) در زمان خلافت خویش که برای مالک اشتر، حاکم مصر با عنوان «جمع‌آوری خراج» نگاشته بود، اشاره کرد که در صورت آبادانی، انجام نپذیرد.
هیچ کس مستلزم پرداخت خراج نیست اما خراج که جمع آوری برای امور آبادانی در بخش‌های مختلف جمع می‌شود در همان بخش دوباره مصرف نماید و تاکید برساخت و سازکانال وسدهای زراعتی شده بود و در اینجا به صراحت در میابیم که اسلام مقدس در مورد حمایت از تولیدات داخلی ارشادات های زیادی داشتند.

اقتصاد اسلامی عبارتند از رویکرد و روش زندگی ایده آل، تحت نظام اسلامی که این نظام در همه امور اصول و روشی، مکمل و بی نظیر دارد.

در هر علومی، نظام مجمعی کامل است که در آن همه اصول و چارچوب‌اش مشخص باشد و در مورد اقتصاد مقاومتی که یکی از مولفه‌های استخراجی از اقتصاد اسلامی است؛ این مهم، همان نظریه خود افزایی صنعت داخلی است، با این تفاوت که این اصول در اقتصاد غرب به شکل انحصار در یک سکتور است نه آنکه به شکل ملی صورت بگیرد.

 به بیان دیگر می توان گفت: غربی‌ها همیشه در جستجو فرصت تولید مناسب، نسبت به موقع آن است که اصل مزیت نسبی می‌نامند، هستند و این درحالی است که اصل اقتصاد مقاومتی خود ساخته دین مقدس اسلام است که بدون هیچ اضراری، تنها در جستجو فرصت سازی اقتصاد داخلی کشور اسلامی هستند و در نهایت چنین استنباط می‌گردد که اقتصاد مقاومتی یکی از برآیندهای اقتصاد اسلامی است.

رابطه اقتصاد اسلامی با اقتصاد مقاومتی همان مسئله سیاست خودکفایی صنعتی است، اقتصاد اسلامی با پیش گرفتن سیاست بیرون رفت از اقتصاد تابعی با اجرایی کردن اصول اقتصاد مقاومتی (رشد و حمایت صنایع داخلی) این امر را دنبال می کند تا به جامعه مرفع و دارای استقلالیت کلی، منتهی شود.

انتهای پیام/

کد خبر : 70881
تاريخ ثبت خبر : 11 تیر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 11:13
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)