| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی کتاب؛


انتشار دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب درباره کتاب

«کتابِ کتاب» حاوی منظومه فکری رهبر معظم انقلاب درباره کتاب و کتابخوانی با تحقیق و تدوین مجید تقی زاده از سوی انتشارات کتاب فردا منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، کتاب «کتاب کتاب» حاوی رهیافتی به منظومه فکری رهبر معظم انقلاب درباره کتاب است. پیش‌ از این نیز کتاب‌هایی با موضوع نظرات رهبر انقلاب درباره کتاب منتشر شده بود که می‌توان از «من و کتاب»، «کتاب و کتاب‌خوانی از منظر مقام معظم رهبری»، «کتاب باید هلو باشد» و… نام برد؛ اما رویکرد اصلی «کتابِ کتاب» به جامعیت و نظم کم‌نظیری به آن بخشیده است «رویکرد منظومه‌ای» است؛ رویکرد منظومه‌ای مبتنی بر پیش‌فرض‌ها و روش‌شناسی خاصی است که به محقق اجازه می‌دهد از میان انبوه بیانات یک شخص، هسته مرکزی و هندسه و نظم فکری او را کشف و نمایان سازد.

 این کتاب نظرات رهبری درباره کتاب را ذیل یک نقشه جامع گردآوری کرده است. این نقشه در قسمت فهرست تفصیلی کتاب قابل ‌مشاهده و دیگر فصول کتاب همگی شامل فرازهایی از بیانات ایشان است که ذیل همان نقشه قرار می‌گیرد و هندسه فکری رهبری درباره کتاب را ترسیم می‌کند.

ساختار و محتوای فصل ها

«کتابِ کتاب» در هفت فصل و به همراه دو ضمیمه تدوین شده است:

در فصل اول به خود عنصر «کتاب» با رویکرد تاریخی ـ تمدنی نگاه شده و به مسائلی کلی و کارکردهای عمومی کتاب در فرهنگ جامعه ـ یعنی هر جامعه ای ـ پرداخته شده است؛ سپس سیر تاریخی وضعیت کتاب و کتابخوانی، به طور خاص در کشور ایران مورد بررسی قرار گرفته است.

در فصل دوم به «سیر برنامه ریزی راهبردی» در حوزه کتاب پرداخته شده است. در پایان این فصل، اصلی ترین تکالیف در حوزه کتاب از دیدگاه رهبر معظم انقلاب را سه گانه «تولید کتاب»، «ترویج فرهنگ کتابخوانی» و «نقد کتاب» برشمرده که سعی شده است در فصل های بعد، به هرکدام در جای خود پرداخته شود.

فصل سوم حاوی مطالب پُرباری برای تولیدکنندگان کتاب است و چهار گام اساسی در تولید کتاب را شرح می دهد؛ همچنین در فصل چهارم، به دلیل این که شاید مهم ترین نقش را در تولید کتاب، «نویسنده» بازی می کند، به صورت جداگانه به نویسندگی و نویسندگان پرداخته شده است.

فصل های پنجم و ششم به طور طبیعی برای فعالان حوزه توزیع و ترویج کتاب جذابیت بیشتری دارد، آنجا که در فصل پنجم اهمیت و اصول توزیع کتاب و همچنین مراکز اصلی در توزیع کتاب مورد بررسی قرار می گیرد و در فصل ششم به آسیب شناسی وضعیت کتابخوانی در کشور و سپس راهکارهای عمومی و وظایف اختصاصی در ترویج فرهنگ کتابخوانی پرداخته می شود.

بخش پایانی فصل ششم یعنی «کتاب هایی برای خواندن» شاید از جذاب ترین بخش های کتاب باشد؛ چون کتاب هایی را که حضرت آقا توصیه کرده اند، با تقسیم بندی موضوعی نام برده شده است.

و اما فصل هفتم و پایانی، به سه موضوع مهم در حوزه کتاب یعنی «نقد کتاب»، «اقتصاد کتاب» و «نظارت و ممیزی کتاب» می پردازد که حاوی نکات ناب و جالبی برای مخاطبان تخصصی تر کتاب است.

ویژگی های کتاب

  1. ویژگی نخست «کتاب کتاب» این است که همۀ «بیانات مشروح» حضرت آیت الله خامنه‌ای در موضوعات مرتبط با «کتاب و کتابخوانی» را استخراج و طبقه‌بندی کرده است که کاملاً بی‌سابقه و در جای خود جالب است.
  2. در این کتاب سعی شده است براساس تجارب قبلی در این حوزه، نمودار درختی موضوعی با ساختاری کاملاً منطقی ترسیم شود؛ بدین ترتیب خوانندگانِ بادقت و حرفه‌ای‌تر، می‌توانند علاوه بر مطالعۀ نظرهای حضرت آقا در جزئیاتِ موضوعات مرتبط با کتاب و کتابخوانی، با شاکله و کلیت «نظام فکری» ایشان در این موضوع نیز آشنا شوند.
  3. ویژگی دیگر این کتاب، نگاه «راهبردی» به موضوع کتاب و کتابخوانی است. این نگاه، فراتر از نگاه «شخصی» حداکثر عرضۀ یک سری «راهکارهای موردی» است که در بیشتر کتاب های منتشرشده در این حوزه مدّ نظر قرار گرفته است.
  4. در کتاب نظرات، پیشنهادات، انتظارات و حتی گلایه های رهبر معظم انقلاب درباره کتاب و کتابخوانی می آید و اطلاع از نظرات و دستنوشته های دیدگاه های نفر اول کشور درباره بعضی کتاب هایی است که تاکنون خوانده است، نیز خالی از لطف نیست.
  5. هر قدر که فصل های اول کتاب، تئوری و نظری و مطالبش قدری سنگین و آکادمیک است، اما هر چه به فصل های آخر کتاب نزدیک می شویم، محتوای آن عینی تر و جذاب تر شده. مطالب ارائه شده در کتاب، خشک و رسمی نیست و رهبر انقلاب در بعضی صفحات گریزی هم به خاطرات خود می زند و همین هم باعث می شود مطالعه کتاب چندان خسته کننده نباشد.

برش هایی از کتاب

رهبر معظم انقلاب در صفحات ۳۵۴ و ۳۵۵ کتاب با اشاره به بعضی خاطرات دوران کودکی و نوجوان خودشان می گویند: «من در نوجوانی خیلی کتاب نگاه می کردم. منزل ما هم کتاب زیاد بود. پدرم کتابخانه خوبی داشت و خیلی از کتاب ‍ ها هم برای من مورد استفاده بود. البته خود ما هم کتاب داشتیم و کرایه هم می کردیم. نزدیک منزل ما یک کتابفروشی بود که کتاب کرایه می داد. من رمان و اینها که می خواندم معمولا از آنجا کرایه می کردم… با کتاب انس داشتم. البته الآن هم از خیلی از نوجوانان بیشتر مطالعه می کنم. این را هم بدانید!»

در جای دیگری ایشان با مقایسه وضعیت کتابخوانی و تماشای تلویزیون ـ شما می توانید کتابخوانی را به جای تماشای تلویزیون، چرخیدن در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی قرار دهید ـ می گویند: «جوانان بسیاری را دیده ام که حتی میل به مطالعه رمان هم ندارند. هفت هشت ده صفحه می خوانند می گویند حوصله نداریم در حالی که حاضرند ۲۰ دقیقه یا نیم ساعت بنشینند و تبلیغات تلویزیون را که قبل از شروع فیلم سینمایی پخش می شود تماشا کنند. حاضر نیستند در این ۲۰ دقیقه حتی همان کتاب رمان را بخوانند. این ناشی از چیست؟ ناشی از  اعتیاد نداشتن به کتاب است! مردم میل به کتابخوانی ندارند. باید برای این فکری کنید!»

«کتاب کتاب» کتابی مفید و خواندنی برای کتابداران، کتابیاران، کتابخوانان، نویسندگان، مترجمان و ویراستاران است. همچنین خواندن این کتاب را به مسئولان و سیاستگذاران فرهنگی کشور توصیه می‌کنیم. حجم کتاب به حدی است که بسیاری از فعالان حوزۀ کتاب و کتابخوانی، از اینکه رهبر معظم انقلاب این حجم بیانات در این حوزه دارند، شگفت زده خواهند شد.

انتشارات کتاب فردا از ناشران تخصصی در حوزه علوم انسانی است که در سال ۱۳۹۲ ناشر برگزیده کتاب سال حوزه شده است که انتشار آثار دکتر حمید پارسانیا و دکتر حسین کچویان و کتابهای «مردم ­شناسی تحول در علوم انسانی» (دکتر ابراهیم فیاض)، «مهندسی تمدن اسلامی؛ موانع و الزامات» (عبدالعلی رضایی)، «بینش تمدنی؛ بر اساس درس­های استاد محمدمهدی میرباقری»، «نظریه سیاسی شهید صدر» (طالب حمدانی)، «تحول حوزه علمیه و روحانیت» (علیرضا پیروزمند)، «جستارهایی در فقه حکومتی» (عباسعلی مشکانی سبزواری)، «تأملاتی در فلسفه اسلامی» (سید یدالله یزدان ­پناه) و «واکاوی بنیان­ های ایدئولوژیک سند ۲۰۳۰» (رضا حبیبی) را در سوابق خود دارد.

کتاب «کتابِ کتاب» نوشته مجید تقی زاده در ۶۱۰ صفحه، قطع رقعی، تیراژ ۱۱۰۰ نسخه و قیمت ۳۶ هزار تومان عرضه کرده است.


انتهای پیام/

کد خبر : 69590
تاريخ ثبت خبر : 22 خرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 11:33
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)