| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی کتاب؛


کتاب «گذار به دانش اسلامی از علوم اجتماعی» منتشر شد

کتاب «گذار به دانش اسلامی از علوم اجتماعی» به همت نشر تمدن نوین اسلامی که گفتارها و آثار سیدمحمدمهدی میرباقری را با دسته‌بندی موضوعی قابل قبول، منتشر شد و مباحث میرباقری درباره هنر را به‌نحوی در این کتاب چیده است که سیری از موضوعات از چیستی و مبانی هنر دینی تا آثار و الزامات هنر در عرصه‌ زندگی مثل شهرسازی را در بر گرفته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، کتاب «گذار به دانش اسلامی از علوم اجتماعی» به همت نشر تمدن نوین اسلامی که گفتارها و آثار سیدمحمدمهدی میرباقری را با دسته‌بندی موضوعی قابل قبول، منتشر شد و مباحث میرباقری درباره هنر را به‌نحوی در این کتاب چیده است که سیری از موضوعات از چیستی و مبانی هنر دینی تا آثار و الزامات هنر در عرصه‌ زندگی مثل شهرسازی را در بر گرفته است.

سؤالی که در کتاب «هنر، دین، تجدد؛ گفتارهایی در مبانی هنر» به‌خوبی به آن پرداخته شده است؛ «هنر حقیقی زمانی شکل می‌گیرد که احساسی از جلال و جمال حضرت حق و قرب کلی عالم در مسیر تکامل تاریخ بر محور ولایت حقه در هنرمند شکل می‌گیرد، به جامعه منتقل گردد و جامعه را به سوی مراتب قرب هدایت کند. در شکل دوم اگر احساس هنرمند ناشی از اتوپیای مادی و تمایل و دلدادگی به آن، و نیز ناشی از احساس رنج از توسعه نیافتگی (به‌مفهوم اصطلاحی مدرن) باشد و در عالم تخیل اجتماعی برای عبور از وضعیت موجود به‌سوی توسعه یافتگی مدرن، مسیری برای توسعه ابتهاج مادی ایجاد کند، هنر او، هنر باطل است. این شاخصه کلی هنر حق و باطل در جهت‌گیری است.»

در جای دیگری از این کتاب این‌گونه آمده است: «هنرمندان دنیای اسلام باید در آثار خود درگیری‌ها را به درگیری آینده‌ اسلام و کفر بکشانند؛ حتی باید نیاز انسان به امکانات مادی و مفاهیمی را که دستگاه شیطان از آن‌ها سوءاستفاده کرده و با خیال‌انگیزی آن‌ها را تحریف و به نیاز توسعه تبدیل کرده است به مدار اصلی خود برگردانند.»

در بخش دیگری از این کتاب در باب نظام شهری در آموزه های اسلامی می گوید: «نظام شهری در دنیای اسلام، حول کعبه و بیوت معصومین علیهم‌السلام است. قبله‌ این شهر امام رضا علیه‌السلام است. نباید نمادهای شهر سرمایه‌داری را در اطراف حرم امام رضا علیه‌السلام ساخت. همچون کسی که روبه‌روی حرم امام رضا علیه‌السلام بایستد و شراب بخورد و بگوید قبله‌اش امام رضا(ع) است. این چه معنی‌ای دارد؟ قبله‌ این فعل شیطان است، نه امام رضا علیه‌السلام. یا روبه‌روی کعبه بایستد و بت‌پرستی کند؛ مانند مشرکینی که برای بت‌پرستی می‌آمدند و حول کعبه می‌چرخیدند.»

درباره ضرورت شهرسازی با نظام اسلامی: «باید به این نکته توجه داشت که شهر جزئی از یک نظام است و مسائل روزمره‌ آن زمانی حل می‌شود که با مسائل بلندمدت و کل‌ آرمان‌های نظام هماهنگ باشد و هزینه‌ای اعم از اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بر نظام تحمیل نکند.»

این کتاب ارزشمند ۲۱۰ صفحه و با قیمت ۹۵۰۰ تومان روانه بازار نشر شد.

انتهای پیام/

کد خبر : 69311
تاريخ ثبت خبر : 19 خرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 12:34
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)