| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

مقیمی حاجی:


اعلام آخرین فرصت ارسال اثر به همایش کتاب سال حوزه

دبیر همایش کتاب سال حوزه با اشاره به تغییرات اعمال شده در روند اجرای همایش از جمله افزایش گروه‌ها از ۱۶ گروه به ۲۰ گفت: پایان خرداد؛ آخرین فرصت ارسال اثر به بیستمین همایش کتاب سال حوزه است.

به  گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی، دبیر همایش کتاب سال حوزه روز گذشته http://ketabehowzeh.ir۲۵ اردیبهشت در نشستی خبری به تشریح برنامه‌های بیستمین دوره این همایش پرداخت و گفت: علاقه‌مندان برای ارسال آثار خود به بیستمین دوره همایش کتاب ساله مانند دوره‌های پیشین می‌توانند به سایت اینترنتی همایش به نشانی  ketabehowzeh.ir مراجعه کنند.

وی افزود: در جشنواره نوزدهم، ۹۶۵ اثر در قالب کتاب و پایان‌نامه در رشته‌های علوم انسانی و اسلامی به دبیرخانه همایش رسید که ۳۶۶ اثر به مرحله دوم راه یافت و ۵۸ اثر نیز در ۱۶ گروه، نامزد برگزیده و شایسته تقدیر شدند و در نهایت هم ۱۷ اثر موفق به کسب رتبه برگزیده و ۱۸ اثر نیز شایسته تقدیر شدند.

مقیمی حاجی با بیان اینکه دو اثر از مجموع ۱۷ اثر برگزیده و سه اثرنیز از آثارشایسته تقدیراز غیرایرانی‌ها بوده است عنوان کرد: در سال گذشته برای اولین بار، رشته مقالات نیز جزء فراخوان همایش قرار گرفت و بیش از هزار مقاله ارسال و مورد ارزیابی قرار گرفتند.

دبیر همایش کتاب سال حوزه با بین اینکه ۱۳۳ مقاله به مرحله دوم ارزیابی رسد و در نهایت دو مقاله برگزیده و شش مقاله نیز شایسته تقدیر شدند اظهار کرد: در سال گذشته ۹۵۷ ارزیابی تفصیلی برای کتب و ۳۱۱ ارزیابی تفصیلی برای مقالات و پایان نامه‌ها انجام شد و آثار توسط ۹۰۷ آقا و ۵۸ زن نوشته شده بودند.

مقیمی حاجی ادامه داد: شناسایی کتب ونویسندگان برتر حوزوی و معرفی و تشویق محققان همچنین ارتقای سطح پژوهش در حوزه علمیه و ارزیابی روند تولید دانش و علم درحوزه علمیه مهمترین اهداف برگزاری سالانه همایش کتاب سال حوزه علمیه است.

دبیر این همایش بیان کرد: در بیستمین دوره این همایش، که در سال جاری در حال برگزاری است، سیاست گذشته مبنی بر گردش نخبگانی به صورت جدی‌تر پیگیری می‌شود همچنین در هئیت داوری جشنواره نیز از فرهیختگان متنوع و بیشتری بهره خواهیم برد.

وی افزود: این همایش برای اولین بار روند پرداختن به آثار با رویه آینده‌نگرانه را در دستور کار خود قرار داده است و جوایز ویژه‌ای به برخی موضوعات خواهد داد از جمله اینکه اگر اثری با موضوعات زن و خانواده، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، علوم انسانی اسلامی، فضای مجازی، آسیب‌های اجتماعی، جمعیت، اقتصاد مقاومتی، سبک زندگی اسلامی و هنر و فلسفه هنر اسلامی در این موضوعات باشد مورد توجه ویژه همایش است.

مقیمی حاجی گفت: در سال جدید همایش از ۱۶ گروه به ۲۰ گروه و رشته افزایش یافته است و براین اساس، گروه‌های اقتصاد و مدیریت، حقوق و علوم سیاسی و علوم تربیتی و روان‌شناسی که تاکنون یک گروه بودند تفکیک شده و به دو رشته تبدیل شده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به بیست سالگی این همایش که همزمان با ۴۰ سالگی انقلاب است گروه ویژه انقلاب اسلامی نیز به گروه‌ها اضافه شده که با احتساب آن به ۲۰ گروه می‌رسد و هدف این است که در این گروه به آثاری پرداخته شود که در راستای دفاع از آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب است.

دبیر همایش کتاب سال حوزه علمیه به گروه‌های دیگر بیستمین دوره همایش کتاب سال اشاره و عنوان کرد: اخلاق و عرفان، ادبیات و هنر ، تاریخ، سیره و تراجم، ترجمه، تصحیح و تحقیق، تفسیر وعلوم قرآن، تکنولوژی آموزشی، علوم اجتماعی و فقه و اصول بخش دیگری از رشته‌های این دوره همایش کتاب سال است.

مقمیی حاجی با بیان اینکه فراخوان این دوره بلافاصله بعد از اتمام دوره قبل آغاز شده است بیان کرد: از اسفندماه سال گذشته تا پایان خردادماه فرصت برای ارسال آثار اعلام شده است و بعد از اتمام این فرصت کار ارزیابی و داوری و گونه‌بندی آثار آغاز  خواهد شد و تا رسیدن به آثار شایسته تقدیر و برگزیده تا ۴ مرحله داوری هم انجام می شود.

دبیرهمایش کتاب سال حوزه علمیه با بیان اینکه همایش در بهمن ماه برگزار خواهد شد عنوان کرد: کتب چاپ اول در سال ۹۶ همچنین کتب خارجی سال‌های ۱۴۳۷ تا ۱۴۳۹ قمری و ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ میلادی می توانند در همایش امسال شرکت داده شوند.

وی در پاسخ سؤال ایکنا مبنی بر اینکه آیا کتب و آثاری که مبتنی بر روش‌های علمی نگارش یافته ولی به نظریاتی خلاف نظریات متعارف حوزه رسیده‌اند امکان حضور در همایش را دارند ادامه داد: ۱۴ شاخصه برای انتخاب آثار وجود دارد که روی سایت همایش نیز بارگزاری شده است و اگر اثری واجد این موضوعات باشد می‌تواند عرضه شود که یکی از شاخصه‌ها، نوآوری و روزآمدی اثر مبتنی بر روشمندی علمی است و دبیرخانه هم بنا ندارد که در کار داوری آثار دخالتی داشته باشد.

وی تاکید کرد: دو سوم امتیاز همایش در مقالات به نوآوری و یک سوم به کتب اختصاص دارد البته نوآوری باید مبتنی بر روشمندی علمی باشد.

وی همچنین از نقد آثار برگزیده بعد از همایش خبرداد و افزود: آثار برتر در انجمن‌های علمی مربوط به همان اثر مورد نقد قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر : 67984
تاريخ ثبت خبر : 26 اردیبهشت 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:58
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)