| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


آراء فقه‌الحدیثی کلینی در الکافی

پایان‌نامه کارشناسی ارشد «آراء فقه‌الحدیثی کلینی در الکافی» توسط راحله امیری نگاشته و جمال فروزندحی، استاد راهنما و اعظم فرجامی، استاد مشاور این رساله در دانشگاه رازی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد «آراء فقه‌الحدیثی کلینی در الکافی» توسط راحله امیری نگاشته شده است.

جمال فروزند وحی، استاد راهنما و اعظم فرجامی، استاد مشاور این رساله در دانشگاه رازی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی بودند.

چکیده:

فقه‌الحدیث به معنی فهم عمیق، درک استوار و شناخت ژرف از حدیث است. اهمیت فقه ‌الحدیث تا آنجایی است که معصومین (ع) نیز به آن اشاره کرده و احادیثی در این رابطه از آن بزرگواران صادر شده است.

در این زمینه، برخی از دانشمندان علوم اسلامی قبل و بعد از شیخ کلینی نیز با توجه به رویکرد فهم و شناخت احادیث آثار خود را تالیف کرده‌اند.

الکافی که تالیف شیخ کلینی است؛ دربردارنده احادیثی است که با توجه به مباحث فقه‌الحدیث تالیف شده است. در این پژوهش ابتدا به کلیات و مفاهیم پرداخته‌ایم سپس شرحی کوتاه از زندگی مولف و الکافی آمده است.

در فصل سوم نیز شرح و توضیحات کلینی بر برخی از احادیث الکافی بررسی و پس از آن با توجه به معیار‌های متنی حدیث پژوهان معاصر که برای فقه‌الحدیث مشخص کرده‌اند؛ احادیث الکافی سنجیده و میزان پایبندی آن‌ها به این معیار‌ها روشن می‌گردد، البته این سنجش احادیث، استنباطی و بر اساس استقرای ناقص چند نمونه است.

در فصل چهارم نیز به بررسی معیار‌های سندی فقه‌الحدیث پرداخته و برای آن‌ها نمونه‌هایی از احادیث ارائه شده است.

هدف از این تحقیق روشن کردن نظرات شیخ کلینی است تا مخاطب با فهم و شناخت بیشتری به مطالعه این کتاب بپردازد.

روش مورد استفاده در این تحقیق، توصیفی – تحلیلی با استناد به منابع کتابخانه‌ای و نرم‌افزار‌هاست.

انتهای پیام/

کد خبر : 67386
تاريخ ثبت خبر : 19 اردیبهشت 1397
ساعت بارگزاری خبر : 09:31
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)