| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

رضا غلامی در گفتگو با طلیعه:


افکار شهید مطهری هنوز مانیفست جریان فکری انقلاب است

رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا گفت: با گذشت 39 سال از شهادت استاد مطهری، افکار ایشان همچنان مانیفست جریان فکری انقلاب محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی، رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا به مناسبت سالگرد شهادت استاد مطهری گفت: با گذشت ۳۹ سال از شهادت استاد مطهری، افکار ایشان همچنان مانیفست جریان فکری انقلاب محسوب می‌شود و می تواند ضمن نشان دادن بنیان‌های اندیشه اسلام ناب، از جوانان در برابر خطر سقوط در پرتگاه های فکری که محصول غیبت یا انزوای عقلانیت اسلامی است، صیانت کند. 

وی افزود: من شهید مطهری را بیش از فیلسوف یا متکلم، یک حکیم بزرگ می شناسم و معتقدم آراء و نظرات استاد مطهری قابلیت های منحصر به فرد حکمت اسلامی را برای مواجهه نظام مند با نیازهای نوپدید اعم از شبهه و مسأله به خوبی نشان می دهد.

غلامی ادامه داد: شهید مطهری در دو جبهه مهم مبارزه کرد: اول جبهه مبارزه با متحجرین و دگم اندیشان در داخل و خارج حوزه های علمیه که با تحمیل نظرات ناقص یا کاریکاتوری خود به دین، روح و جان دین را می‌گرفتند و به عامل دفع اصحاب خرد از دین و فلج کردن اسلام تبدیل می شدند و جبهه دوم، روشنفکران غربزده و سکولار که با تضییق آزاداندیشی، هویت خود را در بردگی غرب و نشخوار کردن تئوری‌های غربی جستجو می کردند.

وی افزود: برخی از روشنفکرانی که امروز و در دوران شهادت استاد مطهری به تجلیل از ایشان می پردازند، نسبتی با تفکرات شهید مطهری ندارند لکن با بستن چشم خود بر روی واقعیت شهید مطهری و نادیده گرفتن بخش های مهمی از اندیشه های استاد، تصویری از شهید مطهری ارائه می کنند تا بدین وسیله خودشان را توجیه نموده و به کاسبی خود با ساحت اندیشه ادامه دهند.

رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا خاطر نشان کرد: همان قدر که مبارزه فکری استاد مطهری برای جریان روشنفکری سکولار دردناک بود، جریان تحجر نیز از فعالیت‌های فکری استاد خود را در خطر می‌دید و لذا استاد مطهری به دست جنایتکارانی شهید شد که با پیوند زدن میان تحجر و منیت، حیات خود را در انهدام خط عقلانیت اسلامی و عناصر کلیدی آن تعریف کرده بودند.

غلامی افزود: امروز در شرایطی یاد استاد مطهری را گرامی می داریم که نه فقط جریان روشنفکری غربزده از بسط خودکامگی فکری دست برنداشته بلکه جریان تحجر با بازتولید گروهک ضاله فرقان، همچنان به دنبال حذف خط استاد مطهری است با این تفاوت که در این سی و نه سال، به برکت خون پاک استاد مطهری، حکمت و عقلانیت اسلامی به یک جریان پرخروش و شکست ناپذیر تبدیل شده است و با خروج از انفعال و به دست گیری ابتکار عمل، رور به روز دامنه و عمق بیشتری پیدا می کند.

غلامی در پایان گفت: جریان شکل‌گیری و تکامل علوم انسانی اسلامی یکی از مهم‌ترین حلقات خط فکری شهید مطهری است که امروز با الهام از افکار مترقی شهید مطهری و با وجود همه فشارهای سیاسی، با قدرت در حال اثبات خود در دانشگاه هاست و منطق آن با استقبال گسترده ای روبرو شده هرچند طبیعی است که حلقات روشنفکری سکولار در برخی دانشکده ها و انجمن ها برای جلوگیری از گسترش علوم انسانی اسلامی به سمت فحاشی روبیاورند.

انتهای پیام/

کد خبر : 67067
تاريخ ثبت خبر : 15 اردیبهشت 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:02
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)