| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

به مناسبت روز جهانی کارگر؛


نیروی انسانی ارزشمندترین و بزرگ‌ترین ثروت هر جامعه‌ای است

مطلوبیت ایده دستمزد کارگر باعث کیفیت کالا می‌شود موضوعی است که به یکی از اساسی ترین فرآیند شکل‌گیری تولید مناسب منتهی می‌شود و در صورتی که مولفه‌های خدمات بر کارگر مناسب باشد، اثر مستقیم رنتیجه کار دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، کارگران بازوان حرکت هر جامعه‌ای به سوی رشد، تعالی و شکوفایی هستند بی شک همه پیشرفت‌های حاصل در مسیر زندگی نشات گرفته از رشد و پویایی فکر و گسترش اندیشه‌ورزی است و در هر جامعه‌ای که از فرصت اندیشه و بازوی هنرمند کارگران بهتر استفاده شود توسعه و پیشرفت، رونقی دو چندان می یابد. به مناسبت روز جهانی کار و کارگر، علی دوست انوری، محقق امور اقتصاد اسلامی، یادداشتی نگاشته است که از نظر می گذرد:

روز جهانی کارگر

در اول ماه مه سال ۱۸۸۶ میلادی مصادف با ۱۱اردیبهشت ۱۲۶۵شمسی، پلیس شیکاگو با حمله به تظاهرات گسترده کارگران که در مورد مسائل کاری و نیز در خواست اتحادیه‌های کارگری برپا شده بود، آنان را به خاک وخون کشید و بعد هم دادگاه، چند تن از سردمداران آنان را محکوم به مرگ کردند در نهایت این دادخواهی ها نتیجه داد بالاخره در سال در سال ۱۸۸۹ میلادی کنگره بین المللی در پاریس به پیشنهاد نماینده کارگران امریکا، روز اول مه را به عنوان روز جهانی کارگر برگزیدند که در پی این تصویب این روز در اکثر کشورهای جهان تجلیل می شود، در حال حاضر مهمترین سازمان که به صورت یک نهاد مستقل و درعین حال وابسته به سازمان ملل متحد مربوط به مسائل کار و کارگر است سازمان بین المللی کار است.

کارگر یکی از مهم ترین عوامل تولید

امروزه، نقش و اهمیت نیروی انسانی در فرآیند تولید و ارائه خدمات در جوامع بشری به عنوان مهم‌ترین عامل مشخص شده‌است.

 با نگاهی به مراحل تمدن بشری مشخص می‌شود که نقش نیروی انسانی از نیروی کار ساده به سرمایه انسانی تکامل یافته‌ است، چرا که پیشرفت تکنولوژی بدون تحولات نیروی انسانی فاقد کارایی است.

بهره‌وری منابع انسانی یکی از رکن‌های مهم هر موسسه یا سازمان است

 در عصر حاضر دیگر تزریق منابع مالی به عنوان فاکتور اصلی توسعه به‌شمار نمی‌آید بلکه تحولات و بهره‌وری نیروی انسانی به رشد خود سبب ارتقای سازمان‌ها و به تبع آن توسعه نظام‌های اقتصادی در جهان می‌شوند، به‌طوری‌ که سرمایه‌های انسانی میزان سرمایه‌های مادی را تعیین می‌کنند.

به جرات می‌توان ادعا کرد که هر ماشینی در نهایت یک ظرفیت تعریف شده دارد که بیش از آن نمی‌توان انتظار داشت اما ظرفیت‌های انسان تا بی‌نهایت است و همچنین تاکنون هیچ فرآیند تولیدی اختراع نشده است که به کار انسانی نیازمند نباشد.

ریشه و علل عقب افتادگی کشورهای توسعه نیافته که به طور اساسی تحت تأثیر پدیده بهره‌وری پایین است؛ بنابراین رشد بالای بهره‌وری خصوصا بهره‌وری نیروی انسانی کار همه فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

تحقیق اهداف توسعه تا حد قابل توجهی به نحوه اداره و مدیریت این ثروت و منبع حیاتی بستگی یافته‌است

استفاده صحیح از نیروی انسانی به مثابه ارزشمندترین و بزرگترین ثروت هر جامعه به صورت مسئله‌ای حائز اهمیت مورد توجه دولت‌ها بوده‌ است؛ به عبارت دیگر می‌توان گفت که انسان هم، هدف توسعه و هم عامل آن محسوب می‌شود و تحقق اهداف توسعه تا حد قابل توجهی به نحوه اداره و مدیریت این ثروت و منبع حیاتی بستگی یافته‌ است. در این میان تجربه نشان داده است که کوچک‌سازی دولت‌ها و میدان دادن به بخش خصوصی و تعاونی، هم‌زمان سبب صعود روند بهره‌وری و سرمایه‌گذاری، مشارکت و منابع انسانی می‌شود. بنابراین به طور قطع بهره‌وری منابع انسانی یکی از رکن‌های مهم هر موسسه یا سازمان است.

حمایت از کالای ایرانی و تحقق شعار سال

حمایت از کالای ایرانی به این مفهوم نیست که تنها همه کالاهای مورد نیاز خود را از کالاهای ایرانی استفاده کنیم، روش استفاده بهینه از کالا و درنظر گرفتن مزیت نسبی این امر در نظر گرفته شود اول اینکه کالای‌های که تولید مشابه داخلی داریم باید استفاده شود وبا این حمایت خود بتوانیم سبب این شویم که صنعت گران داخلی فرآیند عبور از رقابت را موفقانه سپری نماید.

در نهایت در امور حمایت کلی از صعنتگران داخلی ایران ازهمه بیشتر دولت مسئول است دولت با فراهم سازی صنعتی شدن بهینه، به عنوان مثال، بالابردن سوبسید، ارائه خدمات مناسب، پایین آوردن مالیات که تا با اعمال این مسایل صنعت گر داخلی ما بتواند رقابت با کلاهای خارجی کند وهم‌چنان احساس ملی ایجاب این را می‌کند که مصرف کننده ها هم باید در امور مصرفی توجه لازم و ارجعیت مصرف به کالاهای داخلی بدهد.

در صورتی که مولفه‌های خدمات بر کارگر مناسب باشد، اثر مستقیم برنتیجه کار دارد

با اینکه دولت ایران کشوری است که قدم های نخست را در بخش صنعت گذاشته است این روند باید به شکلی سازماندهی شود که تا چند دهه بعد از حالت در جمع کشورهای فراصعنت قدم بگذاریم و این امر در صورت مساعد است که از یک سو همه ملت ایران وظیفه دینی و ملی خود را ادا نمایند و از سویی دیگر دولت ایران بایستی مصمم و قاطع از صنعت‌گران داخلی حمایت کند.

سفارش اسلام برای کارگر

از دیدگاه اسلام مقدس، فعالیتی که برای تامین امرار معاش و زندگی برای استقلال اقتصادی کشورها و رهایی از وابستگی های اقتصادی و سیاسی انجام شود، از همه عبادات برتر شمرده شده و در راه خداوند به مثابه جهاد است. اسلام تاکید زیادی بر حقوق کارگر کرده است تا بدانجایی که پیامبر اسلام(ص) دست کارگر را می‌بوسند.

هدف نهایی این اندیشه اسلامی، این است که اگر کارگر و یا کارمندی، کار را عبادت و جهاد بداند، هرچند زندگی اقتصادی اش تامین شده باشد و به دیگران نیز وابسته نباشد؛ باز هم از کار و تلاش دست بردار نشود؛ این دیدگاه همان اندیشه‌ای است که پیامبر اکردم(ص) و امامان معصوم(ع) در تحقق این مهم، تلاش نمودند تا بدان جا که این رفتار نهادینه بر جامعه اسلامی شود و بقای آزادی و استقلال همه جانبه ملت اسلامی را تامین گردد که در نهایت باعث بالندگی و سرافرازی جامعه اسلامی می شود.

هدف نهایی اندیشه اسلامی، این است که کارگر و یا کارمندی، کار را عبادت و جهاد بداند

مطلوبیت ایده دستمزد کارگر باعث کیفیت کالا می‌شود

مطلوبیت ایده دستمزد کارگر باعث کیفیت کالا می‌شود موضوعی است که به یکی از اساسی ترین فرآیند شکل گیری تولید مناسب منتهی می شود و در صورتی که مولفه‌های خدمات بر کارگر مناسب باشد، اثر مستقیم برنتیجه کار دارد چون اگر دست مزد کافی، خدمات بیمه، خدمات ایمنی مناسب، خدمات بازنشستگی و غیره برای او ارائه شود در نهایت کارگر آرامش خاطر پیدا می‌کند و اینجاست که کارگر در نفس خود به اساس قوه محرکه وجودی خود الزام به تلافی می‌شود او نتیجه این امر این است که کالا، آن‌ چنان که آرمان صنعت‌گر است تولید شود و این مهم، زمانی محقق می شود که جامعه پویا و مجهز به اخلاق اسلامی تحکیم کننده چنین حالت، باشد.

انتهای پیام/

کد خبر : 66958
تاريخ ثبت خبر : 11 اردیبهشت 1397
ساعت بارگزاری خبر : 12:13
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)