| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


تبیین تربیت اخلاقی از منظر امام سجاد(ع)

پایان‌نامه کارشناسی‌ا‌رشد «تبیین تربیت اخلاقی از منظر امام سجاد(ع)» توسط طاهره جابری انصاری نگاشته و محمد نجفی، استاد راهنما و رضاعلی نوروزی استاد مشاور این پایان‌نامه در دانشگاه اصفهان، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی‌ا‌رشد «تبیین تربیت اخلاقی از منظر امام سجاد(ع)» توسط طاهره جابری انصاری نگاشته شده است.

محمد نجفی، استاد راهنما و رضاعلی نوروزی استاد مشاور این پایان‌نامه در دانشگاه اصفهان، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی بودند.

چکیده:

هدف در این پژوهش بررسی تربیت اخلاقی از منظر امام سجاد(ع) بود؛ بدین منظور آثار امام سجاد(ع) ازجمله روایات و ادعیه و رساله حقوق ایشان موردبررسی قرار گرفت و بر اساس آن دلالت‌های مربوط به تربیت اخلاقی استنباط شد.
این پژوهش که ازجمله طرح‌های تحقیق کیفی به شمار می‌رود با استفاده از روش اسنادی – تحلیلی شکل گرفت‌.
در حیطه تربیت اخلاقی، جایگاه اخلاق، ضرورت اخلاقی شناخت انسان و خصوصیات فطری و اخلاقی او، ابعاد تربیت اخلاقی و درمان رذایل اخلاقی در کلام و ادعیه امام سجاد(ع) موردبررسی قرار گرفت.
مباحث تربیتی که بر مبنای ادعیه و بیانات گوهربار اخلاقی امام سجاد(ع) تدوین گردید به‌صورت یک چارچوب پیشنهادی در قالب اهداف، اصول و روش‌ها موردبحث قرار گرفت.
نتایج حاصل از این پژوهش در بخش اهداف نشان داد که هدف غایی تربیت اخلاقی دستیابی به رضوان و قرب الهی است. اهداف واسطه‌ای ازجمله عبادت، رسیدن به معرفت، ایمان و تقوا و اهداف رفتاری ازجمله پرورش فضایل و از میان بردن رذایل اخلاقی و پرورش حس تعهد و مسئولیت اخلاقی در راستای اهداف غایی موردبررسی قرار گرفت.
سپس اصول تربیت اخلاقی بر اساس مبانی تربیت اخلاقی تدوین گردید و اصل تقوا، اصل تفکر، اصل تذکر، اصل عزت، اصل خودسازی، اصل غفلت زدایی، اصل پیشگیری از نابهنجاری‌های اخلاقی و اصل درمان بیماری‌های اخلاقی از این اصول هستند و به‌منظور هریک از این اصول روش‌های آموزشی تدوین گردید که برای مثال می‌توان به روش‌های ذکر، پرهیز از معاصی، عصمت و خردورزی، یادآوری نعمت‌ها عبرت‌آموزی، احترام و محبت، تغافل، احسان، مشارطه، مراقبه، محاسبه، عبادت، تلاوت قرآن، توجه به واعظ درونی، خودداری از شنیدن و دیدن اعمال و رفتار ناشایست، پرهیز از هم‌نشینی با صاحبان رذایل، سعی در یافتن عیوب خود، توبه، نیکی در برابر بدی، عفو و موعظه اشاره نمود.

انتهای پیام/

کد خبر : 66203
تاريخ ثبت خبر : 2 اردیبهشت 1397
ساعت بارگزاری خبر : 09:30
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)