| امروز چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

محمدجواد توکلی در گفتگو با طلیعه:


گاهی مصرف کالای خارجی شاخص هویتی تعریف شده است!

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) معتقد است: گاهی مصرف کالای خارجی شاخص هویتی تعریف شده و افراد از مصرف کالا و برند خارجی حس هویتی پیدا می کنند و علی رغم داشتن کیفیت مناسب کالای ایرانی به سوی مصرف کالای خارجی می روند!

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، محمدجواد توکلی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) درباره تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی گفت: حمایت از کالای ایرانی در وضعیت اقتصاد سیاسی ما تبدیل به ضرورت شده است. به جایی رسیده ایم که اقتصاد ما در خطر قرار گرفته است و چاره ای جز حمایت از کالا و کارگر ایرانی نداریم.

وی افزود: ما ادعا نمی کنیم که باید از کالای بی کیفیت ایرانی حمایت کنیم اما تجربه بسیاری از کشورهای پیشرفته نشان می دهد که در ابتدا برای توسعه توان داخلی شان چاره ای جز حمایت در سطح ملی و دولتی نداشتند و به گونه ای فرهنگ سازی کردند که مردم تقاضای کافی برای استفاده از کالای داخلی شان داشته باشند و از سوی دیگر کیفیت کالای داخلی خود را بالا بردند.

توکلی اظهار کرد: اما اکنون این سوال مطرح است که برای شکوفا شدن اقتصاد باید منتظر بمانیم که کیفیت کالاهای داخلی تقویت شود و سپس مصرف بالا برود و یا باید مصرف کنیم و زمینه را برای تولیدکننده داخلی ایجاد کنیم که کیفیت کالای خود را بالا ببرد؟ این مساله باعث ایجاد پاراداکس می شود. در این زمینه ما از خودروی داخلی استفاده کرده ایم که بی کیفیت بوده و از سوی دیگر بازار پوشاک داخلی را رها کردیم و روی به بازارهای چین و ترکیه داشته ایم.

فرض کنیم برخی از کالاهای ما کیفیت لازم را نداشته باشند اما چه موقع می توان مشکل کیفیت را رفع کرد؟ اولین قدم ایجاد بازار است

وی بیان کرد: اگر عوامل موثر بر کیفیت کالای داخلی را احصا کنیم می توان بهتر به این پارادوکس جواب داد. ما باید به این سوال پاسخ دهیم چرا کیفیت کالای داخلی خوب نیست و آیا همه کالاهای داخلی بی کیفیت هستند؟ ما گاهی سوء گیری های اشتباه داشته ایم. یعنی برخی از کالای بی کیفیت داخلی را تعمیم به همه کالاهای ایرانی می دهیم. اکنون چرا در فروشگاه های ما شکلات ها و محصولات بهداشتی خارجی به فروش می رسد در صورتی که در این زمینه ما رشد خوبی داشته ایم.

توکلی تصریح کرد: در این زمینه مساله فقط کیفیت نیست، زیرا گاهی مصرف کالای خارجی شاخص هویتی تعریف شده و افراد از مصرف کالا و برند خارجی حس هویتی پیدا می کنند و علی رغم داشتن کیفیت مناسب کالای ایرانی به سوی مصرف کالای خارجی می روند!

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اضافه کرد: فرض کنیم برخی از کالاهای ما کیفیت لازم را نداشته باشند اما چه موقع می توان مشکل کیفیت را رفع کرد؟ اولین قدم ایجاد بازار است زیرا یکی از دلایل پیشرفت بازار چین و هند بازار مصرف زیاد است و ما هم باید فرهنگ سازی چین و هند و کره جنوبی را در مصرف کالا پیاده کنیم.

توکلی بیان کرد: ما باید این توجیه را برای مصرف کننده داشته باشیم که اگر بخواهیم تولیدکننده داخلی موفق باشد باید از کالای مان حمایت کنیم حتی اگر در جایی کیفیت مطلوب نباشد اما باید چشم اندازی برای مصرف کننده ایجاد شود که به تدریج کیفیت در حال ارتقا است. ما باید انتظارات واقع بینانه از تولیدکنندگان داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در فضای کسب و کار تولیدکنندگان داخلی همواره مقصر نیستند، گفت: زیرا وقتی تولیدکننده برای داشتن سرمایه مجبور است ۲۰ تا ۳۰ درصد سود پرداخت کند در حالی که شرکت ترکیه ای با نرخ های دو یا سه درصد سود منابع را دریافت می کند و یا تولیدکننده داخلی با انواع مقررات اداری سروکار دارد و در معرض ۵۰ میلیارد تومان واردات و قاچاق کالا است چه انتظاری از این تولید کننده می توان داشت؟ در چنین وضعیتی تولیدکننده نمی تواند در تحقیق و توسعه سرمایه گذاری کند و محصول خود را ارتقا دهد.

وی ادامه داد: برای موفقیت در راستای شعار سال باید اقداماتی انجام شود که هم توجیه و اقناع مصرف کننده را داشته باشیم و هم برنامه ای برای ارتقای کیفیت کالا داشته باشیم و هم عوامل فرهنگ سازی را به طور جدی دنبال کنیم. شاید مهم ترین کار ما فرهنگ سازی است و من تاکید بر آموزش و پروش می کنم.

وی اظهار کرد: ما در سال گذشته طرحی را در مرکز اقتصاد مقاومتی در حوزه علمیه با عنوان همیار تولید ملی آماده کردیم که در مدارس آن را اجرا کنیم و صدا و سیما هم این کار را ادامه دهد و به تدریج این موضوع به عنوان جریان فرهنگی اتفاق بیوفتد.

توکلی اظهار کرد:همچنین در شبکه توزیع، تهسیلاتی که ارائه می دهیم به سوی بخش کالای ایرانی برود و به همین منظور طرحی در مرکز اقتصاد مقاومتی حوزه با عنوان سامانه حمایت از کالای ایرانی آماده شده که از تولیدکننده و مصرف کننده و کارگر ایرانی حمایت می کند و قرار است عملیاتی شود.

به گفته توکلی اگر ما مشکلات تولیدکنندگان را در فضای کسب و کار رفع کنیم چشم انداز مثبتی را ایجاد کرده ایم و در آن زمان افراد رغبت به تولید کالا می کنند.

پیش شرط لازم برای مشوق های تولیدی این است که سودهای رانتی را با مالیات و قوانین و اصلاح ساختارها از بین ببریم

توکلی با اشاره به مشوق های لارم به تولیدکنندگان ایرانی گفت: یکی از مواردی که در سیاست های اقتصاد مقاومتی مطرح شد اما خیلی خوب اجرایی نشد این بود که به تولیدکنندگان موفق نشان اقتصاد مقاومتی اعطا و جوایزی به آنها داده شود اما مهم ترین مشوق مساله رفع موانع است. گاهی بروکراسی اداری ما به عنوان ضد تولید عمل می کند. ما باید تحلیل راجع به ساختار انگیزشی تولیدکنندگان انجام دهیم.

وی اظهار کرد: متاسفانه اقتصاد ما متکی به رانت نفت و صادرات مواد خام است و باعث شده کار ارزش کافی را نداشته باشد و تولید کننده اگر وارد فضای واردات شود به سود بیشتری می رسد. تولیدکنندگان اکنون اظهار می کنند که اگر تولید را متوقف کنند و پول را در بانک گذاشته و سود آن را بگیرند سود بیشتری خواهند داشت.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: پیش شرط لازم برای مشوق های تولیدی این است که سودهای رانتی را با مالیات و قوانین و اصلاح ساختارها از بین ببریم. نباید نوسانات نرخ دلار باعث سودآوری برای عده ای شود بلکه باید چنین درآمدزایی ناامن باشد. اگر شخصی از راه قاچاق کالا به سودآوری می رسد باید این کار برای او ناامن باشد.

توکلی تصریح کرد: ما دارای شفافیت اطلاعاتی نیستیم و مالیات شفاف و صحیحی را نمی توانیم اخذ کنیم. با توجه به این مساله باید فضای درآمدزایی از راه رانت را ناامن کنیم و از سوی دیگر مشوق برای تولیدکننده اختصاص دهیم. بعضی از مکانیسم های تشویقی ما مناسب نبوده مثلا در صنعت خودروسازی خودروساز به بهبود کیفیت نپرداخته اما نمونه موفق کره جنوبی در تشویق خودروسازان این بود که به ازای هر واحد صادرات، مشوق تولید اختصاص داد. بنابراین تولیدکننده کره ای کیفیت کالای خود را ارتقا داد.

وی در پایان اظهار کرد: ما در حمایت از خودرو فقط تعرفه بالا بر واردات خودرو گذاشتیم و از سوی دیگر در بحرانی که مردم خرید خودرو را متوقف کردند در حدود دو هزار میلیارد تومان تسهیلات ارائه دادیم و برنامه ای نداشتیم که چگونه می توان انگیزه های تولیدکننده خودرو را بالا ببریم. ما نیاز به بازنگری داریم اما شاید مهم ترین آنها رفع موانع است که یکی از اصلی ترین آنها قانون کار و مالیات های سنگین است و فضای کسب و کار داخلی را تسهیل کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر : 65632
تاريخ ثبت خبر : 22 فروردین 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:28
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)