| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

خسروپناه:


خرید کالای داخلی برای حفظ نظام اقتصادی کشور واجب است

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: خرید کالای داخلی هر چند نسبت به کالاهای خارجی کیفیت پایین داشته باشد برای حفظ نظام اقتصادی کشور واجب است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در کانال شخصی خود در پاسخ به سؤال یکی از مخاطبان مبنی بر اینکه چرا با وجود قاعده لاضرر فی الاسلام باید کالای ایرانی دارای کیفیت پایین را خریداری کرد؟،گفت: این پرسش را باید از دو منظر فقه فرد و فقه نظام اجتماعی اسلام بررسی کرد. خرید کالایی که باعث ضرر مالی به فرد میزند در فقه فردی مشروع نیست و لکن در فقه نظام اجتماعی با توجه به لزوم حفظ نظام اقتصادی و با توجه به قاعده نفی سبیل و نیز قاعده نفی ضرر اهم که همانا سلطه استکبار اقتصاد جهانی باشد؛ استفاده دولت و مردم از کالاهای داخلی واجب است و غیر آن مشروع نیست.

وی افزود: دولت‌ هم باید زمینه تولید مطلوب داخلی را فراهم کند و مقصود از تولید کالای داخلی اعم از کالایی است که همه قطعاتش داخلی یا مونتاژ داخلی باشد؛ هر چند باید تلاش کرد تا گردش تولید داخلی نسبت به همه قطعات تقویت شود.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: پس خرید کالای داخلی هر چند نسبت به کالاهای خارجی کیفیت پایین داشته باشد برای حفظ نظام اقتصادی کشور واجب است و همچنین بالا بردن کیفیت کالاهای داخلی برای حفظ نظام معیشت مردم واجب خواهد بود.

خسروپناه تأکید کرد: نکته دیگر اینکه بسیاری از کالاهای داخلی از کیفیت بهتر از کالاهای خارجی برخوردارند و لکن رواج فرهنگ غلط زاییده تبلیغات سوداگران، مانع از خرید کالای داخلی میشود و برخی از هویت باختگان را به سمت کالاهای خارجی دارای کیفیت نازل سوق میدهد.

وی در پایان سخنانش گفت: نتیجه سخن آنکه از منظر فقه نظام اجتماعی خرید کالاهای داخلی در صورت نیاز واجب شرعی و خرید کالای خارجی مشابه آن حرمت شرعی دارد.

انتهای پیام/

کد خبر : 65116
تاريخ ثبت خبر : 7 فروردین 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:11
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)