| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

علیرضا صدرا در گفتگو با طلیعه:


جمهوری اسلامی ایران فرزند و مولود اراده مردم است

صدرا با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران فرزند و مولود اراده مردم است، گفت: بعد از پیروزی انقلاب و در زمان رای گیری برای اولین بار اراده مردم دیده می شود. مردم جمهوری اسلامی را تحقق بخشیده اند و با آن اراده خود را اعمال می کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، علیرضا صدرا استاد دانشگاه تهران درباره حق انتخابی که نظام جمهوری اسلامی ایران بعد از پیروزی انقلاب به مردم داده و منجر به انتخاب حداکثری از سوی مردم شد، گفت: استقلال طلبی و مردم سالاری دینی و آزادی خواهی جریان های بسیار مهمی در نظام جمهوری اسلامی است و به همین دلیل بعد از انقلاب اسلامی ما با موانع زیادی از جمله جنگ تحمیلی و بعدها با اعمال تحریم ها از سوی بیگانگان مواجهه شدیم.

در ایران جریان سالاری حقیقی و واقعی شکل گرفت که نفوذ و ثروت و قدرت های بیگانه در آن جایی ندارد و تنها اراده و خواست مردم دارای اهمیت است

وی با بیان اینکه این مولفه ها امروز هم معادلات را به نفع مردم منطقه به هم می زند، افزود: این مولفه ها به طور قطع به زیان سلطه های نامشروع بیگانگان است و سلطه آنها و استکبار جهانی را تهدید می کند. این قدرت ناشی از فرهنگ سازی و تمدن سازی ملت ایران در طول تاریخ بود.

این نویسنده اظهار کرد: در نگاه تاریخی به گواه مستشرقان ایران، دولت را در شرق و بین النهرین و ایران ایجاد کرد. نهاد دولت بزرگترین نهاد بشری است که بشر را از بدویت به مدنیت گزار داده است و اگر دولت شکل نمی گفت بشر همچنان بیابان گرد می ماند.

صدرا افزود: نظام اسلامی، مردم سالاری دینی را مطرح کرد. مردم سالاری مطلقه که در جهان وجود دارد در ظاهر جمهوری و دکومراسی است اما در واقع سرمایه سالاری است. در این حکومت ها دموکراسی کاذب وجود دارد اما در ایران جریان سالاری حقیقی و واقعی شکل گرفت که نفوذ و ثروت و قدرت های بیگانه در آن جایی ندارد و تنها اراده و خواست مردم دارای اهمیت است.

استاد دانشگاه  تهران افزود: در ایران علی رغم اینکه دولت سازی و تمدن سازی امری دیرینه و مستمر بود اما دارای آفت درونی هم بود به طوری که حکومت ها با شمشیر جا به جا می شدند و یک قوم قوم دیگر را حذف می کرد و حکومت را به دست می گرفت و در درون قوم هم حکومت از طریق موروثی انتقال می یافت و رای مردم هیچ جایی نداشت. البته حکومت هایی مانند حکومت کریم خان زند مردم دار بودند اما مردم مدار نبودند.

وی ادامه داد: در زمان حکومت پهلوی نفوذ بیگانگان در کشور شکل گرفت و وابستگی هم علاوه بر استبداد مزید بر علت شد اما برای اولین بار مردم توسط انقلاب اسلامی حکومت را با اراده خود با شعار استقلال و آزادی برکنار کردند و رای ملت در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ نشانه چنین کاری است. رأی اکثریت مردم به نظام نشانه عدم پذیرش سلطه بیگانگان و استبداد و حکومت موروثی و ملوکی بود و با رای مثبت مردم نظام جمهوری اسلامی تحقق رسمی پیدا کرد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: نظام جمهوری اسلامی مردم را محور می داند و خداگراست و نسبت به سلطه و نفوذ اقتصادی و سیاسی و فرهنگی بیگانه می ایستد. رأی اکثریت مردم به نظام هم به معنای سلب سلطه و نفوذ بیگانه بود به طوری که جمهوری اسلامی نهاد جایگزین دو عنصر سلطه و نفوذ بیگانگان شد.

مردم با اراد خود و با رهبری علما و روحانیون و امام خمینی(ره) حق خود را شناختند و بر سر نقشه راه مسیر درست را پیدا کردند

صدرا دربار وجود دموکراسی و حق انتخاب مردم در جمهوری اسلامی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران فرزند و مولود اراده مردم است. میشل فوکو پدر پست مدرنیسم وقتی به ایران می آید می گوید: «اراده عمومی در ایران به طور کامل مجسم است.» بعد از پیروزی انقلاب و در زمان رای گیری برای اولین بار اراده مردم دیده می شود. مردم جمهوری اسلامی را تحقق بخشیده اند و با آن اراده خود را اعمال می کنند.

وی ادامه داد: خداوند حق اراده عمومی را ذاتا به انسان داده است. انسان ذاتا مختار و مسئول است و در دین اسلام این موضوع تبیین شده است. از سوی دیگر وحی الهی به کمک بشر آمده و نقشه راه را ارائه کرده است. خداوند ذاتا انسان را حاکم بر سرنوشت خود آفریده و در قرآن هم آن را تبیین کرده است.

صدرا اظهار کرد: مردم با اراد خود و با رهبری علما و روحانیون و امام خمینی(ره) حق خود را شناختند و بر سر نقشه راه مسیر درست را پیدا کردند. روسو اولین بار موضوع جمهوریت را مطرح می کند و بیان می کند «دین بدون سیاست امکان پذیر نیست. سیاست روش است و مبنا و راه را دین باید نشان دهد.» بنابراین دین و سیاست لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

وی بیان کرد: ادیان گاهی مردمی هستند اما مدنی نیستند مانند دین مسیحی زیرا مردم دار است اما مردم مدار نیست اما تنها دین اسلام است که هم مدنی و هم مردمی است. اسلام و جمهوری  با یکدیگر قابل جمع هستند. اسلام با دموکراسی سازگار است، اگر اراده مردم را به تنهایی در دموکراسی درنظر بگیریم نتیجه همان دموکراسی موجود در دنیاست اما منبع در دموکراسی اسلامی، دین اسلام است. غربی ها هم معتقدند دین اسلام دین مدنی و اجتماعی است.

صدرا اضافه کرد: مردم جمهوری اسلامی را تأسیس کردند و با ابزار جمهوری اسلامی اراده خود را در ارکان نظام و در قوه مقننه با انتخاب نمایندگان و در قوه مجریه با انتخاب رئیس جمهور و قوای دیگر از طریق رهبری و انتخاب رهبری هم از طریق مجلس خبرگان به طور مستقیم و غیرمستقیم شکل دادند.

وی با اشاره به آسیب شناسی نظام جمهوری اسلامی ایران گفت: ما در انتخابات باید نیروهای برتر را به میدان بیاوریم نه اینکه مردم سالاری تبدیل به عوام سالاری شود. باید عقلانیت و حکمت و مصلحت ملاک انتخاب قرار گیرد. جدل های جناحی امروز مانع بروز اراده مردم است و باعث شده ما به جای مردم سالاری به عوام سالاری نزدیک شویم.

صدرا اظهار کرد: جمهوری اسلامی نیروهای متخصص تولید کرده که باید در صحنه حضور داشته باشند. مردم و اسلام و اراده عمومی از نقاط قوت جمهوری اسلامی است که دارای برد و بازتاب خارجی است. دشمن امیدوار به آسیب های داخلی و جدال های داخلی است تا فرصت ها را از دست بدهیم.

به گفته وی علی رغم بی تدبیری های ما و سیاه نمایی ها و دشمنی های روزافزون بیگانگان، انقلاب اسلامی سرپا مانده و در راه پیشرفت قدم برمی دارد.

صدرا در پایان بیان کرد: نقاط قوت، ذاتی و نقاط آسیب، عارضی هستند. غرب در دموکراسی دارای نقطه ضعف ذاتی و ذاتا ضد دموکراسی است. غرب  در ظاهر دموکراسی اما در باطن الیگارشی است اما در ایران اراده مردم حکم فرماست.

انتهای پیام/

کد خبر : 64881
تاريخ ثبت خبر : 12 فروردین 1397
ساعت بارگزاری خبر : 09:00
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)