| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی کتاب؛


انتشار «خودآموز مقدمات پژوهش»

کتاب «خودآموز مقدمات پژوهش» به قلم حجت الاسلام و المسلمین حسن اسلام پور کریمی و به همت انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و انتشارات سمت منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، کتاب «خودآموز مقدمات پژوهش» به قلم حجت الاسلام و المسلمین حسن اسلام پور کریمی و به همت انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و انتشارات سمت منتشر شد.

این کتاب به موضوع پژوهش و آموزش روش تحقیق می پردازد و در ۶ بخش و ۲۵ درس تدوین شده است. عناوین بخش های شش گانه آن عبارت اند از:
کلیات؛
موضوع شناسی مسئله یابی و مسئله شناسی؛
طرح نامه نویسی؛
منبع شناسی، منبع یابی و منبع خوانی،
گردآوری و تحلیل اطلاعات؛
مهارت های تدوین،
درست نگاری و ویرایش. به علاوه، دو پیوست مفید نیز تحت عناوین روش مقاله نویسی و رده بندی منابع به روش کنگره، بدان الحاق شده که بر سودمندی کتاب افزوده است.
در پیوست نخست، به تعریف، اهمیت و اقسام مقاله، فرآیند عملیاتی تهیه مقاله و نحوه تدوین ساختار آن پرداخته شده و در پیوست دوم، حروف اختصاریِ مربوط به رده بندی منابع؛ اعم از کتاب، مقاله و… به روش کنگره معرّفی می گردد.این کتاب عمدتاً بر آن است تا ضمن پرداختن به مقوله «پژوهش» از ابتدا تا انتها، مفاهیم ذیل را مورد بحث و بررسی قرار دهد:
 پژوهش چیست و از کجا باید آغاز شود؟؛ اهمیت و اخلاق پژوهش؛ گونه شناسی و مراحل کلی پژوهش؛ تجزیه موضوع از راه بارش پرسش ها؛
گونه شناسی، تبارشناسی و طبقه بندی پرسش ها؛ مسئله یابی و مسئله شناسی؛ چیستی طرح، بیان مسئله، تبارشناسی و تحدید دامنه پژوهش، اهمیت و اهداف آن؛ پرسش ها و فرضیه ها، پیشینه ها و نوآوری ها؛ روش و ساختارمندی پژوهش؛ منبع شناسی (گونه شناسی منابع غیرالکترونیکی)؛ منابع الکترونیکی پژوهش؛ ارزش گذاری و اعتبارسنجی منابع؛ منبع یابی برای موضوع یا مسئله پژوهش (جمع آوری، دسته بندی و تنظیم منابع)؛
 منبع خوانی یا مهارت های استفاده از منابع پژوهش؛ گردآوری اطلاعات و مطالعه تجسسی؛ فیش و فیش نویسی؛ اندیشه ورزی در متن اطلاعات، مقایسه و تفسیر معنا، تحلیل، فهم عمیق و نقد؛ روش ارجاع دهی و انواع آن (مهارت مستندسازی)؛ گزارش نویسی؛ خطاشناسی و درست نویسی در تدوین متن تحقیق؛ بندچینی و ویرایش پیش نویس؛ مقدمه نویسی، چکیده نویسی و نتیجه گیری؛ مدیریت روند تحقیق پایانی

کتاب «خودآموز مقدمات پژوهش» در ۴۸۸ صفحه و به قیمت ۲۳ هزار تومان منتشر شد.

انتهای پیام/

کد خبر : 64808
تاريخ ثبت خبر : 22 اسفند 1396
ساعت بارگزاری خبر : 15:53
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)