| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:


نشست تأثیرات علم کلام در علوم انسانی برگزار شد

نشست علمی «تأثیرات علم کلام در علوم انسانی» با حضور آیت الله سید منیر الخباز از اساتید برجسته خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم و نجف در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از دانشگاه امام صادق(ع)، در این نشست که به زبان عربی نیز ارائه می شد، حضرت آیت الله الخباز در سه محور سخنان خود را بیان کرد:

در بخش اول، وی مقصود خود را از علم کلام اسلامی مشخص کرد که مراد، نتائج و آثار علم کلام است؛ چه عقلی باشد چه نقلی. و چه نظری باشد و چه عملی. مانند حسن و قبح عقلی و یا تقسیم عوالم به امر، ملکوت و

در قسمت دوم بیانات، به این نکته اشاره شد که هر فکر و ایدئولوژی که بخواهد برای زندگی برنامه ریزی کند باید شاکله آن بر چهار پایه استوار باشد:

۱- شناخت نفس

۲-  قانون

۳- اراده اجتماعی

۴-  برنامه اقتصادی

وی در ادامه برای هر یک از این چهار رکن و پایه، به آیاتی از قرآن استشهاد کرد و با طرح این سوال که آیا علم کلام مانند این چهار علم است یا تفاوت دارد، اضافه کرد که بین کلام و سایر علوم تفاوت بنیادین وجود دارد. در واقع علم کلام خود را به عنوان نقطه آغاز علوم دیگر و مبنای آنها معرفی می کند.

وی در ادامه بیان داشت که رابطه علم کلام و علوم انسانی از سه قاعده اصلی ناشی می شود:

۱- حقیقت مطلقه (مقابل حقیقت نسبی)

۲- ثنائیه الوجود (وجود مادی – وجود مجرد(

۳- خلافه الانسان

این استاد برجسته حوزه علمیه قم و نجف در توضیح قاعده اول به تفاوت نسبیت در حقیقت و نسبیت در ادراک و خلط مشهوری که بین این دو می شود اشاره کرد و در توضیح قاعده دوم بیان داشت: وجود شامل وجود مادی و مجرد است و ملتقای آن نفس انسان است.

وی گفت: قاعده سوم هم این است که بنا بر علم کلام اسلامی، انسان وکیل است نه اصیل؛ انسان خلیفه است نه اصل. مکاتب مادی از آنجایی که انسان را محور می دانند، مبنای برنامه ریزی تمدنی و قانون گذاری را منحصر در عقل محدود انسان می دانند؛ اما در علم کلام به این گزاره اعتقاد داریم که «انا جعلناک خلیفه فی الارض»

در محور سوم بیانات نیز به بیان مثال هایی از تاثیر علم کلام و قواعد سه گانه فوق در علم حقوق و روانشناسی و اقتصاد، تفاوت های ریشه ای که با توجه به این مبانی در علوم انسانی به وجود می آید، پرداخت.

انتهای پیام/

کد خبر : 64774
تاريخ ثبت خبر : 22 اسفند 1396
ساعت بارگزاری خبر : 14:50
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)