| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

یادداشتی از مسعود معینی‌پور؛


مسئله‌شناسی ایرانی و عصر روشنفکری نوین اسلامی

صدرا را تنها «یک گام» در مسیر گفتمان‌سازیِ تحول علوم انسانی اسلامی می‌دانیم و همواره کوشیده‌ایم در این مسیر به تولید محتوا، طرح مسئله، نقد و تبیین بپردازیم و حرف‌های جدیدی را انتقال بدهیم که در هژمون علم اجتماعی مدرن نادیده گرفته می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل روابط عمومی فصلنامه صدرا، دکتر مسعود معینی پور، سردبیر فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا به مناسبت پنجمین سال انتشار فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا، یادداشتی با عنوان علوم انسانی اسلامی، مسئله شناسی ایرانی و عصر روشنفکری نوین اسلامی نوشته است که در شماره ۲۳ فصلنامه که به زودی توزیع می شود، منتشر شده است:
صدرا در پی رخ‌نمایی گذار علوم انسانی اسلامی از یک ایده علمی به یک جامعه علمی است. در این مسیر دو وظیفه مهم را پیش رو می‌بینیم که یکی از آنها ساخت جامعه علمی برای حل مسائل اجتماعی بومی و دیگری، نجات علوم انسانی از هر خطا و سوگیری آشکار و پنهانی است که بدان دچار است و برپا ساختن علم نافع و ناظر به واقعیات و نیازهای زیست‌بوم ایران.

صدرا را تنها «یک گام» در مسیر گفتمان‌سازیِ تحول علوم انسانی اسلامی می‌دانیم و همواره کوشیده‌ایم در این مسیر به تولید محتوا، طرح مسئله، نقد و تبیین بپردازیم و حرف‌های جدیدی را انتقال بدهیم که در هژمون علم اجتماعی مدرن نادیده گرفته می‌شود. صدرا بنای بازنمایی کنش‌های جدی کنشگران حول ایده علوم انسانی اسلامی را داشته است، ولی هیچ‌گاه نمی‌خواسته با پروپاگاندای معمولی که در ژورنالیسم موجود ایران وجود دارد شخصیت‌آفرینی کند یا از شخصیت‌های موجود بت بسازد.

صدرا می‌خواسته و می‌خواهد تریبونی باشد برای روایت صدای اقلیت در جامعه علوم انسانی اجتماعی ایران و حتی جهان اسلام؛ اگرچه گاهی تراث و یا حتی سنت اسلامی‌سازی معرفت در جهان اسلام را بررسی کرده است، اما نقطه کانونی هدف آن، نشان دادن هویت و تا حدودی غیریت ایده‌ای در علوم انسانی است که آن را راهگشای بن‌بست کنونی ناکارآمدی و رکود می‌داند.

 

اگرچه صدرا هنوز در شور شروعِ گام آغاز است، اما عقلانیت حاکم برآن، برداشتن نیم‌گام‌هایی را رهنمون شد: نیم‌گام اول ما، دوره کشف ایده تحول علوم انسانی و بحث از ضرورت و امکان آن بود که بسیار سریع از آن گذر کردیم؛ نیم‌گام دوم کوشش ما در این مسیر، به بازخوانی جریان اسلامی‌سازی معرفت در جهان اسلام و یافتن ریشه‌های جهان اسلامیِ کوشش برای علوم انسانی اسلامی معطوف بود؛ نیم‌گام سوم ما به بلندی و برای بازخوانی نسبت علوم انسانی با علوم اسلامی آغاز شد. در این مسیر به بازخوانی سنت و میراث سلف، از فارابی تا امروز رسیدیم؛ سنتی که می‌تواند دست‌مایه بدیعی برای تحول علوم انسانی به دست بدهد. راهبرد ما در این مسیر، استنطاق سنت برای تولید نظریه و حل مسائل امروز بود. دردمندانه باید گفت آنچنان که جریان تمدنی رقیب از این میراث استفاده کرده، ما یک صدم از آنها بهره نبرده‌ایم.

تلفن مراکز پخش فصلنامه صدرا در تهران ۰۲۱۶۶۴۰۹۰۵۶ و در قم ۰۲۵۳۲۹۱۲۹۱۰ است. علاقه مندان برای پیوستن به کانال فصلنامه صدرا می توانند به آدرسsadrajournal@ مراجعه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 62996
تاريخ ثبت خبر : 2 اسفند 1396
ساعت بارگزاری خبر : 14:13
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)