| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:


«نظام معرفت‌شناسی سینوی»؛ شایسته تقدیر کتاب سال دانشجویی

کتاب «نظام معرفت‌شناسی سینوی» به قلم رحمت‌الله رضایی به عنوان اثر شایسته تقدیر بیست و چهارمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی معرفی شد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، این مجموعه دو جلدی، تلاش دارد با معرفی اضلاع هندسه معرفت‌شناختی ابن‌ سینا، به تبیین هریک از آنها پرداخته، دورنما و جغرافیایی از آرای معرفت‌شناسانه او به دست دهد؛ میان این مجموعه و دیدگاه‌های رقیب مقایسه کند و کارآمدی آن را نشان دهد.

نویسنده در جلد اول کوشیده است با توضیح ساحت‌های حواس، به چیستی حواس، کارکرد و اعتبار آنها بپردازد. به این منظور، با تبیین تمایز میان ادراک و احساس، ترتیب زیستی و معرفت‌شناختی قوا و کارکرد هر یک از قوای درونی، به ویژه قوه واهمه، به این پرسش مهم پاسخ داده است که چگونه احساس، که مشترک میان انسان و حیوانات است، به امری معنادار و معرفت‌بخش تبدیل شده و سرانجام، زمینه‌ «تعقل» را فراهم می‌کند. نویسنده با تمایز نهادن میان اقسام واهمه، رسالت مهم را بر عهده واهمه انسانی نهاده و آن را قوه فعّال معرفی کرده است.  

در جلد دوم، که به حوزه عقل اختصاص دارد، نویسنده تلاش دارد به چیستی ساحت‌های عقل و سپس بیان کارکردها و اعتبار ادراکات عقلی بپردازد. به این منظور، به بیان دو‌ گانه‌های مهم ابن سینا، یعنی عقل نظری و عملی، عقل فعال و منفعل پرداخته، تلاش کرده تا مشکلات آنها را حل، میزان تأثیرپذیری و تأثیرگزاری عقل را توضیح دهد. مهم‌ترین بحث دیگر این مجموعه، تبیین ارتباط عقل و حواس است.

نویسنده با بیان میزان وابستگی عقل به حواس، به دسته‌بندی ادراکات عقل، شیوه به‌دست آوردن هریک از آنها و میزان اعتبارشان پرداخته است. با توجه به ارتباط عقل و حواس، تقدم و تأخر منطقی هر یک و سپس عقل‌گرایی و حس‌گرایی ابن‌ سینا را بررسی کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 62374
تاريخ ثبت خبر : 25 بهمن 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:36
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)