| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

از انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛


کتاب «عرفان‌واره‌ها: تبارشناسی و نقد مبانی فکری» به چاپ رسید

تبارشناسی و نقد مبانی فکری، عرفان و دفاعیه‌ها، موضوعاتی هستند که در کتاب «عرفان واره‌ها: تبارشناسی و نقد مبانی فکری» اثر مسلم گریوانی به آن پرداخته شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، این کتاب به همت گروه عرفان پژوهشگاه و با همکاری انتشارات موسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر به چاپ رسیده و راهی بازار نشر و کتاب شده است.

عرفان‌واره‌ها که در دنیای غرب با عنوان ادیان جدید، جنبش‌های نوپدید دینی و ادیان جایگزین؛ و در ایران با عنوان معنویت‌های نوظهور یا کاذب تعبیـر می‌شود، مجموعه‌ای است متنوع از جریان‌های نوظهور با رویکرد معنوی و باطنی‌گری که عمدتاً پس از دوره انکار دین و ابتلای دنیای غرب به «بحران معنویت» شکل گرفته است.

از نگاه نویسنده، عرفان‌واره‌ها با اینکه دارای جاذبه‌های صوری یا بعضاً محتوایی هستند که اغلب به توانمندی‌های رهبر کاریزمای آن جریان، یا اقتباس از آموزه‌های ادیان و مکاتب مختلف، و یا مشروعیت‌بخشی به آزادی جنسی باز می‌گردد، در عین حال دارای آسیب‌هایی هستند که از آنها غفلت شده است.

نویسنده در این کتاب با نگرشی جامع به مطالعات عرفانی (عرفان‌های دینی، غیردینی، فرا دینی و ضددینی)، عرفان‌واره‌ها را در طبقه عرفان‌های فرادینی، طبقه‌بندی کرده و ابعاد مختلف آنها اعم از بینش‌ها، روش‌ها، گرایش‌ها و کنش‌های آنها را با مبانی و مقیاس‌های عرفان اصیل در ادیان و عرفان اسلامی مورد تطبیق  و تحلیل و نقد قرار داده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 62312
تاريخ ثبت خبر : 24 بهمن 1396
ساعت بارگزاری خبر : 15:28
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)