| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

حسین‌علی رمضانی در گفتگو با طلیعه:


نفوذ زیاد اقتدار بیشتری به‌ همراه دارد/نفوذ بالای مقام معظم رهبری

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) گفت: سیاست به مثابه «نفوذ» معنا پیدا می کند و هر شخص بیشترین نفوذ را داشته باشد اقتدار بیشتری خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، حسین‌علی رمضانی عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) و کارشناس مسائل فرهنگی در بخشی از سخنان خود در نشستی با موضوع گرامیداشت روز بصیرت و میثاق امت با ولایت گفت: راهبردهایی که غرب بعد از انقلاب به دنبالش بوده همراه با مفاهیمی دقیق و نیز و قواعد و چگونگی است که در گفتمان آکادمیک ما برداشت درستی از آنها صورت نگرفته است؛  به خصوص مفهوم «نفوذ» که به معنای نفوذ شخص یا دیدگاهی خاص در یک جریان فکری لحاظ شده است.
وی افزود: غرب برای مقابله با انقلاب اسلامی و جلوگیری از انتشار و صدور آن دست به اقدامات متعددی زده است. در اولین اقدام، تئوریسین‌های انقلاب، مانند شهید بهشتی و شهید مطهری را حذف کردند. شهید بهشتی یکی از پایه های اصلی تدوین قانون اساسی بود و شهید بزگوار مطهری ایدئولوگ انقلاب محسوب می شده است. چرا این افراد را حذف کردند؟
وی با بیان اینکه ایجاد بحران داخلی مانند کردستان و خوزستان در اوایل انقلاب دیگر راهبرد دشمنان انقلاب بوده است بیشتر بار امنیتی داشت، اما به سرعت با آنها مقابله شد، افزود: بعد از انقلاب آتشی به وجود می آید که اگر مدیریت نشود خطرناک است زیرا سیستم انتظامی و نظامی و در کل امنیتی انسجام لازم را ندارد و انقلاب به مثابه آتشی است که فرزندان خود را می بلعد. توطئه ترور رهبر کبیر انقلاب و مساله نوژه نمونه هایی از این مسائل است. در راستای فرسایشی کردن انقلاب نیز امپریالیسم با راه اندازی جنگ تحمیلی که سیستم اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و دیپلماسی ما را معطوف به خود می-کند ایران اسلامی را درگیر کرده است. انقلابی که تازه شکل گرفته و می خواهد مدل و الگویی برای جهان اسلام و یا کشورهای آزادی¬خواه باشد با جنگ تحمیلی مواجه شد و این ها همه برنامه ریزی شده بوده  است. ما هشت سال درگیر جنگ بودیم که این امر انقلاب را دچار فرسایش کرد.
وی با اشاره به نفوذ در ارکان نظام افزود: سیاست دو معنا دارد. سیاست به مثابه قدرت آنچه که مرسوم در کتب و علم سیاست مطرح است و سیاست به مثابه قدرت. فوکویاما  تا سال ۲۰۰۰ میلادی سیاست را به مثابه قدرت گرفته بود. کلیدی ترین مفهوم در سیاست قدرت است. سیاست فرآیندی از چگونگی به دست آوردن قدرت و چگونگی حفظ و انتشار آن است؟ اما بعد از سال ۲۰۰۰ مفهوم جدیدی به نام "نفوذ" شکل می گیرد. جنگ در سیاست حذف فیزیکی می کند و سرزمین وعرصه و ساحت طبیعت و اقتصاد را به اشغال در می آورد اما نفوذ به موضوع فرهنگ و قابلیت فرهنگی و هژمونی می پردازد. اینجا به جای سرزمین، عقل و قلب باید به سلطه و تصرف درآید.
این کارشناس مسائل فرهنگی بیان کرد: نفوذ بر عقل و قلب مخاطب روی می دهد، لذا سیاست به مثابه نفوذ معنا پیدا می کند و هر شخصی که بیشترین نفوذ را داشته باشد اقتدار بیشتری خواهد داشت. اسلام دارای نفوذ است زیرا نگاه به آزادی خواهی و مستضعفین دارد.
رمضانی اظهار کرد: ما در ایران دو کدخدا داریم اول دولت که سیاست به معنای قدرت را بیان می کند و دیگری ولایت که سیاست به مثابه نفوذ را تعریف می کند. نفوذ مقام معظم رهبری بالای نود درصد برعقل و قلب آحاد مردم است. قدرت اعم از بودجه و اختیارات دست دولت است و بالای هشتاد درصد قدرت دست آنهاست و ده درصد را می¬شود گفت نزد ولایت و نهادهای وابسته به آن بوده و ده درصد دیگر بین قوای دیگر تقسیم می شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) در ادامه سخنانش گفت: زمزمه نفوذ را رهبر انقلاب اسلامی یکسال پیش بیان کردند. نفوذ یک اندیشه و تفکر و جابه جا شدن مفهوم قدرت با نفوذ است. طیفی در سیستم دولت سعی داشتند و می خواستند میزان نفوذ رهبر انقلاب را بر عقل و قلب مخاطبان شان به حداقل برسانند. برای نمونه ایشان می فرمایند: «من چشم امیدی به بحث مذاکرات ندارم»، اما دولت لیبرال می گوید ما مذاکره می کنیم و نتیجه هم می گیریم و به برجام می رسند و تقابل های مختلفی که بین دولت با سامانه عظیم ولایت برای تضعیف و تقلیل میزان اقتدار و نفوذ رهبری به عمل آورده اند.
وی افزود: نفوذ رهبر انقلاب اسلامی بسیار بالاست. نفوذ بر روی عامه و توده هشتاد میلیونی را هدف قرار می دهد و نه خواص را. اگر خواص ما خوب بودند ایشان چند سال پیش ندای «اَینَ عمار» را سر نمی دادند. ایشان خطاب شان را به توده مردم با رویکرد بصیرت افزایی قرار می دهند. لذا پس از جریان آشوب و اغتشاش در سال ۸۸ حدود شش ماه طول کشید تا غربالگری صورت گیرد و حماسه  9 دی رقم بخورد و مردم جریان فتنه را با نگاه بصیرت از بین ببرند.
رمضانی اظهار داشت: نگاه «نفوذ» نگاه به توده مردم است. ما شش هزار خواص در مدیران ارشد داریم. بسیاری از وزرا و مدیرانی که در راس کار قرار گرفته روحیه انقلابی را از دست داده و محافظه کار شده  و این برای نظام اسلامی که باید روحیه انقلابی گری داشته باشند خوب نیست.

این محقق و نویسنده کشورمان اظهار داشت: میزان نفوذ رهبر انقلاب اسلامی و میزان قدرت دولت هر دو بالاست و جمع این دو در قرآن آمده که می فرماید: نبی بر نفوس و اجتماع و اموال شما ولایت دارد. قرآن در ادامه می گوید: «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول  و اولی الامر منکم». اگر نبی و ولی امر چنین هویتی دارند پس سیاست و اقتصاد و اجتماع دست چه کسی باید باشد؟ خوب معلوم است دست ولی امر. باید این بحث تبیین شود. چرا حوزه و دانشگاه در این حوزه ورود پیدا نمی کند؟ اگر ولی بخواهد اقتصاد وسیاست را در اختیار بگیرد، آیا تمرکز قدرت و اقتصاد و ثروت است؟ با این نگاه آیا تحزب گرایی در جامعه ما معنا پیدا می کند؟ در حالی که قرآن می گوید: «فانّ حزب الله هم الغالبون«.
وی بیان کرد: ولی امر ما مانند پادشاهان عربستان سعودی نیست. ولی امر ما عادل است و از نفسش صیانت می کند و زندگی خصوصی و شخصی ایشان کاملا روشن و شفاف و بیانگر این مطلب است. ولایتی که تمام دغدغه اش مردم است اما مسئولانی که خودشان، خانواده شان، خاندانشان و حزبشان برایشان مهم است با اصل تدبیر جامعه از منظر اسلام  همخوان نیست.
وی بیان کرد: حال که قله دو قطبی شد در دامنه چه اتفاقی خواهد افتاد؟ در عرصه اقتصاد این مشکلات را داریم که به دنبال اقتصاد اسلامی با نگاه ولایی هستیم، اما ساختارهای موجود از نگاه لیبرالی و دولتی و شبیه سیستم اقتصادی مادی شکل گرفته است. در عرصه سیاست هم بین قدرت و نفوذ ما ساختارهای ناهمگن داریم و رفتارها و تصمیمات سیاسی بیانگر آن است و در عرصه اجتماع و کف اجتماع، برای نمونه در فرهنگ اجتماعی پوششی؛ شاهد این هستیم که عده ای طیف چادری و عده ای با پوشش های نامناسب در خیابانها هستند. چرا؟ دلیل هم مشخص و واضح. دلیلی بر اساس یک قاعده و اصل که در کلام حضرت حق بیان شده "لو کان فیهما الهه الله لفسدتا" و ساده اینکه "در یک ملک دو خسرو نمی گنجد" و "آشپز که دوتا شد آش یا شور می شود و یا بی نمک". رهبر معظم انقلاب اسلامی برای برون رفت از این فرهنگ ناهمگن موضوع مردم سالاری دینی را مطرح نمودند و بحث ظرف مردم و مظروف اسلامیت را، اما متاسفانه آحاد مردم در بسیاری از انتخابات و تشخیص آنچنان که باید با نگاه ولایت همسو نبودند.
وی در پایان افزود: بهشت و جهنم مردم به مسئولان ربط دارد، زیرا حکومت و انقلاب ما اسلامی است و باید دست مردم را بگیرد و به سمت صلاح و فلاح سوق دهد. بودجه های فرهنگی در سال ۹۷ را ببینید که چقدر تقلیل پیدا کرده است. خطاب من به مسئولان بالای حکومت است. این مطالبه را باید امثال ما داشته باشیم نه اینکه دعوت به شورش و اغتشاش کنیم خیر!  بلکه مطالبات منطقی باید از طریق تریبون ها، وکلای مردم و رسانه ها با صدای بلند بیان شود.

انتهای پیام/

کد خبر : 60287
تاريخ ثبت خبر : 2 بهمن 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:20
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)