| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


تبیین مفهوم تمدن با استفاده از نظریه ادراکات اعتباری

پایان‌نامه «تبیین مفهوم تمدن با استفاده از نظریه ادراکات اعتباری با توجه به دانش و فناوری به عنوان مولفه های تمدنی» نوشته علی طحانی در مقطع کارشناسی ارشد در سال 1395 است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه «تبیین مفهوم تمدن با استفاده از نظریه ادراکات اعتباری با توجه به دانش و فناوری به عنوان مولفه های تمدنی» نوشته علی طحانی دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد از دانشکده فلسفه علم از دانشگاه صنعتی شریف است.

 استاد راهنمای این پایان نامه هم مصطفی تقوی بوده است.

چکیده:

مقصود ما از نگارش این پایان نامه وصول به مفهوم تمدن بوده است. و در این فرآیند از ادراکات اعتباری بهره وافر جسته‌ایم. تقریر و رهیافت ما به ادراکات اعتباری اساسا متفاوت از تقریر و رهیافت علامه طباطبایی است. در فصل نخست ادراکات اعتباری ادراکی را ادراکی می‌دانیم که ذهن با قیاس میان دو مفهوم، نسبت و حکم غیر حقیقی را آگاهانه و عامدانه می سازد و به واقعیت(طرفین) نسبت می دهد.

 در این بین ادراکات اعتباری را می بایست واسطی دانست که احساس ما را به واقعیت بر می انگیزد. این احساسات می تواند تمایل یا تنفر باشد یا ترس و امید و… . در فصل دوم نشان خواهیم داد که اساسا کاربرد تکنولوژی همان ادراک اعتباری ماست که واقعیت مصنوع (و هر واقعیت دیگر اعم از صناعت یافته و غیر آن) را در لباس استخدام خویش ادراک کرده و از از آن بهره می کشیم.

در ادامه فصل سوم را به علم اختصاص خواهیم داد. در این فصل نشان خواهیم داد که علم یک نظام شناختی است که انسان، آن را بر اساس واقعیت بنا می نهد. و در نهایت با چنین دیدگاهی نسبت به علم و تکنولوژی به سراغ تحلیل تمدن خواهیم رفت.

مفهوم تمدن را می بایست یک معقول ثانیه دانست که انسان با درک دو حالت مختلف از حیات بشر و درک تفاوت های به آن الطفات یافته است. تمدن در جامع و شامل ترین حالت همه مصنوعات بشری را در بر می‌گیرد. از همین رو تمدن را پاسخ بشر به همه خواستها و نیازهایش دانستیم. پاسخ هایی به پرسشها و خواستهای مادی، معنوی و اندیشه ای بشر پاسخ هایی که خود بشر با ساخت و بنای علم یا همان نظام های شناختی، تکنولوژی و فرهنگ، برای پرسش های خویش می یابد. در آخر نیز به صورت مختصر به نکاتی درباره زایش تمدن نوین اسلامی اشاره خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر : 60272
تاريخ ثبت خبر : 30 دی 1396
ساعت بارگزاری خبر : 13:34
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)