| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:


کتاب «خدمات متقابل فلسفه و علوم انسانی در ایران معاصر» منتشر شد

کتاب «خدمات متقابل فلسفه و علوم انسانی در ایران معاصر» با نگارش مالک شجاعی جشوقانی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به چاپ رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، این کتاب در چهارده گفتار به مباحثی چون چیستی و مسائل فلسفه علوم انسانی، روشنگری به مثابه بنیاد علوم انسانی مدرن، بنیادهای فلسفی علوم انسانی، دیدگاهها در باب سهم دیلتای در فلسفه علوم انسانی معاصر، مسائل علوم انسانی در ایران معاصر، تجربه ایرانی مواجهه با علوم انسانی مدرن، خدمات متقابل علوم انسانی ـ اجتماعی در ایران معاصر، از فلسفه علوم انسانی چه درس هایی برای توسعه علمی ایران می توان آموخت؟

 مناسبات فکری استاد مطهری و علوم انسانی، مناسبات فلسفه دین ، کلام جدید و علوم انسانی، نسبت فلسفه‌ فرهنگ و علوم انسانی، اهمیت مک اینتایر برای فلسفه معاصر ایران، نسبت مک‌اینتایر با فلسفه‌ معاصر ایران، سرآغازهای رویکرد ترجمه فرهنگی به فلسفه و علوم انسانی، تجربۀ ایرانی مواجهه با فلسفۀ علم و …پرداخته است .

مولف در مقدمه کتاب آورده است: «وجه مشترک همه این گفتارها تاملی فلسفی – تحلیلی در باب مناسبات دین، فلسفه و علوم انسانی با نگاه ویژه به وضعیت تفکر در ایران معاصر بوده است. به نظر می رسد در بهترین حالت، این مجموعه می تواند به مثابه گامی هر چند کوچک و نه چندان استوار در جهت بهره گیری از آموخته های فلسفی یک پژوهشگر در جهت فهم مسائل فلسفه و علوم انسانی در ایران معاصر باشد.»

دربخشی از کتاب می خوانیم: «می توان به طرح این ایده پرداخت که پارادایم های سه گانه علوم انسانی، ناظر به جامعه غربی است و پارادایم پوزیتیویستی در صدد « تبیین قانونمند» و به یک معنا تاسیس و تقویم جامعه مدرن غربی با محوریت علم جدید است، پارادایم هرمنوتیکی در صدد « فهم مقاصد و معانی » این جامعه مدرن غربی است و پارادایم انتقادی در صدد « آسیب شناسی، نقد و حتی گذار» از این وضعیت پیش آمده است. از این جهت می توان گفت که پارادایم پوزیتیویستی مسیر عبور از جامعه ( و حتی سبک زندگی ) سنتی به جامعه ( سبک زندگی ) مدرن را هموار کرده، پارادایم هرمنوتیکی در صدد فهم مدرنیته تحقق یافته در سبک زندگی و جامعه غربی است و پارادایم انتقادی ( که همسو با مضامین فکری اندیشمندان کلیدی پست مدرن ) است به فکر درمانگری، آسیب شناسی و بعضا عبور از این گفتمان و سبک زندگی مسلط است.

کتاب «خدمات متقابل فلسفه و علوم انسانی در ایران معاصر» نوشته مالک شجاعی جشوقانی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و ناشر انتشارات موسسه فرهنگی هنری پویه مهر اشراق است .

انتهای پیام/

کد خبر : 60222
تاريخ ثبت خبر : 30 دی 1396
ساعت بارگزاری خبر : 11:00
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)