| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

با ارائه درس‌گفتارهای رضا غلامی؛


«فلسفه تمدن نوین اسلامی» روانه بازار کتاب شد

کتاب «فلسفه تمدن نوین اسلامی» دربرگیرنده درس گفتارهای حجت الاسلام رضا غلامی رئیس مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، تبدیل استعداد از مرحله بالقوه به مرحله بالفعل، آن هم در یک درجه مقبول، کار ساده ای نیست و قطعا نیازمند برنامه ریزی و مجاهدت شبانه روزی و طولانی است. بنابراین ساده انگاری است اگر تصور شود ارائه فهرستی از قابلیت های تمدن سازی به معنای وجود زمینه های کاملا آماده برای ورود سریع به مسیر تمدن سازی است. باید توجه نمود که شکل گیری تمدن نوین اسلامی، یک هدف بسیار بزرگ و به غایت پیچیده و پرمعارض است که بر فرض فراهم شدن مقدمات لازم و همچنین رفع موانع، در آینده به تدریج قابل تحقق است.

دکتر رضا غلامی در پیشگفتار این کتاب آورده است: «تمدن نوین اسلامی یکی از مباحث روز و بسیاری جدی است که طی سالهای اخیر ذهن بسیاری از اندیشمندان را به خود مشغول ساخته است. البته در این بین هستند کسانی که با انکار ظرفیت های منحصر به فرد اسلام ناب برای تمدن سازی و یا متعارض دانستن تمدن سازی با اهداف اسلام، خود و دیگران را از ورود به این ساحت محروم می کنند ولیکن این بحث از چنان منطق قوی ای برخوردار است که بتواند ضمن دفاع از خویش، نظر مخاطبان فرهیخته و عمیق بین را به خود معطوف نماید…سال ۱۳۹۴ بود که ایده برگزاری هفته علمی تمدن نوین اسلامی به ذهن اینجانب رسید و از همفکرانم درخواست نمودم تا با طراحی و تاسیس تمدن نوین اسلامی، فرصت بحث و گفتگوی اندیشمندان حوزه و دانشگاه را در این میدان فراهم کنند…

در دو سال پی در پی هفته علمی تمدن نوین اسلامی برگزار شد و بیش از ۱۵۰ عنوان مقاله علمی اعم از خوب و متوسط منتشر گردید، لکن هرچه جلوتر رفتیم، خلا وجود یک تفکر منسجم و روشن در این زمینه که بتواند به بحث های مرتبط با تمدن نوین اسلامی جهت بدهد بیشتر هویدا شد. ابتدا به دنبال تقاضا از یکی از دوستان حوزوی یا دانشگاهی برای تدوین یک اثر بنیادی در این زمینه بودم لکن تصور کردم اگر خودم این کتاب را تدوین کنم به دلیل سابقه مطالعاتی در این عرصه، زمینه شکل گیری تفکر مورد نظر سریع تر فراهم خواهد شد. با این وجود به دلیل ضیق وقت تصمیم گرفت به جای تالیف کتاب، ۱۰ جلسه درسگفتار برگزار نمایم و حاصل این درس گفتارها را منتشر کنم.

بر همین اساس طرحی را تهیه کردم و پس از مشورت با برخی اساتید، درس گفتارها در محل خانه اندیشمندان علوم انسانی به صورت هفتگی در بهار و تابستان سال ۱۳۹۶ و با حضور شماری از دانش پژوهان علاقه مند برگزار شد.»

درس گفتارهای «فلسفه تمدن نوین اسلامی» طی ۱۰ جلسه برگزار شد و در هر جلسه  به موضوعات مختلفی پرداخته است.

موضوعات جلسات به ترتیب شامل: مفهوم و مولفه اصلی تمدن، ضرورت، تمایزات، تعریف و مراحل تمدن نوین اسلامی، تعریف، مختصات و مراحل تمدن نوین اسلامی، ادوار تاریخی تمدن اسلامی و نسبت تمدن تاریخی و تمدن نوین، انسانِ در طراز تمدن نوین اسلامی، هویت و تمدن نوین اسلامی، فناوری و تمدن نوین اسلامی، فلسفه اسلامی و تمدن نوین اسلامی، فقه و تمدن نوین اسلامی و اندیشه سیاسی و تمدن نوین اسلامی شده است.

همچنین ضمیمه این کتاب در بخش پایانی با موضوع «بررسی امکان شکل گیری تمدن نوین اسلامی با محوریت ایران» آمده است.

کتاب «فلسفه تمدن نوین اسلامی» دربرگیرنده درس گفتارهای حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی رئیس مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا در ۲۴۸ صفحه، توسط انتشارات سوره مهر، زمستان ۱۳۹۶ منتشر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 59779
تاريخ ثبت خبر : 23 دی 1396
ساعت بارگزاری خبر : 15:20
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)