| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


کاربرد آینده‌پژوهی در مطالعات سیاسی

پایان‌نامه کارشناسی ارشد «کاربرد آینده‌پژوهی در مطالعات سیاسی» توسط حسین میرخلیلی نگاشته و غلامرضا بهروزی لک، استاد راهنما و محمدرحیم عیوضی، استاد مشاور این پایان‌نامه در دانشگاه باقرالعلوم(ع) بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد «کاربرد آینده‌پژوهی در مطالعات سیاسی» توسط حسین میرخلیلی نگاشته شده است.

غلامرضا بهروزی لک، استاد راهنما و محمدرحیم عیوضی، استاد مشاور این پایان‌نامه در دانشگاه باقرالعلوم(ع)، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، بودند.

چکیده:                                                                                                                

در جامعه علمی جهان، علم سیاست از جمله علومی است که کنشگران آن نقش مهم در شناسایی خط‌مشی‌ها، اتخاذ تصمیم‌ها و حرکت برای نیل به آینده مطلوب کشورها دارند.
 دستیابی به آینده مطلوب یکی از اساسی‌ترین آرمان‌های عالمان علم سیاست است. سوق دادن جامعه از وضع موجود به وضع مطلوب یکی از مهم‌ترین دلمشغولی‌های سیاست‌پژوهان و سیاستگذاران بوده است.
آینده‌پژوهی با نگاه آگاهانه، دقیق و با استفاده از روشها و تکنیک‌های خود به ارائه راهکارهایی پیرامون مواجهه و مدیریت تغییرات و تحولات و ایجاد یک چشم انداز جامع و عملی از مطالعات سیاسی می‌پردازد.
بنابراین شناخت تغییرات و تحولات در عرصه مطالعات سیاسی، تصمیم گیران و سیاستمداران را نسبت به تصمیم‌گیری، سیاستگذاری و برنامه ریزی دقیق‌تر یاری می‌نماید و آنها را برای مواجهه فعالانه‌تر با چالش‌های پیش روی آگاه می‌سازد.
در پژوهش پیش رو با استفاده از چارچوب ترابط بین علوم، کاربرد آینده پژوهی در مطالعات سیاسی را در حوزه های مختلف آن نشان دادیم.
 ارتباط این دو به صورت تعاملی است و هر دو حوزه بر یکدیگر تأثیرگذارند. در پژوهش پیش رو ما کاربرد آینده‌پژوهی در مطالعات سیاسی با گرایش مباحث نظری و اندیشه‌ای و جامعه‌شناسی سیاسی و گرایش روابط بین‌الملل نشان داده‌ایم.
در مباحث نظری و اندیشه‌ای ضرورت تصویرپردازی به عنوان یکی از مهم‌ترین روش‌ها و رویکردهای آینده‌پژوهی در حوزه علوم سیاسی به منزله گامی مهم در دستیابی به آینده مطلوب مطرح است. آینده پژوهی با رویکرد تصویرپرداز خود سازگاری و پیوند عمیقی با یوتوپیای(جامعه مطلوب) اندیشه سیاسی دارد.
در جامعه‌شناسی سیاسی نشان خواهیم داد که در بیشتر فعالیتهای آیندهپژوهانه، صبغه جامعه شناسانه وجود دارد، چراکه عمده تحولات در بستر جامعه شکل می گیرد.
 تکنیک ها و روش‌های آینده پژوهی می تواند ابزاری در دست جامعه شناسان باشد تا بتوانند مسیر تحولات و تغییرات اجتماعی را به درستی رصد کنند.
 در حوزه مباحث روابط بین‌الملل به این مطلب پرداخته ایم که با افزایش تغییرات و دگرگونی ها در سده های اخیر و ظهور مسائل جدید در عرصه جهانی، اتکا به روشهای آینده پژوهی رو به فزونی گشته است.
انتهای پیام/

کد خبر : 59210
تاريخ ثبت خبر : 18 دی 1396
ساعت بارگزاری خبر : 14:45
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)