| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

از درسهای اخلاقی آیت‌الله حائری‌شیرازی؛


کتاب «تعلق؛ محور تحول در انسان» به بازار نشر آمد

کتاب «تعلق؛ محور تحول در انسان، نگاهی نو دراخلاق و تربیت اسلامی» حاوی درسهای اخلاقی آیت الله حائری شیرازی توسط نشر معارف منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از روابط عمومی دفتر نشر معارف، کتاب «تعلّق» درس های اخلاقی آیت الله حایری شیرازی است که با نگاهی نو، به محورهای اصلی تحول در وجود انسان می پردازد.

استاد در ابتدای کتاب می گوید: «دغدغه می‌خواهیم ببینیم اثر اخلاق در اسلام چیست و موضع آن کجاست و به‌عنوان شروع، دربارۀ پیداکردن ارزش اخلاق و موضع آن ازنظر اسلام بحث می‌کنیم. اخلاق یعنی موضع‌گیری انسان در قبال مسائلی که با او مرتبط است. این موضع‌گیری نتیجۀ دو چیز است: یکی آگاهی و دیگری تعلّق.» ایشان بر همین اساس به بحث تحول در وجود انسان می پردازد.

مباحث کتاب در بخش هایی با این عناوین تدوین شده است: جایگاه اخلاق در اسلام، محور تحول در وجود انسان، حب الدنیا رأس کل خطیئه، موضع انسان در برابر دنیا و حقیقت خودش، نفسانیت، آرزو، ذکر، انسان بین دو کشش، سیر و تیه و پرسش و پاسخ.

در بخش هایی از کتاب آمده است: ارادۀ انسان است که وضع او را مشخص می‌کند. حرکت انسان، تابع تعلّق اوست؛ یعنی انسان در جهت تعلّق خود حرکت می‌کند. انسان موجودی است متحرّک که حرکت او نتیجۀ تعلّق او و در جهت تعلّق اوست. تعلّق به خاک، انسان را موجودی خاکی می‌کند. تعلّق به مافوق خاک، انسان را مافوق خاکی می‌کند.

انسان به هر چیز که متعلّق شد، همان تعلّق مُبیّن هویت او می‌شود. اینکه آرزوها حجاب‌های انسان و خدا تلقی می‌شود، به این دلیل است که این آرزوها در انسان تعلّق به‌وجود می‌آورد و این تعلّق‌ها انحطاط می‌آورد و این انحطاط، انسان را نسبت به خدا در پرده قرار می‌دهد. پس اگر بنا باشد پرده‌ها دریده شود، باید تعلّق‌ها کنار زده شود.

دفتر نشر معارف تاکنون چهار کتاب «تعلق»، «آیینه تمام نما: گفتارهای عاشورایی»، «حکومت جهانی خدا: ۷۰ نکته اعتقادی و اخلاقی» و «با علی(ع) در صحرا: شرح دو حکمت از نهج البلاغه» را از این اندیشمند و متفکر منتشر کرده است و تا ایام نمایشگاه کتاب آینده، کتابهای «نماز»، «تحجرگرایی»، «مقدمه ای بر تربیت دینی کودک»، «تفکر» و «اخلاق اسلامی» را از ایشان منتشر می کند.

کتاب «تعلق؛ محور تحول در انسان» دربرگیرنده درسهای اخلاقی آیت الله حائری شیرازی در ۱۳۲ صفحه با قیمت ۸۰۰۰ تومان در آذر ۱۳۹۶ توسط نشر معارف منتشر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 58389
تاريخ ثبت خبر : 26 آذر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 15:58
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)