| امروز جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:


برگزاری جشنواره ملی «نقد کتب و متون علوم انسانی»

قبادی با اعلام برگزاری نخستین جشنواره «قدردانی از رساله های دکتری و پایان نامه های برتر دانشجویان علوم انسانی سراسر کشور»، گفت: برای نخستین بار جشنواره ملی «نقد کتب و متون علوم انسانی» برگزار می شود.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، نشست خبری نخستین جشنواره ملی «نقد متون و کتب علوم انسانی»‌ و تشریح برنامه های هفته پژوهش در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با حضور دکتر حسینعلی قبادی، رئیس و حجت الاسلام دکتر علم الهدی، معاون پژوهشی این پژوهشگاه برگزار شد.

دکتر قبادی در این نشست که صبح روز سه شنبه، ۲۱ آذرماه در سالن حکمت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، طی سخنانی اظهار کرد: بزرگداشت هفته پژوهش روز شنبه ۲۵ آذرماه با حضور دو تن از معاونان رییس جمهور و شخصیت های اول علوم انسانی کشور در پژوهشگاه برگزار می شود، همچنین، سی ام آذرماه نخستین جشنواره شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی بعد از ربع قرن تجربه تشکیل می شود و از میان دو هزار نفر عضو شبکه نخبگانی کشور که تشکیلات بی بدیلی در جامعه ما محسوب می شود دست کم ۳۰۰ نفر به پژوهشگاه می آیند.

وی در بخش دیگری از مباحث خود گفت: در سال تحقیقی ای که گذشت به مناسبت نامگذاری سال ۱۳۹۶ با عنوان سال «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» از سوی مقام معظم رهبری، پژوهشگاه به شکل همه جانبه ای وارد این مقوله شد و یکپارچه برای تحقق منویات رهبری اهتمام کرد، شاید تنها نهادی که این مسئله را دستور کار کل سال و پایه ای برای سال های دیگر قرار داده است، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی باشد.

برگزاری جشنواره قدردانی از رسانه های دکتری و پایان نامه های برتر دانشجویان علوم انسانی سراسر کشور

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تصریح کرد: برای پاسداشت و تحقق منویات مقام معظم رهبری پژوهشکده علوم انسانی پژوهشگاه نخستین جشنواره «قدردانی از رساله های دکتری و پایان نامه های برتر دانشجویان علوم انسانی سراسر کشور» را در ارتباط با تولید و اشتغال برگزار می کند که طی آن پیوند این رساله ها با موضوعات یادشده مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت رساله یا پایان نامه برتر تقدیر می شود که این جشنواره اول اسفند برگزار خواهد شد.

قبادی با اشاره به همکاری سایر نهادها در برپایی جشنواره مذکور گفت: با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم، آموزش و پرورش و دانشگاه های گوناگون و همچنین نهادها و سازمان های دیگر مشغول اجرای این جشنواره هستیم. همچنین امسال برای نخستین بار مرکز امام علی(ع) پژوهشگاه «جایزه جهانی امام علی(ع)» را طراحی کرد که این جشنواره تنها حرکت تحقیقاتی در قالب جشنواره در ایران است که به جنبه های مختلف سیره و زندگی آن امام همام می پردازد و طی برگزاری آن از مذاهب و ادیان گوناگون که هر کدام به نحوی از آنها در مورد امام علی(ع) قلم زده اند، در آن شرکت می کنند.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ادامه افزود: سال گذشته پژوهشگاه برای اولین بار در رده نهادهای بین المللی ایران به وسیله وزارت علوم ثبت شد، سال جاری نیز شاید نخستین بار بود که ایران توانست کنگره بین المللی شمس تبریزی را برگزار کند که این کنگره با پیام حجت الاسلام روحانی، رییس جمهور آغاز شد و مسئله مهم راجع به این کنگره آن بود که توانایی ستاندن حق ما در حوزه فرهنگ در عرصه بین الملل و مقابله با مصادره هایی که از عناصر فرهنگ و تمدن ما می شود، ‌داشت.

قبادی ادامه داد: در سال جاری یکی از اولین مسایلی که در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی مورد توجه قرار گرفت، این بود که برای اولین بار شاهد برگزاری جشنواره ملی «نقد کتب و متون علوم انسانی» هستیم. امسال سالی است که پژوهشگاه عزم و مشعل را روشن کرده است تا مجموعه خود را به سمت دانشگاه های نسل چهارم هدایت کند، سعی داریم به انجمن های علمی و نهادهای مردم نهاد علمی نقش بیشتری دهیم و خوشبختانه این روال در برنامه توسعه راهبردی پژوهشگاه شروع شد و ما ملزم هستیم که به سمت دانشگاه نسل چهارم حرکت کنیم، در واقع پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از نوادر سازمان هایی است که در فرآیند برنامه توسعه خودش عبور کرده و نهادهای مخصوص برای اجرای دقیق این برنامه توسعه طراحی کرده است که ارزیابی های ما از این فعالیت ها نتایج درخشانی را نشان می دهد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

وی در تشریح نتایج فعالیت های پژوهشگاه اظهار کرد: رشد شاخص تولید علم از پایان سال ۹۲ سه برابر شده یعنی شش دهم تولید سرانه علم نزدیک به سه برابر افزایش داشته است، طرح های مصوب پژوهشی ما ۸۰ درصد رشد داشته. همچنین کارگروه های تخصصی مجموعه از مجاری کاربردی سازی علوم انسانی و مردمی‌سازی فعالیت های شایانی داشته است، ضمن اینکه کارگاه هایی که برگزار می شود وظیفه دارند تا مخاطبان را به خوبی جذب کنند. از سوی دیگر بیش از ۸۰ درصد در اجرای طرح ها رشد داشته ایم.

قبادی با بیان اینکه پژوهشگاه می خواهد رویکرد هم افزایانه ای را با نهادهای علوم انسانی داشته باشد، گفت: پژوهشگاه طرح های ملی جامعی را برای نخستین بار در تاریخ فعالیت خود اجرا کرد، ضمن اینکه تلاش کرده ایم هِرم تخصصی نیروی انتظامی پژوهشگاه را به سوی شاخص مندی سوق دهیم، مسئله دیگر توجه پژوهشگاه به کیفیت پژوهش است که در راستای ارتقاء و کیفیت پژوهشگاه به دنبال مسئله‌مندسازی پژوهش ها هستیم.

رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تصریح کرد: عرضه خروجی فعالیت های پژوهشگاه در سطح ملی و خارج سازی آن از کتاب و مقاله به صورت صرف و وارد شدن به فضای مجازی از اهداف دیگر این مجموعه است، اکنون در کنار پرتال پژوهشگاه در کل محیط گوگل، قطب علوم انسانی به زبان فارسی در سراسر جهان به حساب می آییم و مسئله این است که فعالیت در این راستا به اندازه ای گسترده بوده است که حتی در کل خاورمیانه و منطقه محیط زبان فارسی ارایه مطالب علوم انسانی بیشتر از این پرتال نیست و مراجعه ندارد. ما گاهی تا ۱۷ هزار نظر هم برای مطالب داشته ایم.

وی ادامه داد: این مجموعه تلاش می کند تلاش آکادمیک را رعایت کند و فضای گفت وگو برای نخبگان علوم انسانی را به ویژه از طریق طرح جامع علوم انسانی فراهم کند که از سال بعد شاهد دستاوردهای بیشتری از آن خواهیم بود.

همچنین در ادامه این نشست، حجت الاسلام علم الهدی، معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در سخنانی اظهار کرد: در سال های گذشته روز پژوهش در این مجموعه در قالب یک مراسم بزرگداشت و تقدیر بود اما در چند سال اخیر تحولی اتفاق افتاده است و هفته پژوهش برنامه های مستقلی دارد و ما با یک برنامه متفاوت مواجه هستیم.

علم الهدی تاکید کرد: طی سه روز از تاریخ بیست و پنجم تا بیست و هفتم آذرماه در دو نوبت صبح و عصر برنامه های علمی و پژوهشی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می شود. هفته پژوهش برای ما یک نقطه عطف برای شروع فعالیت های جدید در سال پژوهشی به حساب می آید. امسال در هفته پژوهش دو تن از معاونان رییس جمهور در پژوهشگاه سخنرانی خواهند کرد. همچنین، استادان حوزه علوم انسانی نیز حضور به هم رسانیده و سخنرانی می کنند.

معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان اینکه در برنامه هفته پژوهش امسال همه پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی پژوهشگاه حضور خواهند داشت و از برنامه خودشان و آنچه که اجرا کرده اند گزارشی را ارائه می کنند، افزود: همچنین، طی این برنامه پژوهشکده ها به ارائه برنامه های آینده خود به ویژه پنج سال آتی می پردازند و به نوعی معرفی خاصی نسبت به پژوهشکده ها طی این مراسم صورت می گیرد ضمن اینکه سه پنل را در هفته پژوهش امسال طراحی کرده ایم که با حضور پنج تن از اعضای هیئت علمی پژوهشگاه و برخی اساتید از خارج از مجموعه در قالب پنل ها ارائه می شود.

اجرای برنامه ها با شعار «علوم انسانی، مسئله مندی، تولید و اشتغال»

علم الهدی اظهار کرد: مسئله مندی در پژوهش های علوم انسانی یکی از مسائلی است که ذیل این برنامه مورد توجه قرار می گیرد، امسال شعار پژوهشگاه در این هفته «علوم انسانی، مسئله مندی، تولید و اشتغال» نام گرفته که از صحبت های مقام معظم رهبری منبعث شده است و این شعار اقدامی در راستای منویات ایشان است و نامگذاری این هفته و فعالیت هایی که در آن انجام می شود در راستای تحقق منویات ایشان است، بنابراین، با این شعار یعنی ما معتقدیم که چنانچه در پژوهشگاه علوم انسانی رویکرد مسئله مندی داشته باشیم توسعه،‌ تولید و افزایش سطح اشتغال را خواهیم داشت.

وی گفت: مسئله مندی در پژوهش های علوم انسانی عنوان پنل اول، کاربردی‌سازی علوم انسانی (مسائل و مشکلات کاربردی سازی طرح های پژوهشی) عنوان پنل سوم، چالش های ارتقای کیفی علوم انسانی (نقد آیین نامه ارتقا) عنوان پنل سوم این همایش است.

وی در تشریح برنامه های پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در هفته پژوهش به اعطای هدایا و تقدیر از ۱۲ نفر از اعضای هیئت علمی که دارای بهترین کارنامه پژوهشی از آذر ۹۵ تا آذر ۹۶ باشند، اشاره کرد و افزود: همچنین به پنج نفر از کارشناسان برجسته حوزه پژوهش نیز جوایزی اهدا می شود. در مورد بحث شناسایی این افراد و به دست آوردن رتبه علمی ستاد هفته پژوهش مدتهاست که کار خود را آغاز و بررسی های خود را شروع کرده است.

معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در پایان یادآور شد: همچنین، روز ۲۷ آذرماه که مصادف با روز «وحدت حوزه و دانشگاه» است، برنامه ای را تدارک دیده ایم که شامل کرسی مطهری پژوهی است و با هدف معرفی ویژگی ها و اضلاع شخصیتی شهید مطهری به عنوان یک الگو از عالمِ اسلامیِ دردمند و مسئله شناس جامعه طراحی شده که کارهای مربوط به تحقق برگزاری این کرسی ذیل ماه های گذشته با همکاری بنیاد شهید مطهری و خانواده ایشان به سرانجام رسید.

این گزارش می افزاید: در ادامه این نشست، دکتر جان الله کریمی مطهر، رییس دبیرخانه شورای متون و کتب علوم انسانی و همچنین دبیر علمی نخستین جشنواره «بررسی کتب علوم انسانی دانشگاه های کشور» نیز طی سخنانی اظهار کرد: شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی بیش از ۲۲ سال است که در پژوهشگاه فعالیت دارد و از مشارکت اساتید مختلف علوم انسانی برخوردار است.

وی ادامه داد: این شورا از آغاز فعالیت ها، سیاست های خود را در راستای رشد تفکر نقد در سطح دانشگاه ها تعریف کرد و اکنون نیز همان روال را ادامه می دهد لذا اهداف و سیاست های شورا بر نقد متون درسی و دانشگاهی پایدار است.

کریمی مطهر با بیان اینکه این برنامه ها نتیجه ربع قرن فعالیت شبکه کنشگران علوم انسانی است، ابراز کرد: اولین جشنواره و همایش نقد متون و کتب علوم انسانی در این راستا در تاریخ ۳۰ آذر برگزار می شود و اکنون حدود ۱۰۰ مقاله در محورهای مختلف را که اعلام کرده ایم، دبیرخانه دریافت کرده است.

وی ادامه داد: این همایش بازخوانی و بازشناسی از فعالیت های ۲۲ ساله شورا است که در حوزه نقد انجام شده و سعی کرده فرهنگ نقد را در محیط های علمی جا بیندازد و بتواند به توسعه و رشد تفکر انتقادی در فضای دانشگاه کمک کند، لذا همانطور که گفتم ۱۰۰ مقاله از ۴۰ دانشگاه و مراکز علمی به سامانه همایش ارایه شده است.

وی در پایان گفت: همچنین در این همایش از نقدهای برتر در طول ۲۲ سال گذشته تجلیل شده و مقالات برتر این همایش در پژوهش نامه های ما منتشر می شود.

انتهای پیام/

کد خبر : 58176
تاريخ ثبت خبر : 22 آذر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 09:58
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)