| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

فردا در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛


کتاب «فلسفه فرهنگ» نقد و بررسی می‌شود

نشست نقد و بررسی کتاب فلسفه فرهنگ در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، به همت گروه فرهنگ پژوهی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نشست نقد و بررسی کتاب «فلسفه فرهنگ» برگزار می شود.

در این نشست علی اصغر مصلح استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی و نویسنده اثر و حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم و مهدی جمشیدی اعضای هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتقدان کتاب حضور دارند.

این نشست دوشنبه ۱۳ آذرماه از ساعت ۱۵ تا ۱۷ به نشانی خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر، کوچه دوم (پژوهشگاه)، شماره دو برگزار می شود.

علی اصغر مصلح در یادداشتی که با عنوان «درباره این دفتر» در کتاب آورده، درباره نگارش کتاب فلسفه فرهنگ گفته است: «پژوهش من درباره فرهنگ و فلسفه میان فرهنگی، از حدود سال ۱۳۸۴ آغاز شد. در همین مسیر در چند سال اخیر درسی با عنوان فلسفه فرهنگ در دانشگاه‌های علامه طباطبایی و تهران عرضه شد. مباحث این دفتر، ابتدا بین چند گروه از دانشجویان به بحث گذاشته شده است و اکنون صورت کتاب پیدا می‌کند. امیدوارم انتشار این مجموعه درآمدی بر پژوهش‌های اساسی‌تر درباره‌ی فرهنگ و سپس افزایش توان فرهنگ ایرانی برای رسیدن به خودآگاهی و درک عمیق‌تر فرهنگ معاصر و ایجاد ارتباط غنی‌تر باسایر فرهنگ‌ها باشد.» این کتاب دارای هفت فصل با عناوین «مباحث نظری فرهنگ»، «فیلسوفان فرهنگ»، «فلسفه‌ی فرهنگ در تمدن اسلامی»، «فرهنگ و دیگر حوزه‌ها»، «مسایل فرهنگی عالم معاصر»، «آینده‌ی فرهنگ» و «چشم‌انداز‌هایی برای تفکر درباره‌ی فرهنگ» است. در پایان نیز کتابنامه و نمایه اشخاص و مکان‌ها و نمایه اصطلاحات آمده است. فلسفه فرهنگ، تفکر فلسفی درباره‌ی فرهنگ و عناصر و مقولات آن است. این گونه تفکر بر سنت‌های فلسفی گذشته تکیه می‌کند و سعی بر داد و ستد با مجموعه علومی دارد که به فرهنگ پژوهی مشغول‌اند. وجه انتقادی فلسفه فرهنگ، آن را به مسایل زمانه پیوند می‌دهد و آن را به کوششی برای بهبود زندگی و فرهنگ تبدیل می‌کند. این کتاب را انتشارت «علمی» منتشر کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 57419
تاريخ ثبت خبر : 12 آذر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:14
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)