| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:


طبقه‌بندی اندیشه‌های مقام معظم رهبری درباره علوم انسانی تمدن‌ساز

مقاله الگوی طبقه بندی اندیشه‌های مقام معظم رهبری پیرامون علوم انسانی تمدن ساز توسط حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی در همایش چیستی و چگونگی تحول در علوم انسانی از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای ارائه شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی پژوهشگر فرهنگستان علوم اسلامی قم در ارائه مقاله خود با عنوان الگوی طبقه بندی اندیشه‌های مقام معظم رهبری پیرامون علوم انسانی تمدن ساز در همایش چیستی و چگونگی تحول در علوم انسانی از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای که ۲۴ و ۲۵ آبان ماه در دانشگاه شیراز برگزار شد، گفت: در اندیشه مقام معظم رهبری، هدف انقلاب اسلامى، ایجاد تمدن نوین اسلامى است و تولید علوم انسانی – اسلامی از استلزامات اصلی آن است. از این رو ایشان طی سالهای اخیر و به مناسبتهای مختلف، «مفاهیم، موضوعات و راهکارهای» مهمی را در این زمینه مطرح فرموده اند که مورد استقبال اندیشمندان قرارگرفته است.

وی افزود: برای عملیاتی نمودن این اندیشه و سامان بخشیدن به نظرات تمدنی همسو بر محور آن، طبقه بندی و قبل از آن الگویی برای طبقه بندی، ضرورتی غیر قابل انکار است. الگوی طبقه بندی علاوه بر اینکه زمینه عملیاتی شدن یک اندیشه را فراهم می‌کند، با وزن دهی و ارزش گذاری موضوعات، فضای روشنی از همه‌ی متغیرهای مورد نیاز را فراهم می‌کند و در نهایت، انسجام بخشِ«تصمیم سازی ها، تصمیم گیری‌ها و شیوه‌های اجرایی» برای طراحی و مهندسی یک تمدن بزرگ است.

این محقق و نویسنده کشورمان اظهارداشت: بر اساس الگوی پیشنهادی در این مقاله، ضمن مدیریت پذیر دانستن تولید علم و غیر قابل انفکاک دانستن اجزای تشکیل دهنده آن، عناصر و متغیرهای تولید علوم انسانی تمدن ساز را در سه بعد اصلی؛ «محتوا، برنامه، سازمان» طبقه بندی کرده و برای هر کدام زیر بخش‌های اصلی و فرعی تعریف می‌کند و معتقد است این طبقه بندی برای تنظیم و عملیاتی نمودن اندیشه‌های مقام معظم رهبری از جامعیت برخورد دار است.

وی با اشاره به ایتکه مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای «دام ظله» در موضوع تمدن اسلامی به مطالب مهمی پرداخته اند که مهمترین آنها مسئله تولید علوم انسانی و اسلامی است، گفت: بیانات ایشان به عنوان پرچم­دار نظام اسلامی در زمان غیبت ولی عصر(عج) در قدم نخست باید خوب فهم شود و سپس برای عملیاتی شدن آن برنامه‌ریزی و سازماندهی متناسب انجام گیرد. البته برای عملیاتی نمودن این رهنمودها که بدون شک بر عهده نخبگان حوزه، دانشگاه و دولت است، نباید دچار فرسایش زمانی شد، چنانکه نباید در اجرای آن شتاب زده عمل کرد. همچنین نبایستی مبتلا به نگاه بخشی و جزئی نگری شد. هم فهم و قضاوت صحیح و هم نگاه منظومه ای و همه جانبه و هم عملیاتی نمودن کلام ایشان در گرو طبقه بندی و قبل از آن داشتن الگویی برای طبقه بندی است.  

عابدی در ادامه سخنانش اظهارداشت: یک الگوی منطقی و قوی می‌تواند، تمامی نقاط روشن و تاریک یک موضوع را نشان داده و مسیر تبدیل اندیشه را به محصول مشخص کند. با الگو می‌توان به جامع نگری نسبت به همه­ی متغیرهای مؤثر و انسجام بخشی آنها و ساده سازی روابط پیچیده و حاکم بر موضوع در لایه­های مختلف و درنهایت به تفاهم بین مهندسین، برنامه ریزان و مدیران اجرائی رسید. الگوی طبقه بندی علاوه براینکه زمینه عملیاتی شدن اندیشه‌های معظم له و سامان بخشیدن به نظرات تمدنی همسو را فراهم می‌کند، با وزن دهی و ارزش‌گذاری بین موضوعات، زیرساخت برنامه ریزی و سازماندهی را نیز فراهم کرده و در نهایت، انسجام بخشِ«تصمیم سازی ها، تصمیم گیری‌ها و شیوه‌های اجرایی» برای طراحی و مهندسی یک انقلاب علمی و یک تمدن بزرگ است.

وی تأکید کرد: هدف اصلی این مقاله، ارائه الگویی برای طبقه بندی اندیشه های مقام معظم رهبری در تولید علوم انسانی اسلامی  تمدن ساز بود. این الگو بر سه بعد «محتوی، برنامه و سازمان» و هر بعد بر سه مولفه «علوم اسلامی، علوم انسانی اسلامی، علوم تجربی»، «سیاست گذاری،  بازخوردگیری و عملیاتی سازی» و «سازماندهی،کنترل و نظارت و برنامه ریزی» استوار است. امکان گسترش منطقی آن نیز وجود دارد.

وی افزود: این الگوی نقاط «محوری ،  فرعی و تبعی» تولید علوم  را مشخص و مسیر تبدیل یک اندیشه به محصول را روشن می کند، ضمن اینکه وزن و ارزش هر کدام از متغییرها را برای مهندسین، برنامه ریزان و مدیران اجرائی همسو با تمدن اسلامی، تبیین می کند. در هر قسمت  به عنوان نمونه، به بعضی از سخنان مقام معظم رهبری نیز اشاره شده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 56732
تاريخ ثبت خبر : 29 آبان 1396
ساعت بارگزاری خبر : 13:20
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)