| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:


اختتامیه همایش تحول در علوم انسانی از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای

پس از دو روز بحث و تبادل نظر اندیشمندان و اساتید حوزه و دانشگاه، نخستین همایش ملی چیستی و چگونگی تحول در علوم انسانی از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای عصر امروز پنج شنبه 25 آبان در دانشگاه شیراز به كار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، مراسم اختتامیه نخستین همایش ملی چیستی و چگونگی تحول در علوم انسانی از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای عصر امروز پنج شنبه ۲۵ آبان در دانشگاه شیراز برگزار شد.
این آئین با حضور آیت الله دکتر احمد بهشتی نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری، آیت الله دکتر کلانتری نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری واستاد دانشگاه شیراز، دکتر گشتاسبی سرپرست دانشگاه شیراز و جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه، پژوهشگران، محققان ، طلاب و دانشجویانی از سراسر کشور ‌در تالار حکمت دانشگاه شیراز ترتیب یافت.
در این مراسم از کتاب چشم انداز تحول علوم انسانی از منظر آیت الله خامنه ای تالیف دکتر محسن جاجرمی زاده و دکتر علیرضا فارسی نژاد، کتاب واقعیت و روش تبیین کنش انسانی در چهارچوب فلسفه اسلامی نوشته‌ دکتر عطاءالله رفیعی آتانی و کتاب منظومه فکری حضرت آیت الله خامنه ای اثر جمعی از پژوهشگران و دکتر عبدالحسین خسروپناه رونمایی شد.
دکتر سید سعید زاهد زاهدانی، استاد جامعه شناسی دانشگاه شیراز و دبیر علمی نخستین همایش ملی چیستی و چگونگی تحول در علوم انسانی از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای، گفت: در این همایش دو روزه از بین ۴۰ مقاله برگزیده، ۱۱ مقاله ارائه گردید و ۷ کرسی نظریه پردازی، ۲ میزگرد، ۶ نشست هم اندیشی و ۶ کارگاه آموزشی نیز برگزار شد.
وی افزود : برنامه های این همایش به گونه ای تنظیم شده بود که صاحب نظران بتوانند حاصل اندیشه و پژوهش خویش را در قالبهای متنوع عرضه نمایند.
دکتر زاهد خاطرنشان کرد: این همایش ها دوسالانه است و سال ۱۳۹۸ همایش بعدی در دانشگاه شیراز برگزار می شود.
وی افزود: آثار و تالیفهای مرتبط با تحول در علوم انسانی به عنوان مرکز اسناد در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گردآوری می شود.
آیت الله دکتر احمد بهشتی، رئیس کرسی علوم عقلی شورای عالی انقلاب فرهنگی و نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری، دیگر سخنران مراسم اختتامیه نخستین همایش ملی چیستی و چگونگی تحول در علوم انسانی از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای بود.
وی اظهارداشت: برای در تحول در علوم انسانی چاره ای جز ایجاد تحول در جهان بینی نداریم.
آیت الله دکتر احمد بهشتی ادامه داد: جهان بینی مبنای تفکر است و جهان بینی مطلوب و ایده آل، همان جهان بینی توحیدی و الهی است.
رئیس کرسی علوم عقلی شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: هر ایدئولوژی یک مبنای عقیدتی دارد که بر اساس آن عمل صورت می گیرد و اگر جهان بینی مادی باشد، ایدئولوژی هم مادی می شود و شخص در همان مسیر حرکت می کند.
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری گفت: نمی توان انتظار داشت از دل یک جهان بینی مشرکانه، ایدئولوژی الهی و توحیدی برخیزد.
آیت الله دکتر احمد بهشتی، بر لزوم الهی بودن جهان بینی تاکید و بیان کرد: از جهان بینی ناب و خالص، علم توحیدی تولید می شود.
وی با طرح این پرسش که آیا علم و سیاست باید دینی شود یا دین باید سیاسی و یا علمی شود، اظهار داشت: جمله سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ماست، درست نیست و احتمالا مرحوم آیت الله سیدحسن مدرس متناسب با شرایط خاص دوران خود این سخن را بیان کرده است.
رئیس کرسی علوم عقلی شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: سیاست، علم، فلسفه و عقل باید تابع دین باشد در غیر این صورت مشکلات و گرفتاری هایی به وجود خواهد آمد.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه، علوم انسانی باید بر اساس جهان بینی صحیح ، دینی شود، اظهار امیدواری کرد: تحول در علوم انسانی با پیروی از منویات رهبر معظم انقلاب محقق شود و مباحثی که پیرامون این تحول مطرح شده به نتایح ارزشمندی منتج شود.
آیت الله دکتر علی اکبر کلانتری، نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری هم اظهار داشت: اسلام به عنوان یک دین کامل به همه عرصه های زندگی انسان توجه دارد و با تدبر در آیات قرآن و منابع دینی می توان پاسخ مناسب را برای نیازهای بشر، استخراج و استنباط کرد.
وی تصریح کرد: عمده علوم انسانی رایج در کشورمان ترجمه ای، غیربومی و وارداتی است و نمی تواند جوابگوی نیازهای امروز جامعه ما باشد.
استاد دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز گفت: در حال حاضرعلوم انسانی، هم از لحاظ مبانی و جهان بینی و هم از لحاظ پیش فرضهای فکری و عقیدتی، برای جهان غرب تنظیم شده و ما نیازمند آن هستیم که متناسب با نیازهایمان و بر اساس فرهنگ غنی خودمان با بهره گیری از منابع قرآن و سنت و عقل، علوم انسانی ایجاد کنیم.
هادی پژوهش، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس هم در مراسم اختتامیه نخستین همایش ملی چیستی و چگونگی تحول در علوم انسانی از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای در دانشگاه شیراز بیان داشت: غرب به دنبال آن است که با بهره گیری از تکنولوژی های ارتباطی، فرهنگ و تفکر خود را بر کل دنیا حاکم سازد و بنابراین ضوری است که اندیشمندان حوزه و دانشگاه تلاش نمایند تا متناسب با فرهنگ، هویت ، شان و جایگاه ایران اسلامی به تولید علم بپردازند.
دکتر محمدعلی گودرزی، استاد بخش روان شناسی بالینی و عضو پژوهشکده تحول و ارتقاء علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه شیراز هم در این مراسم به ارائه مقاله ای با عنوان بررسی انتقادی رویکردهای تجربه گرایی، عقلگرایی و اراده گرایی در تولید علوم انسانی اسلامی و طرح مقدماتی نظریه مدیریتی نفس پرداخت.
دکتر محمدجواد دهقانی،‌ رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) نیز ضمن معرفی فعالیتها و اقدامات این مرکز گفت: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) پس از ISI وScopus ، سومین پایگاه استنادی جهان به شمار می رود.
وی ادامه داد: حدود ۹۵ درصد مقالت علوم انسانی کشور در ISC ثبت می شود و هم اکنون ۳۲ درصد مدارک موجود در ISC مربوط به علوم انسانی است.
گفتنی است در صبح دومین روز از همایش ملی چیستی و چگونگی تحول در علوم انسانی از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای کرسی های علمی ترویجی با عناوین نقشه راه تحول در علوم انسانی؛ تبیین فلسفی انقلاب اسلامی از منظر حکمت متعالیه؛ الزامات تولید شبکه علوم اسلامی؛ روش شناسی علوم و علوم انسانی و تبیین کنش انسانی در چارچوب حکمت صدرایی کارگاه با موضوعات: روش تحقیق از دیدگاه فرهنگستان علوم اسلامی و کاربرد فرهنگ نامه قرآن در علوم انسانی و هم اندیشی درخصوص: تبیین نقشه جامع مدیریت اسلامی و تبیین عدم پاسخگویی و کارآمدی الگوها و مدلهای رایج توسعه سیاسی در حل مسائل جامعه ایران اسلامی اجرا گردید.
همچنین مقاله هایی با عناوین: نقش اخلاق در تولید علم و نظریه‌پردازی؛ بررسی تطبیقی تجارب دینی و عرفانی از منظر عرفا و روانشناسان؛ الگوی طبقه بندی اندیشه‌های مقام معظم رهبری پیرامون علوم انسانی تمدن ساز؛ شبکه اسلامی تحقیقات و تولید علوم انسانی اسلامی از دیدگاه فرهنگستان علوم اسلامی؛ ناتوانی فلسفه صدرایی از تحلیل مسأله «نسبت بین وحدت و کثرت» در مقام فلسفه علوم انسانی اسلامی؛ تلاشی برای روش شناسی تولید علوم انسانی اسلامی و بررسی نقش علوم انسانی در علوم تجربی براساس فرهنگ اسلامی ایرانی با تکیه بردانش پزشکی ارائه شد.

انتهای پیام

کد خبر : 56520
تاريخ ثبت خبر : 25 آبان 1396
ساعت بارگزاری خبر : 21:51
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)