| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی مقاله؛


ویژگی‌های فلسفه و نسبت آن با علوم

آیت الله جوادی آملی مقاله ای با عنوان «ویژگی‌های فلسفه و نسبت آن با علوم» نگاشته است که نشان دهنده این است که فلسفه به لحاظ برخورداری از ثبات و کلیت و اطلاق، ترازوی حق و باطل و صدق و کذب علوم دیگر است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیل طلیعه، آیت الله جوادی آملی مقاله ای با عنوان «ویژگی‌های فلسفه و نسبت آن با علوم» نگاشته است که چکیده آن در ادامه می آید:

چکیده:

نوشتار حاضر، از ویژگی‌های فلسفه و نسبت آن با علوم دیگر سخن می‌گوید و بر آن است که اولا فلسفه امام و پیشوای سایر دانش‌ها است و ثانیا فلسفه الهی جهان‌بینی ویژه‌ای است که قضا ایای ممکن را ضروری و قضایای ضروری را به قضایای ازلی که اصلی‌ترین مبادی معرفتی‌اند و بدون آنها راهی به سوی حقیقت نیست منتهی می‌کند.
این نوشتار نشان می‌دهد که فلسفه به لحاظ برخورداری از ثبات و کلیت و اطلاق، ترازوی حق و باطل و صدق و کذب علوم دیگر است. بر این اساس الهی و یا الحادی بودن دیگر علوم بستگی به فلسفه‌ای دارد که آن علوم بدان تعلق دارند.
بدین ترتیب اگر فلسفه الهی باشد همه علوم در پرتو آن الهی و دینی می‌شوند؛ زیرا همه موجودات ـ اعم از مادی و مجرد و حقیقی و اعتباری ـ مخلوق پروردگارند و صحنه هستی ساحت خلقت الهی است که معلوم انسان نیز هست و علم انسان چیزی جز شرح و تفسیر آن مخلوق نیست.در ادامه این نوشتار نکاتی درباره فلسفه اسلامی به عنوان دانشی الهی و دینی در برابر الحادی و غیردینی آمده است.  

علاقه مندان می توانند متن کامل این مقاله را در اینجا ملاحظه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 56253
تاريخ ثبت خبر : 29 آبان 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:24
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)