| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


بررسی و تحلیل دیدگاه‌های علامه طباطبایی پیرامون تدبر در قرآن

پایان‌نامه کارشناسی ارشد «بررسی و تحلیل دیدگاه‌های علامه طباطبایی(ره) پیرامون تدبر در قرآن» توسط مهدی خیراندیش نگاشته شده و عباس مصلایی پور، استاد راهنما و کامران ایزدی مبارکه، استاد مشاور این پایان‌نامه در سال 1392 بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد «بررسی و تحلیل دیدگاه‌های علامه طباطبایی(ره) پیرامون تدبر در قرآن» توسط مهدی خیراندیش نگاشته شده است.

عباس مصلایی پور، استاد راهنما و کامران ایزدی مبارکه، استاد مشاور این پایان‌نامه در سال ۱۳۹۲ بودند.

چکیده:

تدبر در قرآن به‌عنوان بهترین شیوه استفاده از کتاب آسمانی اسلام و برداشت از آیات الهی، روشی اصیل و ریشه‌دار در سنت معصومین(ع) است.
امری همگانی و عمومی که انسان را در فهم و دستیابی حقایق قرآنی و ظهور آن‌ها در زندگانی او مساعدت می‌نماید. متأسفانه علی‌رغم اهمیت و جایگاه تدبر در قرآن سال‌ها بود که این امر کمتر موردتوجه و عنایت علمای اسلامی واقع‌شده بود تا اینکه فردی از سلاله پاک پیامبر(ص) اقدام به احیای این عمل نمود.
علامه طباطبائی(ره) با الگو گرفتن از سبک تدبری معصومین(ع) در تفسیر گران‌قدر المیزان احیاگر سبکی شد که در سال‌های متمادی کمتر موردتوجه واقع‌شده بود.
این تحقیق که در سه فصل تنظیم‌شده، در پی آن است که با معرفی روش‌های تدبری علامه طباطبایی(ره) به بررسی و تحلیل موضوع تدبر در قرآن از منظر او بپردازد.
فصل اول که با عنوان کلیات به بررسی معانی لغوی و اصطلاحی واژه تدبر و دیگر واژگان نزدیک به آن و نیز به بررسی آراء و نظرات علمای امامیه و اهل سنت در مورد تدبر در قرآن و بیان تفاوت‌های دیدگاه علامه طباطبایی(ره) اختصاص دارد.
 فصل دوم پایان‌نامه پیرامون جایگاه و اهمیت تدبر در قرآن در منظر علامه طباطبایی(ره) است که دربرگیرنده مطالبی همچون شرایط و لوازم تدبر، موانع تدبر در قرآن و نتایج تدبر در قرآن است.
در فصل سوم که درواقع اصلی‌ترین بخش این تحقیق است، نگارنده با اشاره به سه محور اساسی، استفاده از آیات متناظر، استفاده از سیاق آیات و کشف موضوعات خاص هر سوره به معرفی روش‌ها و شیوه‌های تدبر در قرآن از دیدگاه علامه طباطبایی(ره) پرداخته است.

انتهای پیام/

کد خبر : 56180
تاريخ ثبت خبر : 24 آبان 1396
ساعت بارگزاری خبر : 08:55
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)