| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

غلامرضا بهروزی لک:


رشته آینده‌پژوهی اسلامی راه‌اندازی شود/مهدویت؛ راهبرد مدیریت آینده

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه تنها مبانی قرآنی و روایی می‌تواند برنامه سعادت دنیا و آخرت ما را تامین کند گفت: حوزه نیازمند ایجاد رشته آینده‌پژوهی اسلامی است وگرنه آینده‌پژوهی سکولار ابتدای بدبختی جامعه است.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا بهروزی‌لک، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ۲۹ مهرماه در اولین گردهمایی استادان و فارغ‌التحصیلان مرکز تخصصی مهدویت گفت: باید اندیشه مهدویت را از باور انتزاعی وارد باور عمومی مردم و زندگی آنان کنیم و جامعه را مبتنی بر این مسئله بازسازی و توسعه دهیم.

وی با بیان اینکه مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت قصد دارد برنامه ۴۰ _ ۵۰ سال آینده کشور را تدوین کند اظهار کرد: ما اگر نتوانیم برنامه اداره کشور را براساس مهدویت بنیان بگذاریم نخواهیم توانست بهره لازم را ببریم زیرا برای برنامه‌ریزی باید الگو بگیریم و این الگو از آیات و روایات به دست خواهد آمد.

بهروزی‌لک با بیان اینکه کارآمدسازی نظام اسلامی از مسایل مهم نظام است و عدم موفقیت در آن سبب سرخوردگی مردم می‌شود تصریح کرد:  اسلام اگرچه جهان‌شمول است ولی در شهر مدینه که شهر کوچکی بوده پیاده شده و باید برای امروز زندگی مردم با استفاده از مبانی آن دوره الگو ارایه دهیم.

این استاد حوزه بیان کرد: الان زندان‌های کشورهای اسکاندیناوی مانند هتل است و گرچه این کشورها رفاه اجتماعی را بهتر از ما دنبال کرده‌اند ولی از درون تهی هستند زیرا فرهنگ آنان مبتنی بر اصول و مبانی وحیانی نیست ولی ما که معتقد به مبانی ایمانی هستیم باید برنامه خوبی هم برای سعادت بشر در  دنیا و آخرت ارایه کنیم.

بهروزی‌لک عنوان کرد: اینکه مهدویت چگونه باید به درد امروز بخورد نیازمند آینده‌پژوهی است زیرا اگر آینده‌پژوهی ما سکولار باشد اول بدبختی ما خواهد بود؛ باید آینده‌پژوهی اسلامی داشته باشیم تا از تفکرات التقاطی جلوگیری شود و حوزه اولی‌ترین فضا برای این مسئله است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: ما هنوز در قم رشته آینده‌پژوهی را نداریم و برای المصطفی نیز ناکام مانده است این در حالی است که در برخی دانشگاه‌ها تا مقطع دکتری آن نیز انجام شده است البته مدیر حوزه  فردی معتقد به این مسئله است.

بهروزی‌لک با بیان اینکه ما نظام تشکیل داده و امورات مردم را هم اداره می کنیم ولی حکومت ما باید به یاد و نام امام زمان حکومت کند عنوان کرد: سند ۲۰۳۰، توسط برخی کارشناسان در بدنه کشور امضاء شد و بنا بود برنامه آینده ما را رقم بزند؛ این در حالی است که دولت کریمه که ما از آن سخن می‌گوییم باید الهام‌بخش در اداره کشور باشد از این رو باید حوزویان در کنار یکدیگر در این زمینه به بحث و تدوین نقشه راه بپردازند.

وی عنوان کرد: اسلام به ما مبادی و مبانی را داده و مسیر و راه درست و غلط و اصول و قواعد حرکت اجتماعی را برای ما بیان کرده است و باید این نقشه راه را براساس همین مبانی یعنی آینده‌پژوهی اسلامی تدوین کنیم.

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه یکی از رشته‌های ضروری برای مهدویت، آینده‌پژوهی است گفت: البته ما در گذشته بنا داشتیم در حوزه علمیه، انجمن مهدویت‌پژوهی راه بیندازیم ولی نیروهای لازم را نداشتیم ولی امروز شرایط آن فراهم شده است و برای آینده‌پژوهی نیز فضای مناسبی ایجاد شده و می‌توان آن را ایجاد کرد.

این استاد و محقق حوزه علمیه با تاکید بر اینکه باید سطح سه و چهار آینده‌پژوهی راه بیفتد ادامه داد: آینده جامعه منتظر از شقوق مهدویت‌پژوهی است  و میان این دو تفاوت قابل ملاحظه وجود دارد بنابراین باید نیروهای لازم را تربیت کنیم تا حوزه منقلب شود و پیشگویی امام صادق(ع) برای آخرالزمان قم و صدور علم از قم به اقصی نقاط عالم محقق شود.

وی با اشاره به نسبت آینده‌پژوهی و مدیریت راهبردی بیان کرد: مدل راهبردی، تنها دغدغه ایجاد راهبرد دارد ولی آینده‌پژوهی در مورد تکنیک‌های کشف آینده در مقوله فرهنگ و تمدن و فرهنگ دینی سخن می‌گوید.

همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین رحیم کارگر، مسئول برگزاری این اجلاسیه گفت: از هفته آینده دوره ویژه آینده‌پژوهی در مرکز تخصصی مهدویت و با حضور علاقه‌مندان برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه تشکل فارغ‌التحصیلان مرکز مهدویت با هدف تولید راهبردهای مشترک و اتخاذ موضع و همفکری و تبادل آراء و اندیشه ها ایجاد خواهد شد عنوان کرد: باید پرچمداری آینده‌پژوهی را مرکز تخصصی مهدویت بر عهده بگیرد زیرا ما آینده‌پژوهی مبتنی بر مهدویت لازم داریم و آینده‌پژوهی در خدمت مهدویت و مبارزه با چالش‌های آن را لازم داریم.

وی تاکید کرد: باید این مرکز آینده‌پژوهی قرآنی را عهده‌دار شود و این مرکز باید در این مسئله همت لازم را به کار بگیرد البته مراکز مختلف در این زمینه کارهایی شروع کرده‌اند ولی نیروی لازم را نداریم و باید از ظرفیت فارغ التحصیلان به خوبی بهره ببریم.

کارگر عنوان کرد: جریانات انحرافی را ما باید رصد کرده و فرقه‌های انحرافی را دست کم نگیریم و برای مقابله فکری با آنان تلاش لازم را داشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر : 55031
تاريخ ثبت خبر : 1 آبان 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:00
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)