| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

حجت‌الاسلام خسروپناه:


برای شناخت افکار رهبر انقلاب، از روش منظومه‌ای استفاده کرده‌ام

گردآورنده کتاب «منظومه فکری آیت الله العظمی خامنه ای» گفت: من در این کتاب و کتاب «منظومه فکری امام خمینی(ره)» از روش منظومه ای برای شناخت افکار و عقاید این دو شخصیت برجسته معاصر استفاده کرده ام.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از مهر، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه با اشاره به این که روشهای مختلفی برای شناخت اندیشه یک متفکر وجود دارد، بیان کرد: یکی از شیوه ها، بررسی سیر تاریخی سخنان یک اندیشمند است. برای مثال گفتار امام خمینی(ره) را از سال ۱۳۴۲ تا آخرین روز حیات شان گردآوری و در یک سیر تاریخی بررسی کرده اند. قرار است با مجموعه سخنان مقام معظم رهبری هم چنین کنند.

به گفته رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، روش دیگری هم برای شناخت طرز تفکر اندیشمندان و شخصیت های برجسته وجود دارد و آن انجام پژوهشهای موضوع محور است. به این معنی که موضوعات مختلفی چون فرهنگ، سیاست و اقتصاد را مشخص کنیم و ببینیم فرد مورد نظر درباره هر موضوع، چه گفته و چگونه اندیشیده است.

حجت الاسلام خسروپناه، دکترای کلام اسلامی به این که در کتاب «منظومه فکری آیت الله خامنه ای» از روش منظومه ای برای شناخت مقام معظم رهبری بهره برده، اشاره و بیان کرد: من در این کتاب و «منظومه فکری امام خمینی» از روش منظومه ای برای شناخت افکار و عقاید این دو شخصیت برجسته معاصر استفاده کرده ام.

این نویسنده و پژوهشگر که پیش از این کتاب منظومه فکری امام خمینی(ره) نیز به قلم ایشان  نوشته شده است به توضیح روش منظومه ای پرداخت و گفت: در این روش کل اندیشه یک فرد، حول یک محور می چرخد؛ همان گونه که در منظومه شمسی، ستارگان و سیاره ها دور خورشید می گردند در ارتباط با آیت الله خامنه ای هم، آنچه محوریت دارد، اندیشه توحیدی ایشان است و افکار و عقاید دیگر، گرد این طرز تفکر می چرخد.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه در پاسخ به این که مخاطب دو کتاب «منظومه فکری امام خمینی(ره) و آیت الله خامنه ای» چه کسانی هستند بیان کرد: خواننده این کتاب، عموماً کسانی هستند که اهل مطالعه و کتاب اند اما نگاه ویژه من و پژوهشگرانی که مرا در گردآوری این دو کتاب یاری کردند به مدیران فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بوده و در گردآوری هر دو کتاب کوشیده ام تا از پیش داوری به دور باشم. برای مثال امام خمینی بر جمهوریت و اسلامیت، به یک اندازه تاکید دارند حالا اگر با پیش فرض به سراغ گفته های ایشان برویم می توانیم گفتاری را انتخاب کنیم که بیش از اسلام بر جمهوریت تکیه دارد. برعکس این مساله هم صادق است.

نویسنده کتاب «جامعه مدنی و حاکمیت مدنی» در پاسخ به این سئوال که در سالهای اخیر، مقام معظم رهبری بر سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی و همچنین پیوست فرهنگی تاکید داشته اند، شما به عنوان یک پژوهشگر تا چه اندازه شاهد نمود بیرونی این گفته ها در زندگی و رفتار مردم هستید بیان کرد: این مساله، نیاز به یک تحقیق میدانی دارد اما به طور اجمال می توان گفت که در کشور ما مسئولان سیاسی و اقتصادی، دغدغه فرهنگی ندارند و مسئولان فرهنگی با سیاست و اقتصاد بیگانه هستند در حالی که اقتصاد، سیاست و فرهنگ سه ضلع یک مثلث هستند و نمی توان این سه را جدای از یکدیگر دید.

حجت الاسلام خسروپناه با اشاره به این که مراکز فرهنگی برای ادامه فعالیت خود باید توجیه اقتصادی داشته باشند، گفت: بهتر است به اقتصاد فرهنگ هم توجه داشته باشند. در کنار تشکیلات عطیمی چون عسلویه باید مراکز و فعالیتهای فرهنگی هم وجود داشته باشد. مثل فرهنگسراها و خانه های فرهنگ.

«منظومه فکری آیت‌الله العظمی خامنه‌ای» تألیف عبدالحسین خسروپناه، امروز دوشنبه ۲۴ مهرماه و با حضور شخصیت‌هایی چون دکتر علی اکبر ولایتی، دکتر غلامعلی حدادعادل، آیت الله علی اکبر رشاد، دکتر فرهاد رهبر و دکتر علی اکبر احمدیان رونمایی می شود.

این همایش از ساعت ۱۵ الی ۱۸ در سالن همایش کتابخانه و مرکز اسناد دانشگاه آزاد اسلامی واقع بزرگراه شهید ستاری، در میدان دانشگاه، سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و دانشگاه آزاد اسلامی و با همکاری فرهنگسرای گلستان برگزار می شود.

کد خبر : 54609
تاريخ ثبت خبر : 24 مهر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 09:55
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)