| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

از سوی انجمن علمی اقتصاد اسلامی ایران؛


شماره بیستم فصلنامه «اقتصاد و بانکداری اسلامی» منتشر شد

بیستمین شماره فصلنامه «اقتصاد و بانکداری اسلامی» به همت انجمن علمی اقتصاد اسلامی ایران منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، این شماره از فصلنامه «اقتصاد و بانکداری اسلامی» حاوی ده مقاله با عناوین نقدی بر روش شناسی مباحثات بهره، به قلم سمیه رشیدیان، محمد مهدی مجاهدی موخر، امرالله امینی و علی معصومی‌نیا، تاثیر تمرکز بازار بر عملکرد سیستم بانکداری در ایران، به قلم محسن مهرآرا و پانیذ حاجی کریمیان، راهکارهای برقراری بانکداری اخلاقی در نظام بانکی ایران، نوشته حسین عیوضلو و وهاب قلیچ و بررسی آثار اقتصادی و مفاهیم فقهی عقود سه‌گانه جدید استصناع، خرید دین و مرابحه به عنوان ابزارهای نوین بانکداری اسلامی، نوشته جعفر قادری و بهنام ایزدی است.

اخلاق اسلامی و محیط کسب و کار (اخلاق کسب و کار یا کسب و کار اخلاقی)، به قلم رامین خوچیانی وکوثر سودانی، بررسی وضعیت استارت آپ‌های بانکی در حوزه خدمات نوین بانکداری (مطالعه موردی سیستم بانکداری ایران)، نوشته محمدرضا قائمی، محمدعلی دهقان دهنوی و نرجس سادات‌مرادی مشکلات اجرایی در محاسبه سود قطعی (مطالعه موردی بانک مسکن شیراز – عقد مشارکت)، نوشته سید نظام‌الدین مکیان، سید حسین‌علی دانش و نرگس جوکار کمال‌آبادی دلایل و راه‌های پیشگیری از فقر در نهج‌البلاغه، به قلم علی مهرگان و سید محمد حسن مصطفوی، تأثیر متقابل متغیرهای کلیدی اقتصاد ایران و انتشار صکوک، نوشته محمد شریف کریم، کیومرث سهیلی و مینا نعیمی و بررسی اثرگذاری متغیرهای اقتصادی بر ریسک اعتباری سیستم بانکی کشور، نوشته علی‌اکبر قلی‌زاده و فرزانه شالیاری، دیگر مقالات این شماره از فصلنامه «اقتصاد و بانکداری اسلامی» هستند.

در چکیده مقاله «دلایل و راه‌های پیشگیری از فقر در نهج‌البلاغه» به قلم علی مهرگان و سید محمد حسن مصطفوی آمده است: با وجود این­که تلاش­های زیادی برای کاهش فقر در ایران صورت گرفته ولی آمار و ارقام نشان می­‌دهد که این مشکل هنوز برطرف نشده است. بدین­ جهت در این مقاله با تاسی به نهج­‌البلاغه دلایل و راه­‌هایی که می­‌توان از فقر پیشگیری کرد مورد مطالعه قرار گرفته است.

این تحقیق نشان می­‌دهد که در نهج­‌البلاغه فقر بیش از هر چیزی به نحوه توزیع درآمد در جامعه بر می­‌گردد. و برای پیشگیری از آن، زمامداران را مسئول می­‌داند که می­‌توانند از طریق کمک به مستمندان، رسیدگی به مناطق دورافتاده (محروم)، استفاده از تخفیف و معافیت­های مالیاتی، دسترسی فقرا به زمامداران برای بازگو کردن مشکلات و… از شدت فقر بکاهند.

در بخش دیگری از این مقاله آمده است: یکی از دغدغه‌های اصلی جوامع و حکومت‌های مختلف بهبود وضعیت معیشت مردم فقیر آن جامعه و ریشه‌کن کردن فقر در جامعه و در دیدگاهی وسع‌تر که اخیرا بیشتر مورد توجه انسان‌دوستان قرار گرفته است ریشه کن کردن فقر در دنیا است. انگیزه ایجاد کننده این دغدغه از دلایل بسیاری می‌تواند از جمله نوع دوستی ذاتی انسان‌ها، حفظ بقای حکومت، دلایل مذهبی و  باورهای فرامادی سرچشمه گرفته باشد. در این میان مسلمانان با تاسی به سیره رسول اکرم و همچنین دوران خلافت امیرالمؤمنین(ع) و رسیدگی خاص ایشان به فقرا در دوران زمامداریشان و همچنین روایات مختلف رسیده از ائمه و آیات فراوان تحسین کننده بخشندگان و انفاق‌کنندگان از انگیزه خاصی برای مبارزه با فقر در جامعه خودشان برخوردار هستند.

انتهای پیام/

کد خبر : 54399
تاريخ ثبت خبر : 19 مهر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 15:17
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)