| امروز جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی کتاب؛


منظومه فکری رهبر انقلاب در موضوع «مهدویت» منتشر شد

خورشید مهدویت در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب اسلامی با عنوان «ما منتظریم» به اهتمام مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از مهر، انتظار و امید به آینده‌ اجتماعی روشن و سرشار از عدالت، امنیت و فضلیت‌ که در آن فرصتهای برابری برای رشد و کمال وجود داشته و هر کسی به فراخور تلاش و شایستگی که دارد از امکانات برخوردار باشد، همواره از آرزوهای دیرین بشـریت بوده و همه انبیای الهی به تحقق چنین آرزویی بشارت داده‌اند.

این آرزوی بزرگ در اسلام نیز به طور جدی مطرح و در آیات متعدد قرآن و سخنان رسول اعظم اسلام(ص) و اهل‌بیت معصوم (ع) او نیز نسبت به وقوع آن بشارت داده‌اند که بعدها به مهدویت مشهور شده است زیرا بر طبق احادیث معصومین، تحقق چنین امری به وسیله حـضرت مهدی(عج) از نوادگان پیامبر مکرم اسلام صورت خواهد گرفت.

با مروری بر جریانات بزرگ تاریخ این نکته به دست می‌آید که عقیده به مهدویت تنها یک باور مثبت به آینده جهان محسوب نمی‌شود بلکه علاوه بر آن، رفتارهایی را نیز با خود به همراه دارد که خروش و قیام انسانها در مقابل حاکمان ظالم خود بهترین گواه این مطلب بوده و نمونه بارز آن را در انقلاب اسلامی ایران به رهبری حـضرت امام خمینی رحمه الله علیه می‌توان مشاهده نمود به گونه‌ای که ایشان هم در انگیزه و هم در هدف، انقلاب اسلامی را در مسیر انقلاب جهانی حضرت مهدیf تبیین نمودند و پس از رحلت جانسوز ایشان نیز شاگرد برجسته و خلف صالح ایشان، حضرت امام خامنه‌ای نیز با همان عقیده مهدوی، سکان انقلاب را هدایت و رهبری می‌کنند.

ویژگی‌های ممتازی که حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای در خود جمع کرده‌اند لزوم بررسی مقوله مهدویت را از دیدگاه ایشان حتمی می‌کند زیرا ایشان نه تنها از عنوان فقیه و اسلام‌شناس برخوردار هستند بلکه مسئولیت امامت و رهبری ملت بزرگ ایران را نیز بر عهده دارند و همین امر موجب می‌شود تا حجت الاسلام والمسلمین حسن ملایی «مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم» آموزه‌ مهدویت با انبوه ریز موضوعات آن را با نگاه یک رهبر اسلام‌شناس که آوازه قدرت رهبری او جهانی شده و دوست و دشمن به آن اعتراف کرده‌اند، بازخوانی کند.

*جزئیات بیشتر کتاب مامنتظریم

حجت الاسلام والمسلمین حسن ملایی مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم با اشاره به انتشار کتاب خورشید مهدویت در منظومه فکری رهبرمعظم انقلاب اسلامی با عنوان «ما منتظریم» گفت:  این کتاب مجموعه ای از بیانات، پیام‌ها، نامه‌ها و مکتوبات حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای در حوزه معارف مهدوی است که در طی چهل سال یعنی از سالهای ۱۳۵۳ تا ۱۳۹۳ ایراد شده است.

وی بیان داشت: این کتاب پس از جستجوهای فراوان و تحمل سختی های زیادی که به خاطر عدم دسترسی به منابع مربوط به ایشان در قبل از زعامت ایشان- و به ویژه قبل از انقلاب اسلامی بوده- وجود داشته است اکنون منتشر شده است.

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم ادامه داد: این در حالی است که کتاب های محدودی که در مورد دیدگاه رهبری نگاشته شده است تنها بخش بسیار محدودی از سخنان ایشان را تحت پوشش قرار داده است.

*تنها به سخنرانی های ایام نیمه شعبان اکتفا نشده است

احمد مسعودیان مسوول انتشارات بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود نیز با اشاره به انتشار کتاب ما منتظریم از سوی این انتشارات تصریح کرد: با توجه به اینکه تدوین‌گر مطالب کتاب، دارای مدرک کارشناسی ارشد مهدویت بوده و چندین سال از طرف مرکز تخصصی مهدویت قم، تحت اشراف حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی در مراکز و مدارس مختلف، معارف مربوط به مهدویت را تدریس و کتابها و مقالات عمومی و تخصصی در مجلات مختلف، ارائه نموده است، تیترگذاری ها و انتخاب محتوا و جملات معظم له در این کتاب سعی شده است تا به صورت دقیق،‌جامع و کارشناسی باشد.

وی افزود: در تدوین این اثر، تنها به سخنرانی‌های حضرت امام خامنه‌ای در ایام نیمه شعبان اکتفا نشده است بلکه تلاش شده است تا هر نکته‌ای که ایشان در مکتوبات و دیدارها با اقشار مختلف مردم و به مناسبت های مختلف ایراد فرموده‌اند و به حوزه معارف مهدوی مربوط است استخراج شود.

مسوول انتشارات بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود ادامه داد: در تهیه این اثر، تنها از نرم افزار حدیث ولایت استفاده نشده است بلکه از تعداد زیادی از منابع معتبر استفاده گردیده است که نام آنها در پایان کتاب درج شده است.

وی بیان داشت: برخی از سخنان معظم له از متن بیانات مهدوی ایشان که تاکنون در جایی منتشر نشده ولی در دست تدوین گر بوده و در نسخه اولیه ارائه شده به مؤسسه انقلاب اسلامی  آمده بود که به صلاحدید آن مؤسسه حذف شده است.

مسعودیان اظهارداشت: تلاش شده است که عبارات معظم له تا جایی که به اصل مطلب ضرر نمی‌زند به اختصار بیان شود اما به خاطر استخراج نظام فکری-مهدوی ایشان ممکن است محتوای تعداد محدودی از فیش ها به جهت دارا بودن موضوعات متنوع مهدوی در ذیل چند عنوان آمده باشد زیرا در آن موضوعات، فیش دیگری یافت نشد.

وی گفت: برای دستیابی دقیق تر به منظومه فکری مقام معظم رهبری در حوزه مهدویت، از مطالب مهمی از سخنان دیگر معظم له که به صورت غیرمستقیم به مهدویت مرتبط بوده نیز استفاده شده است و به عنوان نمونه ایشان در جایی، مهدویت را آرمان نهایی جمهوری اسلامی معرفی و در سخنی دیگر برای رسیدن به آرمان های انقلاب اسلامی، ساخت تمدن نوین اسلامی را لازم می دانند.

مسئول انتشارات مرکز تخصصی مهدویت بیان داشت: جمع این دو فرمایش ما را به این نتیجه منطقی می رساند که منتظران حضرت مهدی(عج) در انجام وظایف اجتماعی خویش و در راستای زمینه سازی برای ظهور امام زمان(عج)، باید تمدن سازی را جزء سیاست های کلان خود محسوب نمایند.

وی خاطرنشان کرد: این کتاب، نه تنها در زمینه‌ مسائل فردی برای منتظران ظهور که برای مسئولان و مدیران در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نیز رهگشا و ایده‌آفرین خواهد بود.

*روش تهیه کتاب

علاقه مندان جهت تهیه کتاب «ما منتظریم» می توانند در قم به نشانی خیابان شهدا، کوچه آمار (۲۲)، بن بست شهید علیان پلاک ۲۶ مراجعه و در تهران به نشانی خیابان انقلاب، خیابان قدس، تقاطع خیابان ایتالیا، پلاک ۹۸ مراجعه و یا با شماره تلفن ۸۸۹۹۸۶۰۰ با پیش شماره ۰۲۱ و ۳۷۸۴۱۱۳۰ با پیش شماره ۰۲۵ تماس حاصل کنند.
انتهای پیام/

کد خبر : 52079
تاريخ ثبت خبر : 6 شهریور 1396
ساعت بارگزاری خبر : 15:32
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)