| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

یک استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد:


جلسات مناظره امام جواد(ع)؛ الگوی مناظرات علمی

یک استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تاثیر شگرف مناظره تاکید کرد: یکی از درس‌های زندگی امام جواد(ع) برای حوزه‌های علمیه امروز، برپایی جلسات مناظره در موضوعات گوناگون و با اندیشه‌های مختلف و عقاید گوناگون برای اثبات حقانیت تشیع است.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، افتخارالسادات قافله‌باشی، استاد و نویسنده حوزه و دانشگاه ضمن تسلیت سال روز شهادت حضرت جوادالائمه(ع) به القاب آن حضرت اشاره کرد و گفت: امام نهم(ع) ما شیعیان به علت جود و سخاوتمندی به جواد، به علت تقوا و ورع به تقی مشهور و ملقب بودند و مشهورترین القاب ایشان نیز همین تقی بود؛ البته این به معنای آن نیست که سایر ائمه(ع) از جود و تقوا برخوردار نیستند بلکه هر کدام از ائمه(ع) در دوره زندگانی خودشان سرآمد مردم در تقوا و پاکی و جود و سخاوتمندی بوده‌اند.

نویسنده کتاب خوب زیستن در پرتو اخلاق بیان کرد: بعد از شهادت امام رضا(ع)، مامون که از تداوم امامت امام هشتم در وجود مبارک امام جواد(ع) هراسناک بود و از ترویج فضایل امام در میان مردم و نفوذی که داشتند بیم داشت به جای تقابل از ترفند ازدواج ام‌الفضل با امام وارد شد و تلاش کرد تا از این طریق امام و رفت‌وآمد شیعیان را تحت کنترل داشته باشد؛ البته در ابتدا موفقیت چندانی به‌دست نیاورد زیر ام‌الفضل، تحت تاثیر اخلاق نیک امام از برخورد با امام پرهیز داشت.

وی ادامه داد: سرانجام با وسوسه‌های فراوان اطرافیان ام‌الفضل از جمله برادر وی از یک طرف و از طرف دیگر چون امام از این زن، فرزندی نداشت و حس حسادت نیز در وجود او شعله‌ور شده بود، تحت تاثیر این وسوسه‌ها قرار گرفت و این جنایت را رقم زد.

مولف کتاب چشمه‌های رحمانی اسلام با بیان اینکه مقام امامت موهبت الهی است که به اهل‌بیت(ع) داده شده است، تصریح کرد: خلفای عباسی تصور می‌کردند با توجه به کمی سن امام، می‌توانند از این مسئله سودجویی سیاسی برده و امامت را مخدوش کنند که البته افراد ساده‌لوح و دارای باورهای سطحی ممکن بود، تحت تاثیر تبلیغات قرار بگیرند ولی افراد زیرک و دارای اعتقاد محکم فریب این سیاست را نمی‌خوردند.

قافله‌باشی بیان کرد: جلسات متعدد مناظره و مباحثه همانند دوره امام رضا(ع) از سوی خلفای عباسی برای امام تشکیل شد تا هیمنه امام شکسته شود و امام به علت کمی سن نتواند به سؤالات پاسخ دهد، امام با علم لدنی و الهی پاسخ‌هایی دادند که موجب تعجب و بهت همه شد و نفوذ و سلطه علمی بیش از گذشته در نزد مردم هویدا شد.

برپایی جلسات مناظره؛ درس زندگی امام جواد(ع) برای حوزه‌های علمیه/ ۳ خصلت مورد نیاز مومن

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیات شریفه قرآن که عزت و ذلت انسان را از خدا می‌داند تصریح کرد: در دوره امام نهم(ع) همانند دوره پدر بزرگوارشان دیدگاه‌ها و افکار و آراء زیادی در میان شیعیان پراکنده و کتبی هم به عربی ترجمه شده بود؛ این جلسات علمی به تقویت باورهای شیعه و نفوذ بیشتر امام(ع) در میان مردم منجر شد و همین عامل سبب شد تا شهادت امام(ع) نیز در دستور کار حکومت عباسی قرار گیرد.

نویسنده کتاب چشمه‌های رحمانی اسلام ادامه داد: در یکی از جلسات مناظره که در روایات بیان شده و پیرامون مباحث فقهی بود، امام به اصرار خلیفه عباسی وارد بحث مناظره شدند و چنان فروعات فقهی را در مورد یک سؤال مطرح کردند که تسلط علمی امام و تعجب همگان از این ذکاوت و هوش الهی در تاریخ ماندگار شد.

وی تاکید کرد: حوزه‌های امروز ما کمتر به مسایل کلامی و مناظره به این شکل می‌پردازد، در حالی که مناظرات می‌تواند حقانیت مکتب را بیش از گذشته آشکار کند.

قافله‌باشی با اشاره مجدد به بحث ازدواج امام(ع) با ام‌الفضل بیان کرد: امام(ع) از عاقبت کار خبر داشتند و با کراهت هم این ازدواج را پذیرفتند ولی می‌دانستند همان طور که ولایتعهدی بر دوش امام رضا(ع) بار شد و جزء سیاست‎های دستگاه عباسی بود این مسئله نیز در ادامه آن موضوع، طراحی شد و چاره‌ای جز آن ندارند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به روایتی از امام جواد(ع) عنوان کرد: ایشان فرموده‌اند کسی که از نفس خود پیروی کند در واقع خواسته دشمن خود را برآورده کرده است؛ این فرمایش برگرفته از آیات متعددی در قرآن است که بر لزوم تقوا و پیروی نکردن از شیطان و هوای نفس تاکید دارد.

وی ادامه داد: این امام عزیز در روایت دیگری فرمودند: «الْمُؤمِنُ یَحْتاجُ إلى ثَلاثِ خِصالٍ: تَوْفیقٍ مِنَ اللّهِ عَزَّ وَ جَلَّ، وَ واعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ، وَ قَبُولٍ مِمَّنْ یَنْصَحُهُ»؛ یعنی مومن نیازمند سه خصلت است که اولین آن توفیق الهی است؛ برخی تصور می‌کنند توفیق الهی ربطی به اعمال و نحوه زندگی فرد ندارد، در حالی که رابطه انسان با خدا و با مردم و مهم‌تر از برخورد با دیگران بحث نحوه درآمد و امرار معاشش و اینکه انسان از چه راهی درآمد کسب می‌کند و آن را در چه راهی خرج می‌کند در توفیق الهی بسیار موثر است؛ زیرا اگر کسی لقمه حرام بخورد هم توفیق الهی را از دست می‌دهد و نه واعظ درونی او و نه نصیحت دیگران در او تاثیری نخواهد داشت و بعد از مدتی نیز از نصیحت دیگران آزرده هم خواهد شد.

این استاد حوزه و دانشگاه به وضعیت فرهنگی کشور و فضای مجازی اشاره و بیان کرد: مسئولان و مردم باید هوشیارتر باشند؛ زیرا وضعیت کنونی نه‌تنها اخلاق اسلامی و دین را بلکه انسانیت را هدف قرار داده است و دشمنان ابتدا از دانشگاه‌ها و محیط‌های علمی شروع کرده‌اند و امروز دامنه مسائل غیراخلاقی و غیرانسانی را به دبیرستان و حتی دبستان‌ها کشانده‌اند و تنها راه برای رهایی از این گرفتاری تمسک به همین آموزه‌های وحیانی ائمه(ع) و قرآن کریم است.

قافله‌باشی عنوان کرد: این مسایل در کشور ما در حالی رو به توسعه است که بنده به علت حضور و زندگی در کشورهای دیگر به‌عینه دیده‌ام کسی حق ندارد، در محیط کار از فضای مجازی استفاده کند و وب‌گردی بیهوده داشته باشد و حتی برای دیدن برخی شبکه‌های تلویزیونی، فرد باید هزینه پرداخت کند.

انتهای پیام/

کد خبر : 51746
تاريخ ثبت خبر : 31 مرداد 1396
ساعت بارگزاری خبر : 12:52
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)