| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


وحی، الهام، کشف در فلسفه و کلام اسلامی

پایان‌نامه کارشناسی ارشد «وحی، الهام، کشف در فلسفه و کلام اسلامی» توسط طاهره تورانی نگاشته شده و عزیزالله فیاض صابری، استاد راهنما و عباس جوارشکیان استاد مشاور این پایان‌نامه در دانشگاه فردوسی دانشکده الهیات و معارف اسلامی بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد «وحی، الهام، کشف در فلسفه و کلام اسلامی» توسط طاهره تورانی نگاشته شده است.

عزیزالله فیاض صابری، استاد راهنما و عباس جوارشکیان استاد مشاور این پایان‌ نامه در دانشگاه فردوسی دانشکده الهیات و معارف اسلامی  بودند.

چکیده:

از نظر فلاسفه و متکلمین اسلامی وحی، حاصل ارتباط نبی با عوالم برتر از عالم ماده از طریق قوه مخیله و عاقله اوست. این ارتباط اگرچه برای همه‌ انسان‌ها میسر است، اما نفس نبی به دلیل طهارت و نورانیت ویژه و بخصوص به دلیل برخورداری از قوه حدس، از چنان قابلیتی برخوردار است که می‌تواند با مبادی وجودی و موثر در عالم ماده (نفوس فلکی، عقل فعال، عقول طولی و عرضی) به سرعت و قوت تمام ارتباط برقرار کرده و از حقایق غیبی و معارف الهیه برای هدایت بشر برخوردار شود.
 الهام نوعی افاضه‌ الهی است که بیان‌گر علم لدنی امامان و اولیای الهی است. کشف نیز عبارت است از اطلاع معانی غیبیه و امور حقیقیه، که در ورای حجاب بشری و عالم شهادت واقع است.
وحی، الهام و کشف دارای اقسامی هستند و نیز هر کدام دارای علت فاعلی و قابلی می‌باشند. آنچه از طریق وحی، الهام و کشف به دست می‌آوریم از نوع علم حضوری است.
انتهای پیام/

کد خبر : 51703
تاريخ ثبت خبر : 31 مرداد 1396
ساعت بارگزاری خبر : 09:57
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)