| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

یادداشت؛


انقلاب اسلامی پدیده‌ای اشراقی و قدسی است

انقلاب اسلامی صرفا یک پدیده سیاسی و اجتماعی نیست، یک انقلاب فکری است، یک جهان‌بینی جدیدی به همه هستی دارد و یک نگاهی تازه به انسان و سعادت بشریت دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از موسسه علمی ـ فرهنگی سدید، اصغر طاهرزاده از متفکرین معاصر کشورمان معتقدند انقلاب اسلامی، صرفا یک پدیده سیاسی و اجتماعی نیست بلکه یک پدیده معنوی و اشراقی است که با باطن عالم مرتبط می باشد و جایگاه خود را دارد. این ناشی از نگاه اشراقی حضرت امام(ره) به عالم بود. یادداشت پیش رو بخشی از سخنرانی استاد موسویان است که نگاه اصغر طاهرزاده و تحلیل وی را در مورد انقلاب اسلامی بیان می‌کند.
متن پیش رو بخشی از جزوه «جایگاه اشراقی انقلاب اسلامی» که درس‌گفتارى از «حجت الاسلام موسویان» در باب دیدگاه  طاهرزاده درباره انقلاب اسلامی است؛ که در ادامه می آید:
از نظر استاد طاهرزاده، انقلاب اسلامی یک پدیده معنوی است و هرگونه موضع‌گیری ما نسبت به آن، موجب قُرب یا بُعد ما نسبت به معنویت می‌شود. اگر جریانی در مقابل انقلاب قرار بگیرد و در عین حال، ظاهرا اهل تعبد به عبادات و اذکار باشد، جایگاهی در قرب الهی ندارد و به مراتب غیبی ورود پیدا نمی‌کند.
خداوند در آیۀ ۳۳ سورۀ انعام، خطاب به رسول اکرم (ص)، چنین می‌فرماید: (قَدْ نَعْلَمُ إِنَّهُ لَیَحْزُنُکَ الَّذی یَقُولُونَ فَإِنَّهُمْ لا یُکَذِّبُونَکَ وَ لکِنَّ الظَّالِمینَ بِآیاتِ اللَّهِ یَجْحَدُونَ). «ما می‌دانیم که آن‌چه آن‌ها می‌گویند، تو را غمگین می‌کند،اما آن‌ها تو را تکذیب نمی‌کنند، بلکه آیات الهی را انکار می‌کنند». این آیه دلالت دارد بر این که تکذیب‌کنندگان پیامبرخدا، با او به عنوان یک شخص معارضه نمی‌کنند؛ بلکه در مقابل خداوند متعال قرار گرفته‌اند و به همین دلیل هم رفتنی هستند. قرآن می‌فرماید: (وَ قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ کانَ زَهُوقاً)؛[۱] جریان باطل پایدار و همیشگی نیست و رفتنی است.
ایشان معتقدند که موضع‌گیری افراد نسبت به انقلاب اسلامی، در تعیین سعادت یا شقاوت آن‌ها در روز قیامت، مؤثر است. از نظر وی، امام خمینی (ره)، دارای اشراق و نوری خاص بودند و این نور را به همگان عرضه کردند تا دیگران هم در افق خودشان بتوانند به وسیلۀ این نور، سیر کنند. راه خروج از تفکر غرب، انقلاب اسلامی است.
وقتی مجله اشپیگل، از مارتین هایدگر سؤال کرد که چگونه باید از تفکر غرب بیرون رفت، هایدگر برای پاسخ به این پرسش، شرطی را مطرح کرد و آن شرط چنین بود که این مصاحبه را پس از مرگ او چاپ کنند. هایدگر این شرط را به این دلیل مطرح کرد که زمانۀ او قابلیت درک اندیشۀ او را نداشت. سپس چنین پاسخ داد که باید خدای دیگری بیاید تا از این بحران به درآییم. کتابی از دکتر فردید با عنوان جملات فردید، توسط دکتر موسی دیباج چاپ شده‌ است. دکتر فردید، در یکی از این جملات چنین اظهار می‌کند: «ای کاش هایدگر زنده بود و آن خدای دیگر را در خمینی(ره) می‏‌دید».
انقلاب اسلامی جریانی است که افراد را از تفکر غربی خارج می‌کند. هرچه تمدن غربی بیشتر در دل جامعۀ ما جا باز می‌‏کند، به بی‌بندوباری نزدیک‌تر می‌‏شویم. کسی که با چنین تفکری اُنس بگیرد، کم‌کم قدسیات برای او خرافه می‌شوند. این غرب ستیزی و مقابله با تمدن غربی در بیانات حضرت امام کاملا مشهود است.
این نشان می‌­دهد که انقلاب اسلامی صرفا یک پدیده سیاسی و اجتماعی نیست، یک انقلاب فکری است، یک جهان‌بینی جدیدی به همه هستی دارد و یک نگاهی تازه به انسان و سعادت بشریت دارد. نگاهی که بسیار قدسی و اشراقی است و با ماهیت حقیقی جهان در ارتباط است و در عالم هستی جایگاه خود را دارد.
در واقع ایشان انقلاب اسلامی را صرفاً یک پدیده سیاسی نمی‌دانند؛ بلکه این انقلاب، هم واجد جایگاهی تاریخی است و هم واجد جایگاهی اشراقی.

عالم هستی و تکوین، دارای باطن و حقیقتی است و انقلاب اسلامی در آن جایگاهی خاص دارد. هرکس با این انقلاب مرتبط نشود، با بخشی از حقیقت عالم مرتبط نشده‌ است.

انتهای پیام/

کد خبر : 51120
تاريخ ثبت خبر : 22 مرداد 1396
ساعت بارگزاری خبر : 12:07
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)