| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

بیستمین نشان در شیراز برگزار شد


نسبت عدالت طبقاتی و بافت فیزیکی شهر پس از ورود اسلام به ایران

بیستمین نشان با ارائه مهدی مقدسی با موضوع «نسبت عدالت طبقاتی و بافت فیزیکی شهر پس از ورود اسلام به ایران» از سوی نمایندگی مَنا در استان فارس و هرمزگان در شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از روابط عمومی مَنا، بیستمین نشست از سلسله نشست‌های ایده‌پردازی و نوآوری در علوم انسانی اسلامی (نشان) با ارائه ایده‌پرداز مهدی مقدسی (دانش آموخته کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه شیراز) با عنوان: «نسبت عدالت طبقاتی و بافت فیزیکی شهر پس از ورود اسلام به ایران»  در روز چهارشنبه ۱۱مردادماه از سوی نمایندگی مَنا (در استان فارس و هرمزگان) در مرکز آموزش‌های فرهنگی دانشگاه شیراز ساعت ۱۲تا۱۳ برگزار شد.


در ابتدا سید عقیل حسینی (مدیر جلسه) به اساتید خوش آمدگویی کرد و سپس مهدی مقدسی مقاله خود را ارائه داد و بیان کرد: با ورود اسلام به ایران، جامعه ایرانی به مرور و در طی سال­ها با تغییرات فکری و فرهنگی روبرو شده و سبک زندگی ایرانیان دگرگون شد.
وی در ادامه گفت: همراه با این تحولات، کالبد فیزیکی شهرهای به جامانده از دوره ساسانی نیز که به تبعیت از نظام شدیداً طبقاتی آن دوره، به سه بخش کاملاً مجزای کهندژ، شارستان و سواد تقسیم می­شد، با تغییرات مواجه شد؛ کهن دژ بخش مرکزی و محل سکونت طبقه حاکم شهر ساسانی در ارتفاعی بالاتر از دیگر مناطق شهر قرار داشت که با وجود امکانات مناسب با دیوارهای مستحکمی از دیگر بخش­های شهر کاملاً مجزا می ­شد.
مهدی مقدسی افزود: شارستان که کهندژ را در برمی­گرفت محل سکونت کارکنان دولتی و نظامی و نیز اشراف بود و با برج و بارو از سواد یا حومه، که محل زندگی اقشار ضعیف بود، تفکیک می­ شد.
 وی عنوان کرد: با ورود اسلام هر چند سه بخش ذکر شده، تداوم یافتند، اما به کلی ماهیت و کارکرد آنها، دچار تحول گردید. به مرور، کهن دژ از اهمیت افتاد و ابتدا شارستان و سپس حومه شهر به مهمترین بخش شهر تبدیل شد. کار به جایی رسید که حاکم نیز، کهن دژ را ترک کرده و در بخش­های دیگر سکنی گزید.
وی در ادامه گفت: به نظر می­ رسد که این تحولات که نه به صورت آمرانه و از بالا به پایین بلکه در طی سال­ها صورت گرفته، صرفاً کالبدی نیست؛ بلکه تجلی توجه اسلام به برابری اقشار در جامعه اسلامی است. به­ خصوص­ که، پس از چند صد سال از ورود اسلام، نمای بیرونی خانه ها در این شهرها، مشابه بود، به­ طوری ­که با عبور در کوچه­ های شهر، منازل فقیر از غنی قابل تشخیص نبود.
مهدی مقدسی تاکید کرد: از این­ رو این مقاله بر مبنای این نظر که چارچوب­های فکری مختلف بر ساختار شهری اثرگذارند، در پی بررسی تاثیر چگونگی اندیشه اجتماعی و اقتصادی اسلام بر ساختار شهری شهرهای ایرانی پس از ورود اسلام بوده و بر آن است که «عدالت» به عنوان مهمترین اصل در اندیشه اقتصادی اسلام، تغییر و تحولات معناداری را در شهرهای به جای­مانده از عصر ساسانیان موجب شده است.
وی در خاتمه افزود: این ایده به عنوان مقدمه‌ای برای دست­یابی به شهرسازی بر مبنای الگوی ایرانی – اسلامی ضروری به نظر می‌رسد.
 در ادامه نشست سید سعید زاهد زاهدانی عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز به عنوان استاد داور، مهمترین نظرات خود را چنین بیان کرد: اصل موضوع پیشنهاد شده خوب و قابل توجه است. طرح تحقیق در این پژوهش از اهمیت زیادی برخوردار است و بهتر است زیر نظر یک استاد شایسته کار پیش رود.
این استاد دانشگاه عنوان کرد: مفهوم عدالت طبقاتی می باید به خوبی تعریف شود و مفهوم تازه‌ای در این بین باید در نظر گرفته شود و آن ساز و کاری است که بین عدالت طبقاتی بافت فیزیکی رابطه برقرار می نماید. زاهد زاهدانی افزود: این مفهوم هم بایستی به خوبی تعریف شود و نیز بافت فیزیکی هم ضرورت دارد که تعریف شود.
در ادامه سید اسماعیل مسعودی به عنوان یکی دیگر  از اساتید داور نشست، گفت: جهت اصلاح و تکمیل مقاله لازم است موارد ذیل مدنظر قرار گیرد: تفکیک کالبد فیزیکی شهر و تبیین مسئله براساس آن.
وی افزود: معناکاوی تاریخی (با استفاده از روش های تفسیری ) کنشهایی که از آنها مفهوم عدالت طبقاتی مراد شود تا روشن شود کنشگران چه تفسیری از حرکت جامعه از سمت کهندژ به سمت سواد داشته اند.
مسعودی تاکید کرد: با توجه به معضلات امروز شهرهای کشور ما به خصوص از حیث عدالت اجتماعی واکاوی این ایده و به خصوص بیرون کشیدن نکات کاربردی از آن بسیار مفید خواهد بود.
وی تصریح کرد: این مسئله در کنار بحث حاشیه نشینی کلان شهرها و آسیب های اجتماعی منبعث از آن که معلول فقدان عدالت اجتماعی است نیز ضرورت و اهمیت این ایده را و کاربردی کردن آن را روشن می سازد.
در پایان نشست، ایده‌پرداز به توضیحاتی در رابطه با نقدهای اساتید داور پرداخت و مقرر گردید پیشنهادات اساتید در اصلاح و تکمیل مقاله مدنظر قرار گیرد.
انتهای پیام/

کد خبر : 50998
تاريخ ثبت خبر : 18 مرداد 1396
ساعت بارگزاری خبر : 16:12
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)