| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


بررسی سبک زندگی مطلوب خانواده‌ مسلمان و مقایسه با کشورهای دیگر

پایان‌نامه کارشناسی ارشد «سبک زندگی مطلوب خانواده‌ مسلمان و بررسی مقایسه‌ای سبک زندگی خانوادگی خانواده‌های معاصر با آن» توسط میثم یوسفی نگاشته شده و محمد اکبری، استاد راهنما و سعید گروسی استاد مشاور این پایان‌نامه در دانشگاه شهید باهنر کرمان بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد «سبک زندگی مطلوب خانواده‌ مسلمان و بررسی مقایسه‌ای سبک زندگی خانوادگی خانواده‌های معاصر با آن» توسط میثم یوسفی نگاشته شده است.

محمد اکبری، استاد راهنما و سعید گروسی استاد مشاور این پایان‌نامه در دانشگاه شهید باهنر کرمان بودند.
چکیده:
خانواده مهم‌ترین و بنیادی‌ترین واحد انسانی است و بخش عمده‌ای از حیات و سرنوشت آدمی در آن رقم می‌خورد لذا شاید کلیدی‌ترین ویژگی و شاخصه‌ یک خانواده را بتوان رفتار فردی و متقابل اعضای خانواده با یکدیگر دانست.
 در دنیایی که به شدت متحول است، آیا ادیان هنوز هم می‌توانند انتظارات بشر از خود را برآورده کنند؟ و اگر پاسخ مثبت است، چگونه؟ و با توجه به این امر که خانواده یکی از مهم‌ترین نهادهای اجتماعی است و بسیاری از رفتار و شیوه‌های زندگی افراد در آن شکل و معنا می‌یابد، بررسی الگوهای رفتاری متناسب با قواعد دینی نیز اهمیت می‌یابند.
 یکی از راه‌های فهم و شناخت این الگوها، مطالعه‌ رفتار بزرگان آن دین است. در علوم اجتماعی جدید، از این رفتار فردی و متقابل به سبک زندگی یاد می‌کنند.
 سبک زندگی به معنای علمی آن اموری را شامل است که به زندگی انسان، چه در بعد فردی و چه اجتماعی، مادی و معنوی او مربوط می‌شود.

اموری نظیر بینش‌ها، گرایش‌ها و رفتارهای بیرونی، جایگاه‌های اجتماعی و دارایی‌ها که اموری عینی هستند. این پژوهش با مطالعه‌ رفتارهای خانوادگی حضرت علی و فاطمه (ع)، به سوی شناخت سبک زندگی مطلوب یک خانواده‌ مسلمان گام برداشت و پس از آن با مطالعه‌ پدیدارشناسانه‌ زندگی ۹ خانواده بر اساس نمونه‌گیری هدفمند از بین زوج‌هایی که توانایی و تمایل انتقال داده‌های عمیق وغنی تجربیات زیسته‌ خود از سبک زندگی و رفتارهای همسرانه داشتند، تلاش کرد تا این سبک زندگی معاصر را با آن الگوی به دست‌آمده مقایسه و تطبیق کند. این پژوهش کیفی است و هر دو بخش به روش پدیدارشناسی انجام گرفته است.
در بخش اول پژوهش ابتدا با استفاده از مطالعه‌ اسنادی تطبیقی و جمع‌آوری روایات معتبر و گردآوری آیات قرآنی مرتبط با موضوع مواد خام پژوهش فراهم گردید و سپس با روش پدیدارشناسی تاویلی به تحلیل موضوع پرداخته شد
در بخش دوم نیز کلیه‌ مصاحبه‌ها با زوج‌های منتخب به صورت مکتوب درآمد. طول مصاحبه‌ها بین ۵۵ تا ۱۲۰ دقیقه متغیر بود. سپس مضامین اصلی و فرعی مصاحبه‌ها استخراج و دسته‌بندی شد.
در نهایت با مقایسه‌ مضامین منتج از منابع اسلامی و نیز مصاحبه با زوج‌ها، این نتیجه حاصل شد که سبک زندگی نمونه‌‌های منتخب ضمن حفظ مشابهت در اصول و خطوط کلی، در جزییات و مصادیق تفاوت‌هایی با نمونه‌ مطلوب دارند.
انتهای پیام/

کد خبر : 50995
تاريخ ثبت خبر : 18 مرداد 1396
ساعت بارگزاری خبر : 15:49
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)