| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:


نگاهی به کتاب «نقد و بررسی نظریه عرفی ‏شدن در ایران»

مدعای کتاب «نقد و بررسی نظریه عرفی ‏شدن در ایران» نوشته صادق گلستانی این است که اولاً عرفی‏ شدن و نظریه عرفی‏ شدن، پدیده‏ و نظریه‎ای تاریخی ناظر به شرایط مسیحیت است و توان تبیین وضعیت اسلام را ندارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، کتاب «نقد و بررسی نظریه عرفی ‏شدن در ایران» نوشته حجتالاسلام صادق گلستانی عضو هیئت‏ علمی مؤسسه امام خمینی(ره) است. در بخش اول کتاب بعد از بیان کلیات، آرای مطرح در جامعه ما و میان متفکران این حوزه، در سه گروه دسته ‏بندی شده اند. اصل مشترک همه حامیان سکولاریزم این است که دین نمی ‏تواند و نباید در مدیریت جامعه دخالتی داشته باشد.

طبق دومین گروه از نظریات، ورود دین به مدیریت اجتماعی و قدرت سیاسی، که ظاهراً  به تحکیم جایگاه اجتماعی میانجامد، نهایتاً بهواسطه راه یافتن مصلحت به درون دستگاه فقه، باعث عرفی‏ شدن دین می‏ شود.

دسته سوم نظریات، عرفی‏ شدن را لازمه مدرنیته معرفی میکنند و معتقدند پیچیدگی‏ های مناسبات اجتماعی، رشد و گسترش علم، تکنولوژی‏ و شهرنشینی، موجب تحولاتی ساختاری و معرفتی در زندگی انسان شده که عرفی‏ شدن، یکی از آن پیامدهاست.

در بخش دوم، درباره واقعیت عینی جهان اسلام بحث شده است. علاوه بر اینکه مصداق نداشتن عرفی شدن در دنیای اسلام تبیین شده است، البته آن‌ چیزی که در جهان اسلام میبینیم روند معکوس عرفیشدن است. نقد نظریات بخش قبلی نیز از مهم‌ترین مباحث این بخش را تشکیل می‌دهد.

براساس اولین گروه از نظریات، تنها مسائل معنوی و رابطه شخصی فرد با خدا به دین مربوط می‏ شود و مقولات دنیایی، به‏ خصوص مسائل اجتماعی، خارج از حوزه دین هستند. برای حفظ جوهره دین، باید مطابق معیارهای عقلانی‏ عرفی و شرایط زمانی، امور دنیایی و اجتماعی انسان را مدیریت کرد.

مدعای کتاب، این است که اولاً عرفی‏ شدن و نظریه عرفی‏ شدن، پدیده‏ و نظریهای تاریخی ناظر به شرایط مسیحیت است و توان تبیین وضعیت اسلام را ندارد. دوم اینکه انعطاف‏ پذیری، عقلانیت، اجتهاد و توجه به مصلحت، اسلام را در هماهنگی با مقتضیات جدید و دگرگونی‏ ها آماده می‏ سازند. سوم اینکه تفکیک تقدس و عرف، ویژه مسیحیت است و در آموزه‏ های اسلامی، جایی ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر : 48330
تاريخ ثبت خبر : 29 خرداد 1396
ساعت بارگزاری خبر : 15:45
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)