| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


تشکیک صدرایی در صفات اخلاقی

پایان‌نامه کارشناسی ارشد با عنوان «تشکیک صدرایی در صفات اخلاقی» توسط علی اصغر راد حسینی نگاشته شده و حسن معلمی و احمد واعظی، استاد راهنما و استاد مشاور این پایان‌نامه در دانشگاه باقرالعلوم(ع) بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد با عنوان «تشکیک صدرایی در صفات اخلاقی» توسط علی اصغر راد حسینی نگاشته شده است.

حسن معلمی و احمد واعظی، استاد راهنما و استاد مشاور این پایان‌نامه در دانشگاه باقرالعلوم(ع) بودند.

چکیده:

فلسفه صدرایی و حکمت متعالیه با مبنا قرار دادن عقل در کنار نقل و نقل در کنار عقل می تواند در تبیین مسائل مختلف اسلامی ورود پیدا کند و پایه های نظری و کاربردی علوم تجربی و علوم دیگر را استحکام بخشد.

 معتقدیم همان طور که با اثبات «جسمانیه الحدوث و روحانیه البقاء» بودن روح و نیز «حرکت‏ جوهرى‏» در حکمت متعالیه صدرایى بسیارى از مسائل فلسفه نظرى دگرگون شده، بسیارى از مسائل اخلاقى نیز دگرگون خواهند شد.

مقامات وجودی نفس تاثیر پذیری مستقیمی از صفات رذیله و یا صفات حسنه اخلاقی دارند ، نفس برای ارتقاء رتبه به مقامات و درجات بالاتر در مسیر استکمالی – اشتدادی، از صفات اخلاقی کسب فیض می کند و حرکت جوهری نفس در رتبه بالاتر از نباتی وابستگی آشکاری به کسب مقامات وجودی – اخلاقی دارد .

 در این حرکت استکمالی ـ اشتدادی، صفات اخلاقی به مثابه وجودهای تشکیک پذیری هستند که رتبه ی نفس را تعین می بخشند. دستاورد این تفکر اثبات نوعی تشکیک و یا به عبارت دقیق‌تر، حرکت اشتدادی – استکمالی در صفات اخلاقی است که طبق مبانی صدرالمتالهین در سایه حرکت جوهری نفس که یک حرکتی استکمالی به شمار می‌آید، لاجرم حرکتی اشتدادی هم شکل می‌گیرد که هر نفس انسانی با توجه به توجهات و نیات الهی که دنبال می‌کند و خلوصی که در مقام اکتساب صفات اخلاقی بکار میگیرد می‌تواند به بینهایت مقام و رتبه وجودی دست پیدا کند.

در حقیقت صفات و سجایای اخلاقی اموری واقعی و وجودی هستند که تشکیک پذیرند و حرکت استکمالی ـ اشتدادی نفس را شکل می دهند.

انتهای پیام/

 

کد خبر : 48327
تاريخ ثبت خبر : 29 خرداد 1396
ساعت بارگزاری خبر : 16:27
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)