| امروز پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

داوود مهدوی‌زادگان در گفتگو با طلیعه:


تأکید حضرت امام(ره) بر مهجوریت قرآن کریم در عرصه سیاست

حجت الاسلام داوود مهدوی زادگان گفت: امام خمینی(ره) بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به مرتبه دیگری از مهجوریت قرآن كریم اشاره كرده و آن مهجوریت قرآن كریم در عرصه سیاست است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، حجت الاسلام والمسلمین دکتر داوود مهدوی زادگان عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ضمن بیان این مطلب گفت: «وَقَالَ الرَّسُولُ یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآَنَ مَهْجُورًا(فرقان/۳۰)» امام خمینی (ره) مهجوریت قرآن کریم را مسأله مهمی می داند. مهجور ماندن قرآن کریم یعنی کنارگذاشتن آن است. حجاب های زیادی است که میان انسان و قرآن کریم فاصله می اندازد و در نتیجه قرآن کریم مهجور می ماند و از متن زندگی کنار گذاشته می شود.

وی افزود: هر یک از این حجاب ها، مرتبه ای از مهجوریت قرآن کریم است. بنابراین، مهجوریت قرآن کریم مراتب بسیاری دارد. به عقیده امام خمینی(ره) یکی از مراتب مهجور ماندن قرآن کریم، عقاید باطله است. ایشان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به مرتبه دیگری از مهجوریت قرآن کریم اشاره کرده است و آن مهجوریت قرآن کریم در عرصه سیاست است.

مهدوی زادگان با بیان اینکه امروزه قرآن کریم در میدان سیاست، در میان مسلمانان مرجعیت ندارد، اظهارداشت: در قرآن کریم، آیاتی وجود دارد که مربوط به حوزه سیاست است ولی مردم توجهی به این آیات ندارند. امام خمینی (ره) به آیه شریفه: «َلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ» (انفال:۴۶). اشاره کرده است: «از مسایل مهم سیاسی قرآن، دعوت به وحدت و منع از اختلاف است».

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اگر وضع این دو اصل اسلامی ـ قرآنی را در میان مسلمانان بررسی کنید، متوجه خواهیم شد که وضع خوبی ندارند، یعنی قرآن کریم مرجع عمل سیاسی مسلمانان نیست: «اگر طاعت از آن [در اصل قرآن] بکنند، تمام مشکلات مسلمین حل می شود، و اگر طاعت نکنند، فشل می شوند و رنگ و بویشان از بین می رود». (خمینی روح الله ، ۱۳۸۲، تفسیر و شواهد قرآنی در آثار امام خمینی(ره): ۵۸۳)

انتهای پیام/

کد خبر : 48292
تاريخ ثبت خبر : 29 خرداد 1396
ساعت بارگزاری خبر : 15:09
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)