| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

فایل pdf مقاله؛


ولایت شورایی از منظر فقه امامیه و حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران

مقاله «ولایت شورایی از منظر فقه امامیه و حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران» توسط فیروز اصلانی، علی‌اصغر فرج‌پور اصل مرندی و ولی‌الله حیدرنژاد نوشته شده و در شماره 13 فصلنامه دانش حقوق عمومی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، مقاله «ولایت شورایی از منظر فقه امامیه و حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران»  توسط فیروز اصلانی، علی اصغر فرج پور اصل مرندی و ولی الله حیدرنژاد نوشته شده و در شماره ۱۳ فصلنامه دانش حقوق عمومی منتشر شد.

در چکیده این مقاله آمده است:

درباره اندیشه سیاسی اسلام در جهت اقامه حکومت نظریات متعددی بیان شده است. ازجمله این نظریات می توان به ایده ولایت شورایی اشاره کرد که برخی فقهای معاصر بیان کرده اند. قائلان این نظر معتقدند که با توجه به ضرورت مشورت در نصوص دینی، ولایت داشتن همه فقها، احتمال استبداد در ولایت فردی و… مقتضی است که شورایی متشکل از مراجع تقلید هر عصر تشکیل شود و تصمیمات مربوط به حکومت به صورت جمعی اتخاذ شود.

از جمله دلایلی که برای این امر اقامه شده، استناد به اهمیت و وجوب شورا در اسلام و روایات است.  با بررسی مجموعه دلایل در فقه امامیه، باید گفت هیچ گونه ادله شرعی مبنی بر کنار گذاشتن ولایت شخص واحد و اقبال به ولایت جمعی وجود ندارد، مضاف بر این در سیره ائمه معصومین(ع) و فقهای ماضی نیز به ولایت شورایی اشاره ای نشده است، بلکه بر عکس اخباری در رد ولایت شورایی از معصومین(ع) در دسترس است.

جدا از روایات و نداشتن پشتوانه شرعی باید به مشکلات ساختاری و کارکردی پیش روی ولایت شورایی نیز اشاره کرد؛ از جمله اینکه در مسائل مهم و ضروری، تصمیم گیری ها با مشکل روبه رو می شود و درصورتی که آرا مساوی باشد یا اکثریت حاصل نشود، علاوه بر معطل ماندن امور جامعه اسلامی، وحدت لازم در تصمیم گیری ها، که لازمه قوام جامعه است نیز تحت الشعاع قرار می گیرد.

فایل مقاله در اینجا  قابل مشاهده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 48206
تاريخ ثبت خبر : 27 خرداد 1396
ساعت بارگزاری خبر : 13:09
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)