| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

یادداشت؛


امکان‌سنجی رویکرد متفاوت دینی نسبت به هنرهای تجسمی

اگر امکانات، هنرمندان، حاکمیت، دولت، بخش خصوصی بخواهد، از این طرف هم ما ظرفیت‌های فقه را داشته باشیم، می‌توانیم هنری که نه از قافله عقب نباشد، بلکه قافله‌ای را با خودش ببرد و رقابت کند، داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، آیت الله ابوالقاسم علیدوست، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در یادداشتی تبیین نمود:

– من هنر را یک خلق بدیع فائق ارزشی می‌دانم. در این موارد باید به دنبال استعمال عرف و لغت و ارتکاز مردم رفت.

– منافات ندارد که برخی از تعیّنات هنر، برخی از مصادیق هنر به خاطر عارض شدن برخی از عوارض از استحباب خارج بشود. حالا یا از آن طرف برسد به وجوب، یا از آن طرف برسد به کراهت و حرمت.

– من نمی‌خواهم کسی را متهم کنم. آیا مثلا در بحث بانکداری آیا واقعاً مشکل بانک ما الآن منشائش نبود فتواست یا برخی ناتوانی‌ها، عدم مدیریت‌ها؟

اگر هنرمند ما ناتوان است، یا نمی‌خواهد، ما نباید این را متوجه بخش فقه بکنیم. اگر کسی بگوید اسلام با هنر مخالف است باید توبه کند.

– بعضی از این فیلم‌هایی که در خارج از کشور ما تولید می‌شود و یا حتی گاهی در کشور ما، به آن حتی می‌گویند هنر. حتی بیننده هم دارد، شنونده هم دارد. اما در ذاتش فساد هست.

– اگر از آن طرف امکانات، هنرمندان، حاکمیت، دولت، بخش خصوصی بخواهد، از این طرف هم ما ظرفیت‌های فقه را داشته باشیم، می‌توانیم هنری که نه از قافله عقب نباشد، بلکه قافله‌ای را با خودش ببرد و رقابت کند، داشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر : 44304
تاريخ ثبت خبر : 21 فروردین 1396
ساعت بارگزاری خبر : 14:55
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)